نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه چمران
2 مدرس دانشگاه پیام نور
3 کارمند نهاد کتابخانه
چکیده
هدف: هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی عوامل مرتبط با رضایتمندی کاربران(اعضاء) در کتابخانههای عمومی استان لرستان بر اساس مدل کیفیت خدمات سروپرف می باشد.
روش: روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی - مقطعی است. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی اعضای کتابخانههای عمومی استان لرستان است که از بین آن ها 383 نفر با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش دستیابی به نمونهها، نمونهگیری تصادفی نظامند بود و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادههای مورد نظر استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با کمک نرم افزار 16spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
یافته ها: بر اساس تحلیل دادهها، بین هر پنچ بعد کیفیت خدمات یعنی ملموسات، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، همدلی و اطمینان خاطر، با میزان رضایتمندی کاربران(اعضاء) همبستگی مستقیم و معنیدار وجود دارد. یعنی با بالا رفتن سطح کیفیت خدمات در هر 5 آن، میزان رضایتمندی اعضاء نیز افزایش مییابد. بر اساس تحلیل رگرسیون چندمتغیره، 5 بعد مورد بررسی، توانستند 295/0 درصد از واریانس میزان رضایتمندی کاربران را پیشبینی کنند. بعد ملموسات قویترین و بعد اطمینان خاصر ضعیفترین تاثیر را بر میزان رضایتمندی داشتند.
ارزش/اصالت: سنجش رضایتمندی و تاثیر ابعاد کیفیت خدمات بر آن، می تواند مسئولان این سازمان را از عوامل تاثیرگذار بر رضایتمندی اعضای این کتابخانه ها آگاه ساخته و راه را برای اصلاح و رفع کمبودها و برطرف نمودن نقاط ضعف در این زمینه هموار سازد.
کلیدواژهها