سخن سردبیر
دوره 5، 11، بهار و تابستان ، مرداد 1392، صفحه 1-2
علمی پژوهشی
سعید سعیدا اردکانی؛ محمود زنجیرچی؛ حمید بابایی میبدی؛ محمدباقر جعفری
دوره 5، 11، بهار و تابستان ، مرداد 1392، صفحه 1-16
چکیده
چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مولفههای عملکرد، به ارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی استان یزد در سال 1388 با استفاده از رویکرد ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تحلیل شکاف پرداخته است.
روش تحقیق: یکی از مدلهای بسیار توانای ارزیابی عملکرد، مدل کارت امتیازی متوازن است که در آن تمام جوانب سازمان به طور متعادل و متوازنی بررسی میشود. ...
بیشتر
چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مولفههای عملکرد، به ارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی استان یزد در سال 1388 با استفاده از رویکرد ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تحلیل شکاف پرداخته است.
روش تحقیق: یکی از مدلهای بسیار توانای ارزیابی عملکرد، مدل کارت امتیازی متوازن است که در آن تمام جوانب سازمان به طور متعادل و متوازنی بررسی میشود. لذا، در مدل پیشنهادی با در نظر گرفتن ابعاد کارت امتیازی متوازن، معیارها و ابعاد موجود برای ارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی استان یزد استخراج شده است و از مدل تحلیل شکاف به عنوان ابزاری جهت تعیین میزان شکاف میان انتظارات و ادراکات استفاده گردیده است. سپس با کمک تکنیک تاپسیس فازی اهمیت هر یک از شاخصها تعیین شده است و در نهایت با توجه به وزین نمودن شکاف هر یک از ابعاد، شاخصها رتبه بندی شدند.
یافته ها: با توجه به نتایج بدست آمده در بعد مالی شاخص استفاده از منابع خریداری شده جدید، در بعد مشتری شاخص توسعه مجموعه کتابخانه از بعد سخت افزاری، در بعد فرایند داخلی شاخص روند آموزشی کارمندان و در بعد رشد و یادگیری مخارج آموزش کارمندان دارای بیشترین شکاف وزین شده می باشند.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های به دست آمده پیشنهاداتی جهت بهبود عملکرد کتابخانه های عمومی ارائه گردید.
علمی پژوهشی
آتوسا آبیاری؛ زاهد بیگدلی
دوره 5، 11، بهار و تابستان ، مرداد 1392، صفحه 17-36
چکیده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سطح سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب کتابخانهای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است.
روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران میباشند که از بین آنها 335 نفر به عنوان نمونه صورت تصادفی انتخاب ...
بیشتر
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سطح سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب کتابخانهای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است.
روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران میباشند که از بین آنها 335 نفر به عنوان نمونه صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه طراحی شده مبتنی بر استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی و مقیاس اضطراب کتابخانهای باستیک، استفاده شد.
یافته ها: وضعیت سواد اطلاعاتی جامعه پژوهش در حد مطلوبی نشان داده شد. میزان اضطراب کتابخانهای در جامعه پژوهش کمتر از حد متوسط بود. اضطراب کتابخانهای به صورت معناداری در دانشجویان زن نسبت به مرد (02/0p<) و دانشجویان کارشناسی ارشد نسبت به دکترا بالاتر بود (001/0p<). در عین حال، سواد اطلاعاتی بهطور معناداری در دانشجویان دکترا نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد بالاتر نشان داده شد (01/0p<).
نتیجهگیری: بین اضطراب کتابخانهای و مهارت استفاده از رایانه رابطهای منفی و معنادار وجود داشت؛ اما، بین سطح سواد اطلاعاتی و میزان مهارت در استفاده از رایانه و زبان انگلیسی، رابطه مثبت و معنادار بود. سطح سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب کتابخانهای، رابطۀ معنادار و منفی داشتند.
علمی پژوهشی
زهرا یوسفی؛ آمنه سادات طاهریان؛ فریده عصاره
دوره 5، 11، بهار و تابستان ، مرداد 1392، صفحه 37-56
علمی پژوهشی
لفته منصوری؛ علی حسین حسین زاده؛ عبدالرضا نواح
دوره 5، 11، بهار و تابستان ، مرداد 1392، صفحه 57-72
چکیده
چکیده
هدف: بیگانگی از کار، یکی از مهم ترین پدیده های عصر کنونی است که با رویکرد های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با رویکردی جامعه شناختی سعی در شناخت دقیق این پدیده و همچنین عوامل تاثیر گذار بر آن را دارد.
روش شناسی: جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی استان خوزستان میباشد. پژوهش حاضر ...
بیشتر
چکیده
هدف: بیگانگی از کار، یکی از مهم ترین پدیده های عصر کنونی است که با رویکرد های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با رویکردی جامعه شناختی سعی در شناخت دقیق این پدیده و همچنین عوامل تاثیر گذار بر آن را دارد.
روش شناسی: جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی استان خوزستان میباشد. پژوهش حاضر به صورت سرشماری انجام میگردد. به عبارت دیگر، کلیه جامعه آماری مورد بررسی قرار می گیرد. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته ایست که پس از بررسی اعتبار و پایایی آن، مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار spss16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها نیز از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده گردید.
