علمی پژوهشی
زینب فری زاده؛ زاهد بیگدلی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مدلسازی در حوزه رفتار اطلاعاتی است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش انجام این پژوهش مطالعه کتابخانهای- سندی است.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که مدلسازی در حوزه رفتار اطلاعاتی به درک اینکه اطلاعیابی چهوقت، چرا و چگونه رخ میدهد، میانجامد. مدلسازی رفتار کاربران همچنین ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مدلسازی در حوزه رفتار اطلاعاتی است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش انجام این پژوهش مطالعه کتابخانهای- سندی است.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که مدلسازی در حوزه رفتار اطلاعاتی به درک اینکه اطلاعیابی چهوقت، چرا و چگونه رخ میدهد، میانجامد. مدلسازی رفتار کاربران همچنین میتواند به عنوان ابزاری کمکی برای مدیریت اطلاعات، ارزیابی و یا بهبود سازماندهی و بازیابی اطلاعات و درک روابط بین رفتارهای متعدد کاربران به کار رود.
نتیجهگیری: مدلها در توصیف و پیشبینی پدیدهها بسیار مفید هستند و از آنها میتوان برای شناسایی موضوعات پیچیدهای چون رفتار اطلاعاتی انسان استفاده کرد. به سبب قدرت بازنمایی، ویژگیهای کالبدشناسی و توانایی در ارتباط دادن بین نظریههای علمی و دنیای واقعی، میتوانند به عنوان یک عنصر قدرتمند در فرایند پژوهشهای رفتار اطلاعاتی عمل کنند.
علمی پژوهشی
کریم رضادوست؛ عبدالرضا نواح؛ الهام ادیب زاده
چکیده
هدف: هدف مقاله حاضر، بررسی عوامل هنجاری و سازمانی مؤثر بر میزان تولید علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. روش: روش پژوهش، به صورت پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بوده که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 224 نفر به ...
بیشتر
هدف: هدف مقاله حاضر، بررسی عوامل هنجاری و سازمانی مؤثر بر میزان تولید علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. روش: روش پژوهش، به صورت پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بوده که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 224 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه بندی شده تعیین شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که بین متغیرهای مستقل (میزان پایبندی به هنجارهای علمی، ارتباطات علمی، فرهنگ سازمانی دانشگاه، جو گروه آموزشی، منابع و امکانات دانشگاه) و متغیر وابسته(میزان تولید علمی) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما بین متغیر نظام پاداش و میزان تولید علمی اعضای هیأت علمی رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از رگرسیون نشان میدهد که متغیرهای ارتباطات علمی و جو گروه آموزشی و میزان تدریس در دوره دکتری معنادار بوده اند و در مجموع 31 درصد از تغییرات مربوط به میزان تولید علمی اعضای هیأت علمی را تبیین می کنند.
علمی پژوهشی
رضا مختارپور؛ علی اکبر خاصه
چکیده
هدف: در این پژوهش، با روش جدیدی به نام طیف سنجی سال انتشار مآخذ، مهمترین آثار تاریخی در حوزه روش پژوهش با رویکردی علمی،موردبررسی و تحلیل قرارگرفته است.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات علم سنجی میباشد. دادههای اولیه این پژوهش از وبگاه علوم استخراج گشتهاند. به همین منظور، ارجاعات استفادهشده در کلیه مقالاتی که در مجلات هستۀ ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش، با روش جدیدی به نام طیف سنجی سال انتشار مآخذ، مهمترین آثار تاریخی در حوزه روش پژوهش با رویکردی علمی،موردبررسی و تحلیل قرارگرفته است.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات علم سنجی میباشد. دادههای اولیه این پژوهش از وبگاه علوم استخراج گشتهاند. به همین منظور، ارجاعات استفادهشده در کلیه مقالاتی که در مجلات هستۀ روش پژوهش از سال 1980 تا 2014 به چاپ رسیدهاند موردبررسی قرار گرفت. دادههای اصلاح شده با استفاده از برنامه نرم افزاری مختص RPYS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: توزیع تعداد مآخذ موجود در رکوردهای حوزۀ روش پژوهش بر اساس سال انتشار آنها نشان میدهد در بازۀ زمانی 1900 تا 1980، این حوزه شاهد نُه جهش مهم بوده است که به ترتیب در سالهای 1910، 1927، 1934، 1938، 1951، 1960، 1965، 1967، و 1979 روی داده است.یافتههای پژوهش، از تأثیرپذیری قابلملاحظه سیر تاریخی مباحث روش پژوهش از مطالعات حوزه روانشناسی (به ویژه،کاربرد آمار در علم روانشناسی) حکایت دارد.
نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که سهم مقالات از کل منابع پرارجاعِ معرفیشده، 12 به 7 (12 عنوان مقاله، 7 عنوان کتاب) است که این میتواند به منزله آن باشد که تأثیرگذاری مقالات در شکلگیری خاستگاه تاریخی مباحث روش پژوهش، به مراتب بیش از کتاب بوده است.
