نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 دانشیار گروه علوم تربیتی. دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع و راهکارهای تسهیمدانش در بین شرکتهای فعال در پارک علموفناوری خوزستان بوده است.
روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات در دسته پژوهشهای آمیخته قرار میگیرد. جامعهی آماری پژوهش کلیهی مدیران و معاونان شرکتهای فعال در پارک علموفناوری خوزستان میباشد که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 144 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی، پرسشنامهی محقق ساخته می باشد که برای تعیین پایایی، از روش آلفایکرونباخ (921/0)؛ و برای بررسی روایی، از روایی صوریومحتوایی استفاده شده است. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبهی نیمهساختار یافته بر اساس نتایج بخش کمی پژوهش میباشد.
یافتهها و نتیجهگیری: از میان مولفههای مورد مطالعه با توجه به نقطه برشهای تعیین شده، عواملتکنولوژیکی پایینتر از متوسط و عواملفرهنگی، ساختاری و فردی، در حد متوسط میباشند. لذا در این راستا، برای افزایش تسهیمدانش در پارک، راهکارهایی کاربردی نظیر: تشویق رفتارهای تسهیم دانش شرکتها، برگزاری کارگاههای آموزشیدر رابطه با تسهیمدانش و مزایای آن، گرفتن پروژههای بزرگ و تقسیم کار تخصصی بین شرکتها و... پیشنهاد گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying the barriers and solutions for knowledge - sharing in companies of Science and Technology Parks
نویسندگان [English]
- fatemeh eskandari 1
- parvaneh valavi 2
1 Shahid Chamran University, Faculty of Education and Psychology
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of shahid Chamran
چکیده [English]
Aim: This study aimed to identify barriers and strategic solutions for knowledge sharing among companies operating in the Khuzestan Science and Technology Park.
Method: As an applied research, it used mixed method. The research population included all managers and deputies of the companies located in Khuzestan Science & Technology Park, of which using Cochran formula, and simple random sampling method, 144 people were selected as the research sample. In the quantitative part of the study, the data collection tools was a questionnaire which its reliability was tested by calculating of Cronbach’s Alpha that ended up with the figure 0.921. The face and content validity method was used to check the validity of the questionnaire. For the Qualitative part of the study, semi-structured interviews run based on the results of the quantitative part.
Findings: The results showed that among the components of the barriers to sharing knowledge, with respect to the designated cut-off point, the technological factors were lower than the target average, while the cultural, structural and individual factors were equal to the average score. Therefore, considering the barriers and the outcomes of the interviews carried out, practical measures were suggested such as encouraging knowledge sharing behavior of companies, holding workshops, undertaking large projects and specialized distribution of the labor and jobs among the firms.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge sharing
- structural barriers
- cultural barriers
- technological barriers