یافتهها: نتایج بدست آمده نشان داده است که بین رسمیت، سلسله مراتب اقتدار در سازمان، تقسیم کار (به عنوان متغیر های مستقل) با بیگانگی از کار (به عنوان متغیر وابسته) رابطه معنادار است.
نتیجهگیری: نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز حاکی از آن است که متغیرهای مستقل پژوهش قادر به پیش بینی 11/0 از واریانس بیگانگی از کار هستند.
علمی پژوهشی
آتوسا کوچک؛ روح الله خادمی
دوره 5، 11، بهار و تابستان ، مرداد 1392، صفحه 73-96
چکیده
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر ترسیم نقشه علمنگاشتی (ساختار علم) تولیدات علمی حوزه منابع آب در نمایه استنادی علوم طی سالهای 1990 تا 2009 است.
روش: این پژوهش با استفاده از روشهای تاریخ نگاری و تحلیل استنادی انجام شده است. دادهها از نمایه استنادی علوم قابل دسترس از طریق پایگاه وب آوساینس جمع آوری شد که در مجموع شامل 7590 رکورد شد. نقشه ...
بیشتر
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر ترسیم نقشه علمنگاشتی (ساختار علم) تولیدات علمی حوزه منابع آب در نمایه استنادی علوم طی سالهای 1990 تا 2009 است.
روش: این پژوهش با استفاده از روشهای تاریخ نگاری و تحلیل استنادی انجام شده است. دادهها از نمایه استنادی علوم قابل دسترس از طریق پایگاه وب آوساینس جمع آوری شد که در مجموع شامل 7590 رکورد شد. نقشه تاریخ نگاری با استفاده از نرم افزار هیست سایت ترسیم شد.
یافتهها: در حوزه منابع آب، کشور آمریکا با 2204 مدرک پرتولیدترین کشور و ایران با 117 مدرک در رتبه 20 جهانی قرار دارد. نقشه علمنگاشتی 2 خوشه موضوعی را نشان داد که طی سالهای 1999 تا 2007 شکل گرفتهاند و به موضوعات "تغییرات آب و هوایی و تأثیر آن بر منابع آب" و"منابع آب جهانی " پرداختهاند.
نتیجهگیری: دو موضوع "تغییرات آب و هوایی و تأثیر آن بر منابع آب" و "منابع آب جهانی" را میتوان از موضوعات مهم حوزه منابع آب دانست که هنوز رشد انها متوقف نشده است و مسیر این حوزههای بااهمیتتر میتواند مسیر تحقیقات آینده را روشن کند.
علمی پژوهشی
نرجس ورع؛ ندا زراعتکار
دوره 5، 11، بهار و تابستان ، مرداد 1392، صفحه 97-117
چکیده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر وضعیت کتابخانه های عمومی استان فارس را بر اساس استانداردی که دیانی در سال 1374 پیشنهاد نموده مورد ارزیابی قرار داده است.
روششناسی: روش پژوهش پیمایشی و ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. کلیه کتابخانههای عمومی استان فارس در سال 1388 جامعه آماری پژوهش را تشکیل میدهند. در تجزیه و تحلیلهای ...
بیشتر
چکیده
هدف: پژوهش حاضر وضعیت کتابخانه های عمومی استان فارس را بر اساس استانداردی که دیانی در سال 1374 پیشنهاد نموده مورد ارزیابی قرار داده است.
روششناسی: روش پژوهش پیمایشی و ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. کلیه کتابخانههای عمومی استان فارس در سال 1388 جامعه آماری پژوهش را تشکیل میدهند. در تجزیه و تحلیلهای آماری از شاخصهای آمار توصیفی همچون چارک، میانگین و غیره استفاده گردید. آزمون t نیز برای مقایسه معیارهای موجود با استانداردهای پیشنهادی دیانی اعمال شد و نهایتاً از آنالیز خوشهای جهت انجام طبقه بندیهای متفاوت استفاده گردید.
یافتهها:. با استفاده از آنالیز خوشهای میتوان سه گروه متمایز در میان کتابخانههای هدف تشخیص داد که کتابخانههای گروه اول وضعیتی به مراتب بهتر از کتابخانههای درجه 3 استاندارد دیانی دارند، کتابخانههای گروه دوم با کتابخانههای درجه 3 استاندارد دیانی در یک خوشه قرار گرفته و تنها کتابخانههای گروه سوم در وضعیت نامطلوب تر قرار دارند و خوشه مشترکی را با کتابخانه های درجه 5 و 6 دیانی تشکیل میدهند که همین امر باعث پایین آمدن میانگین کلی معیارها در کتابخانههای عمومی استان فارس شده است.
نتیجه گیری: کتابخانه های عمومی استان فارس به طور کلی مابین کتابخانههای درجه 5 و 6 استاندارد دیانی قرار میگیرند. اولویتهایی که لازم است مورد توجه کتابخانههای مذکور قرار گیرد شامل افزایش ساعات کاری، تعداد اعضاء و تعداد کارکنان می باشد.