هانیه زارع؛ سعیده ابراهیمی؛ عبدالرسول جوکار
چکیده
هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای مدیریت دانش در کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی شاغل در کتابخانههای دانشگاه شیراز میباشد. روششناسی: ابزار پژوهش مورد استفاده شامل پرسشنامه مدیریت دانش نیر (1390) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هومن (1381) میباشد. ضرایب پایایی آلفای کرونباخ که برای محاسبه همسانی درونی ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای مدیریت دانش در کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی شاغل در کتابخانههای دانشگاه شیراز میباشد. روششناسی: ابزار پژوهش مورد استفاده شامل پرسشنامه مدیریت دانش نیر (1390) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هومن (1381) میباشد. ضرایب پایایی آلفای کرونباخ که برای محاسبه همسانی درونی پرسشنامههای مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی استفاده گردید، به ترتیب برابر با 89/0 و 92/0 به دست آمد. جامعه مورد مطالعه، کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه شیراز (87 نفر) میباشد. یافتهها: نتایج نشان داد از بین مؤلفههای مدیریت دانش، بین مؤلفههای "افراد" ، "فرایند" و "فرهنگ" با کارآفرینی سازمانی رابطه معنیداری وجود دارد، در حالیکه بین مؤلفه "فنآوری" با "کارآفرینی سازمانی" رابطه معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: کتابخانهها نیاز به پیادهسازی مدیریت دانش و بهرهگیری از سرمایههای فکری خود، در ایجاد کارآفرینی سازمانی در طول زمان مییابند که، بستگی به فرآیند تبادل دانش دارد. در این مسیر مهمترین عامل موفقیت کارآفرینی سازمانی، مدیریت کردن اثر بخش دانش در سازمان است. به عبارت دیگر، مدیریت دانش در کتابخانهها میتواند به عنوان بستر ظهور کارآفرینی سازمانی تلقی گردد.
سعیده ابراهیمی؛ عبدالحسین فرج پهلو
دوره 5، 12، پاییز و زمستان ، مرداد 1392، ، صفحه 45-60
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی دو متغیر مهم نگرش به تغییر سازمانی در سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری و مهارت در مدیریت تغییر را در کتابخانههای هدف انجام شده است.
روش شناسی: پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیهی مدیران (و یا معاونان) کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی وابسته به اتحادیه دانشگاهها و مراکز پژوهشی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی دو متغیر مهم نگرش به تغییر سازمانی در سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری و مهارت در مدیریت تغییر را در کتابخانههای هدف انجام شده است.
روش شناسی: پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیهی مدیران (و یا معاونان) کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی وابسته به اتحادیه دانشگاهها و مراکز پژوهشی جنوب کشور تشکیل داده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بود که در دو بخش طیف لیکرت و پرسش باز ارائه شد.
یافته های پژوهش: بین متغیر مهارت مدیریت تغییر و نگرش به تغییر سازمانی ارتباط معنیداری وجود ندارد و نگرش عاطفی مدیران به تغییر بیش از نگرش شناختی آنها به تغییر است. همچنین بین نگرش رفتاری مدیران به تغییر و میزان تجربه آنها ارتباط معنی دار منفی وجود دارد، این در حالی است که بین نگرش شناختی مدیران به تغییر، با تجربه آنها در مدیریت کتابخانه ارتباط معنی دار و مثبت وجود دارد.
نتیجه گیری: به نظر میرسد که جهت ایجاد تغییر و تطبیقپذیری با محیط در حال تغییر کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، داشتن مهارت مدیریت تغییر و نگرش مثبت به تغییر هر دو لازم است. همچنین، بکارگیری مدیران جوانتر که نگرش رفتاری بهتری به تغییر دارند در کنار مدیران مجرب که نگرش شناختی آنها به تغییر برجستهتر است میتواند زمینه پذیرش تغییر را مهیا نماید.
کلیدواژهها: کتابخانههایدانشگاهی، مدیران، مدیریت تغییر، نگرش به تغییر، نگرش عاطفی، نگرش شناختی، نگرش رفتاری.