نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران
2 کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود کتابخانههای بیمارستانی استان خوزستان و مقایسه نتایج حاصل از این بررسی با «استانداردهای کتابخانههای بیمارستانی 2007» است. پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفت و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از سیاهه وارسی گردآوری شد. نتایج این پژوهش نشان داد که هیچ یک از 17 کتابخانه بیمارستانی مورد مطالعه از نظر سطح تحصیلات و رشته تحصیلی مسئولین خود استاندارد نیستند و تمام کتابخانهها به کتابدار متخصص و یا کارمند فنی و کتابدار مشاور نیاز دارند. از نظر ساعات ارائه خدمات هیچ یک از کتابخانهها به صورت شبانهروزی باز نیست، و بیشترین میزان ساعت کاری مربوط به6 تا 8 ساعت کار در روز است. حدود 70 در صد از کتابخانهها به اینترنت متصل هستند اما کمتر از نیمی از آنها امکان دسترسی به مجلات الکترونیکی پیوسته دارند. بیشترین اشتراک پایگاههای اطلاعاتی مربوط به مدلاین با 47 در صد وکمترین متعلق به اکسرپتا مدیکا با 8/11 در صد بود. نزدیک 30درصد از کتابخانهها دارای ساختمان مناسب کتابخانه هستند و بیشتر کتابخانهها (5/76%) فضای کافی برای ایستگاههای کاری و فناوری اطلاعات نداشتند.بیشترین تجهیزات سختافزاری فناوری اطلاعات به خط تلفن با صد در صد تعلق دارد، اما هیچ یک از کتابخانهها از فهرست پیوسته برخوردار نیستند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluation of Khuzestan Province Hospital Libraries Based on Hospital Libraries Standards 2007
نویسندگان [English]
- Zahed Bigdeli 1
- Simin Momenzadeh 2
1
2
چکیده [English]
This study attempted to evaluate hospital libraries in Khuzestan province against the standards issued by Medical Library Association (MLA 2007) of America. The data was collected through a checklist.The results showed that none of the 17 hospitals studied could be considered "standard" with the MLA Standards. Libraries suffered non-librarian managers and almost all were in need of specialist librarians or professional staff, and consulting librarians. Approximately 71% of the libraries are connected to the Internet, however, only 41.9% of the libraries have access to electronic journals. None of the libraries works 24 hours a day, and mostly work 6-8 hours daily. The results also showed that the most frequent services were publishing "Library News" and "What's New in the Library"; on the other hand, publishing "subject bibliographies" and holding "conferences, seminars, etc." were the least library/information services offered. 29.4 % of hospital libraries have buildings exclusively pre-planned for library, and 76.5% of them did not have enough space and facilities for work stations and other new information technology equipment. None of the libraries enjoys having online public-access catalog (OPAC). Most of the libraries are subscribed to MEDLINE (47%), whereas subscription to EXCERPTA MEDICA database with 11.8% stands on the lowest step of the ladder.
کلیدواژهها [English]
- hospital libraries
- Evaluation
- Khuzestan province
- Standards