نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر دانشگاه چمران اهواز

2 استادیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه چمران اهواز

3 دانشیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه چمران اهواز

چکیده

رشد سریع اینترنت روش جدیدی برای سیستم‌های آموزشی ایجاد کرده است به­طوری­که دانش‌ورزانو معلّمان فعالیت‌های آموزشی خود را با صرف هزینه، زمان و تلاشِ کمتر به انجام می‌رسانند. امروزه دانش‌ورزان از هر کجای دنیا می­توانند با ورود به این سیستم­ها، به مواد آموزشی دلخواه خود دست­یابند. بحث مدل­سازی دانش‌ورز برحسب اولویت‌ها، اهداف و علایق یکی از بحث‌های مهم در آموزش الکترونیکی است. بسیاری از دروس مبتنی­بر وب مواد آموزشی ثابتی دارند، به­طوری­که متناسب با تنوع دانش­ورز تغییر نمی­کنند. لذا در سال­های اخیر تلاش زیادی برای شخصی نمودن مواد آموزشی متناسب با دانش­ورز انجام شده است. باافزایش محتوا در وب حوزه­ی کاربرد تکنیک­های داده­کاوی و وب­کاوی در کاربردهای آموزش الکترونیکی به­طرز قابل ملاحظه­ای افزایش یافته است. این مقاله کاربرد مهم­ترین و محبوب­ترین تکنیک­های داده­کاوی را به ­منظور بهبود آموزش و ایجاد آموزش شخصی­شده­ روی داده­ها­ی موجود از سیستم­های آموزش سنتی و آموزش از راه­دور (شامل دروس مبتنی­بر وب، سیستم­های مدیریت محتوای یادگیری و سیستم­های آموزش مبتنی­بر وب هوشمند وسازگار) در سال­های اخیر دسته­بندی و بررسی می­کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Application of Data Mining Techniques in e-Learning Environments

نویسندگان [English]

  • Jaleh Narimisaei 1
  • Bita Shadegar 2
  • Alireza Osareh 3

چکیده [English]

Fast growth of the Internet has triggered creation of new methods for educational systems through which knowledge workers and teachers can do their jobs with less cost, time and energy. Nowadays, knowledge workers can reach their favorite educational materials through these systems. The issue of creation of models according to priorities, goals and interests is one of the significant issues in electronic education. At present, many of the Web-based courses have fixed educational materials so that do not vary with different users. Therefore, a lot of attempts have been made in recent years to make possible personalization of educational materials according to knowledge worker needs. Increase of the web content has boosted application of data mining and web mining techniques remarkably. This article classifies and examines application of the most important and famous techniques of data mining to improve education and to establish personalized education based on the available data in the traditional system of education and distance learning (including web-based courses, learning content management systems, and intelligent and compatible web-based educational systems).

کلیدواژه‌ها [English]

  • data mining
  • educational systems
  • Web-based educational systems
  • intelligent servers
  • personalized educational systems