نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز

2 دانشیار گروه علوم تربیتی. دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع و راه‌کارهای تسهیم‌دانش در بین شرکت‌های فعال در پارک علم‌و‌فناوری خوزستان بوده است.
 روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات در دسته پژوهش‌های آمیخته قرار می‌گیرد. جامعه‌ی آماری پژوهش کلیه‌‌ی مدیران و معاونان شرکت‌های فعال در پارک علم‌و‌فناوری خوزستان می‌باشد که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 144 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب گردیده‌اند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی، پرسشنامه‌ی محقق ساخته می باشد که برای تعیین پایایی، از روش آلفای‌کرونباخ (921/0)؛ و برای بررسی روایی، از روایی صوری‌و‌محتوایی استفاده شده است. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه‌ی نیمه‌ساختار یافته بر اساس نتایج بخش کمی پژوهش می‌باشد.
 یافته‌ها و نتیجه‌گیری: از میان مولفه‌های مورد مطالعه با توجه به نقطه برش‌های تعیین شده، عوامل‌تکنولوژیکی پایین‌تر از متوسط و عوامل‌فرهنگی، ساختاری و فردی، در حد متوسط می‌باشند. لذا در این راستا، برای افزایش تسهیم‌دانش در پارک، راه‌کارهایی کاربردی نظیر: تشویق رفتارهای تسهیم دانش شرکت‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی‌در رابطه با تسهیم‌دانش و مزایای آن، گرفتن پروژه‌های بزرگ و تقسیم کار تخصصی بین شرکت‌ها  و... پیشنهاد گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Studying the barriers and solutions for knowledge - sharing in companies of Science and Technology Parks

نویسندگان [English]

  • fatemeh eskandari 1
  • parvaneh valavi 2

1 Shahid Chamran University, Faculty of Education and Psychology

2 Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of shahid Chamran

چکیده [English]

Aim: This study aimed to identify barriers and strategic solutions for knowledge sharing among companies operating in the Khuzestan Science and Technology Park.
Method: As an applied research, it used mixed method. The research population included all managers and deputies of the companies located in Khuzestan Science & Technology Park, of which using Cochran formula, and simple random sampling method, 144 people were selected as the research sample. In the quantitative part of the study, the data collection tools was a questionnaire which its reliability was tested by calculating of Cronbach’s Alpha that ended up with the figure 0.921. The face and content validity method was used to check the validity of the questionnaire. For the Qualitative part of the study, semi-structured interviews run based on the results of ‌the quantitative part.
Findings: The results showed that among the components of the barriers to sharing knowledge, with respect to the designated cut-off point, the technological factors were lower than the target average, while the cultural, structural and individual factors were equal to the average score. Therefore, considering the barriers and the outcomes of the interviews carried out, practical measures were suggested such as encouraging knowledge sharing behavior of companies, holding workshops, undertaking large projects and specialized distribution of the labor and jobs among the firms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge sharing
  • structural barriers
  • cultural barriers
  • technological barriers
انواری‌رستمی، علی اصغر؛ شهایی، بهنام.(1388). مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستندسازی دانش و تجربه. مدیریت فناوری‌اطلاعات. 1(2)، 18-3.
پور سراجیان، داریوش؛ اولیاء، محمد صالح؛ و سلطانی علی آبادی، مژگان.(1392). تعیین و اولویت بندی موانع به اشتراک‌گذاری دانش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی (مطالعه موردی موسسه آموزش عالی امام جواد (ع)). فصلنامه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد. سال 9(24)، 44- 34.
پورعزت، علی‌اصغر؛ خواستار، حمزه؛ و طاهری‌عطار، غزاله.(1388). به‌گزینی الگوی توسعه ی پارک‌های علم و فناوری. رهیافت 4، 18-12.
جعفری، مهدی؛ گرجی، حسن ابوالقاسم؛ صالحی، مسعود و رستگاری مهر، بابک (1390). رابطه عوامل‌ساختاری و فرهنگی سازمان با استراتژی مدیریت دانش در مراکز آموزش درمانی و عمومی دانشگاه علوم پژشکی تهران. مدیریت سلامت. 14(45)، 87-97.
حدت، علی‌رضا. (1387). تاثیر هوش هیجانی بر نگرش کارکنان نسبت به تسهیم دانش در شرکت نیروکلر. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد.
حسین‌قلی‌زاده، رضوان؛ ادهم‌هاشمی، سیده‌سوده. (1392). شناسایی موانع پیاده‌سازی مدیریت دانش در دانشگاه: (مطالعه‌ی موردی دانشگاه فردوسی مشهد). فصل‌نامه آموزش عالی. 6(21)، 59-41.
حسینی فرد، مجتبی؛ بیات، طیبه؛ نیک آیین، مجتبی، بردبار، حامد (1389). مدیریت دانش و تحلیلی بر موانع آن. راهبرد. 3(5)، 62-19.
حسینی، سید محمود؛ و حاجی پور، بهمن. (1387). تبیین روابط ذهنیت مشترک، ظرفیت جذب دانش، نوآوری و انعطاف پذیری: شرکت های دارویی‌کشور. فصل‌نامه‌ی مدرس علوم انسانی، 12( 4)، 176-115.
حمیدی‌زاده، محمد رضا (1389). مدیریت دانش و دانایی: ساختار، فرایند و راه‌کارها. قم: یاقوت.
دانایی فرد، حسن؛ خائف الهی، احمد؛ و حسینی مجتبی (1390). تاملی بر ارتقاء تسهیم‌دانش در پرتو رفتار شهروندی سازمانی (مورد مطالعه: وزارتخانه مسکن و شهر سازی و وزارتخانه راه و ترابری). پژوهش های مدیریت عمومی، 4(14)، 84-63.
سلسله، مینو؛ شریعت، مریم (1387) کارآفرینی و چرخه مدیریت دانش در پارک های علم و فناوری. کار و جامعه. 101، 51-35.
سلطانی‌تیرانی، فلورا (1387). نهادی‌کردن نوآوری در سازمان.تهران. موسسه خدمات فرهنگی رسا.
فتح‌اللهی، بنفشه؛ ‌افشار­زنجانی، ابراهیم؛ و نوذری، دامون (1389). آیا دانشگاه اصفهان برای پیاده‌سازی مدیریت دانش آماده است؟. فصل‌نامه کتاب. 21(3)، 22-7.
قدم‌زن‌جمالی، اصغر (1390). سرمایه اجتماعی و نقش آن در توسعه مدیریت دانش و سازمان‌های دانش محور. ماهنامه مهندسی مدیریت. 5 (43)، 38-30.
کشاورزی، علی‌حسین (1386). موانع و تسهیل‌کننده‌های تسهیم‌دانش در سازمان‌ها. اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش. تهران، 22-8.
کشاورزی، علی‌حسین؛ و آخوند زاده، الهام (1391). شناسایی موانع‌تسهیم‌دانش، مورد مطالعه: دانشگاه شاهد. چشم انداز مدیریت دولتی، 10، -75.
محمدی‌فاتح، اصغر؛  سبحانی، محمدصادق؛ و محمدی، داریوش (1387). مدیریت‌دانش، رویکردی جامع. تهران: موسسه انتشارات و پیام پخش پویش.
مهر علی‌زاده، یداله؛ صفایی مقدم، مسعود؛ علم، محمدرضا؛ و صالحی عمران، ابراهیم (1393). مبانی نظری و علمی پژوهش (کمی، کیفی و آمیخته) در علوم انسانی. اهواز، انتشارات دانشگاه شهید چمران.
میرغفوری، حبیب‌اله؛ صادقی آرانی، زهرا؛ و صابری، حامد (1387). بررسی تجزیه و تحلیل موانع‌تسهیم‌دانش در سازمان‌های دولتی، مطالعه موردی: سازمان‌های دولتی استان یزد. ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش. تهران.
نعمتی، محمدعلی؛ جمشیدی، لاله (1386). بررسی رابطه و تاثیر فرایند تسهیم‌دانش و تجربه بر توسعه سرمایه اجتماعی در میان اعضای واحد های فناور مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی. اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش. تهران.
نیکوکار، غلام‌حسین؛ و حکیم، امین (1391). الگوی ‌هم‌راستایی استراتژیک مدیریت دانش در سازمان. پژوهش‌های مدیریت در ایران. 16(1)، 188-167.
 