علمی پژوهشی
فاطمه اسکندری؛ پروانه ولوی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع و راهکارهای تسهیمدانش در بین شرکتهای فعال در پارک علموفناوری خوزستان بوده است. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات در دسته پژوهشهای آمیخته قرار میگیرد. جامعهی آماری پژوهش کلیهی مدیران و معاونان شرکتهای فعال در پارک علموفناوری خوزستان میباشد که ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع و راهکارهای تسهیمدانش در بین شرکتهای فعال در پارک علموفناوری خوزستان بوده است. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات در دسته پژوهشهای آمیخته قرار میگیرد. جامعهی آماری پژوهش کلیهی مدیران و معاونان شرکتهای فعال در پارک علموفناوری خوزستان میباشد که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 144 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی، پرسشنامهی محقق ساخته می باشد که برای تعیین پایایی، از روش آلفایکرونباخ (921/0)؛ و برای بررسی روایی، از روایی صوریومحتوایی استفاده شده است. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبهی نیمهساختار یافته بر اساس نتایج بخش کمی پژوهش میباشد. یافتهها و نتیجهگیری: از میان مولفههای مورد مطالعه با توجه به نقطه برشهای تعیین شده، عواملتکنولوژیکی پایینتر از متوسط و عواملفرهنگی، ساختاری و فردی، در حد متوسط میباشند. لذا در این راستا، برای افزایش تسهیمدانش در پارک، راهکارهایی کاربردی نظیر: تشویق رفتارهای تسهیم دانش شرکتها، برگزاری کارگاههای آموزشیدر رابطه با تسهیمدانش و مزایای آن، گرفتن پروژههای بزرگ و تقسیم کار تخصصی بین شرکتها و... پیشنهاد گردید.
علمی پژوهشی
زهرا عابدی خوراگانی؛ محمد توکلی زاده راوری؛ فاطمه مکی زاده؛ فرامرز سهیلی
چکیده
هدف: برای سیاستگذاری در علم و فناوری به مطالعات کلان نگر در حوزه تولیدات علمی در سطح ملی نیاز است. بیشترین مطالعات موجود، مربوط به تولیدات ایرانیان در پایگاههای خارجی است. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه کلان نگر رشد مقالات و نویسندگان در نشریات علمی حوزه فنی و مهندسی ایران است.
روش: روش پژوهش پیمایشی-توصیفی است و در آن از روشهای ...
بیشتر
هدف: برای سیاستگذاری در علم و فناوری به مطالعات کلان نگر در حوزه تولیدات علمی در سطح ملی نیاز است. بیشترین مطالعات موجود، مربوط به تولیدات ایرانیان در پایگاههای خارجی است. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه کلان نگر رشد مقالات و نویسندگان در نشریات علمی حوزه فنی و مهندسی ایران است.
روش: روش پژوهش پیمایشی-توصیفی است و در آن از روشهای علم سنجی استفاده شده است. جامعه پژوهش، تعداد 9296 مقاله از 332 نشریه حوزه فنی و مهندسی ایران در بازه زمانی 1380-1389 است. دادهها با استفاده از پایگاه های استنادی علوم جهان اسلام، مگ ایران و آرشیو الکترونیکی نشریات به روش سرشماری گردآوری شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که هم رشد تولید مقالات و هم تعداد نویسندگان در نشریات حوزه فنی و مهندسی ایران از رابطه نمایی مثبت تبعیت کرده است به گونهای که در این حوزه، تعداد مقالات تولیدی هر سال نسبت به مقالات تولید شده سال قبل از خود 183/1 برابر شده و همین طور، این ضریب رشد برای نویسندگان 191/1 در سال است. یافته دیگر نشان داد که بین تعداد نویسندگان و تعداد مقالات طی سالهای مختلف رابطه خطی مثبت وجود دارد اما رابطه محسوسی بین رشد تعداد نویسندگان و میانگین هم نویسندگی وجود ندارد.
نتیجه گیری: رشد نمایی تعداد مقالات و نویسندگان منطبق بر مطالعات و نظریات قبلی مانند پرایس است. رشد تعداد نویسندگان منجر به بالا رفتن تعداد مقالات شده است اما تعداد نویسندگان نسبت به هر مقاله را افزایش نداده است.
علمی پژوهشی
زهرا محمدیان؛ فریبا نظری؛ علی حسین قاسمی
چکیده
هدف: هدف پژوهش، بررسی آمادگی سازمانی برای استقرار نظامآراستگی در کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کتابداران شاغل در کتابخانههای مورد بررسی (47 نفر) بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات بر پایه پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل دادهها ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش، بررسی آمادگی سازمانی برای استقرار نظامآراستگی در کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کتابداران شاغل در کتابخانههای مورد بررسی (47 نفر) بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات بر پایه پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و از نرمافزار SPSS انجام شد. یافته ها: یافتهها نشان داد، در بین عامل آمادگی سازمانی، متغیر اثرگذار فردی با بالاترین میانگین 19/18 و متغیر اثرگذار سیستمی با میانگین 15/15 کمترین میزان آمادگی را داشتند. همچنین در بین عامل نظامآراستگی، متغیر نظم و ترتیب و آراستگی با بالاترین میانگین 79/18و متغیر انضباط و فرهنگسازی با میانگین 60/13 کمترین میزان آمادگی را داشتند. نتیجه گیری: میزان آمادگی سازمانی کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جهت استقرار نظامآراستگی سازمانی در وضعیت نسبتاً مطلوبی میباشد و میتوان آن را اجرا کرد.