Disterer, G. (2001). Individual and Social Barriers to Knowledge Transfer. Hawaii International Conference on System Sciences. (pp. 2-3). Hawaii: IEEE.
Gruber, H., & Duxbury, L. (2001). Does organizationl culture affect the sharing of knowledge? Presentation Health Canada.
Hau, Yang S., Kim, B., Lee, H., Kim, Young G. (2012). The effects of individual motivations and social capital on employees’ tacit and explicit knowledge sharing intentions. International Journal of Information Management. 11(5), 925-939.
Hooff, B. & Husman, M. (2009), “Managing knowledge sharing: Emergent and engineering approaches”: Information and Management. 46, 1-8.
Law, C. & Ngai, E. (2008). An Empirical Study of the Effects of Knowledge Sharing and Learning Behaviours on Firm Performance. Expert Systems with Applications. 34, 2342-2349.
Lin, H.F. (2007). Knowledge sharing and firm innovation capability: an empirical study. International Journal of manpower. 28(3/4), 315- 322.
Lin, W. (2008). The exploration factors of affecting knowledge sharing:  The case of Taiwan’s high-tech industry. Journal of Expert Systems with Applications. 35 (3): 661- 676.
Mamaghani, N. D, Samizadeh, R; Saghafi, F. (2011). Evaluating the Readiness of Iranian Research Centers in Knowledge Management. American Journal of Economics and Business Administration. 3)1(: 203-212.
Pim Pimchangthong, D. & Tinprapa, S. (2012). Factors Influencing Knowledge Management Process Model: A Case Study of Manufacturing Industry in Thailand. World Academy of Science, Engineering and Technology. 6,.4-21.
Riege, A. (2005). Three-dozen knowledge-sharing barriers managers must consider, Journal of Knowledge Management. 9(3),18-35.
Singh, M. D. & Kant, R. (2007) ‘Successful Knowledge Management Implementation: Modeling the Critical Variables’, In the proceedings of Global Conference on Production and Industrial Engineering (CPIE-2007), Jalandhar, India, CD- ROM version, (March 22 – 24, 2007).
Valmohammadi, Ch. (2010). Identification and prioritization of critical success factors of knowledge management in Iranian SMEs: An experts’ view”. African Journal of Business Management, 4(6), 915-924.
Willem, A., & Buelens, M. (2009). Knowledge sharing in inter-unit cooperative episodes: the impact of organizational structure dimensions. Journal of International Journal of Information Management. 29 (2): 151-160.