محسن نوکاریزی؛ فهیمه رجبی؛ معصومه تجعفری
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی وضعیت کتابخوانی پس از اجرای طرح ایستگاه مطالعه در شهرستان مشهد و نیز سنجش رضایت افراد استفادهکننده از ایستگاههای مطالعه میباشد.روش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی افرادی که از سال 1392 از ایستگاههای مطالعه در شهرستان مشهد ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی وضعیت کتابخوانی پس از اجرای طرح ایستگاه مطالعه در شهرستان مشهد و نیز سنجش رضایت افراد استفادهکننده از ایستگاههای مطالعه میباشد.روش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی افرادی که از سال 1392 از ایستگاههای مطالعه در شهرستان مشهد استفاده کرده و کتابداران مسؤول طرح ایستگاه مطالعه بود. برای نمونهگیری در جامعه کاربران، از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود. در جامعه دوم، از روش سرشماری استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود.یافتهها:ایستگاههای مطالعه در ارتقای مطالعه افراد نسبتاً موفق بوده و نقش آنها در ارتقای مطالعه، بالاتر از حد متوسط بود و میانگین میزان مطالعه افراد افزایش یافته بود. میزان رضایت افراد از کتابهای ایستگاه مطالعه، و از محل قرارگیری ایستگاههای مطالعه، بالاتر از حد متوسط بود. همچنین یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین میزان استفاده از ایستگاه مطالعه و متغیرهای سطح تحصیلات، گروه سنی و جنسیت وجود نداشت.نتیجهگیری: بر طبق یافتههای پژوهش در صورتی که بودجه کافی برای تجهیز ایستگاه مطالعه فراهم شود؛ با تبلیغات و آگاهیرسانی، فرهنگ استفاده از آن ایجاد و به معرفی آن پرداخته شود؛ با انتخاب محتوای کتابهای همراستا با نیاز جامعه رضایت بیشتری فراهم شود، و همچنین تعداد ایستگاههای مطالعه افزایش یابد، طرح ایستگاه مطالعه به اهداف خود خواهد رسید و بیش از پیش مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
عاطفه شریف؛ معصومه باقری؛ معصومه تجعفری
چکیده
هدف: در پژوهش حاضر رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد از اجرای طرح تجمیع بررسی شد.روششناسی: این پژوهش از نظر روش، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. 120 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که قبل از طرح تجمیع نیز در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل میکردند، به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: در پژوهش حاضر رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد از اجرای طرح تجمیع بررسی شد.روششناسی: این پژوهش از نظر روش، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. 120 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که قبل از طرح تجمیع نیز در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل میکردند، به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بر اساس الگوی رضایت مشتری کانو بوده است.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که میزان رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از خدمات ارائه شده در بخشهای عمومی کتابخانه مرکزی در بخشهای امانت، مرجع، نشریات، و دیداری شنیداری بعد از اجرای طرح تجمیع به طور معناداری کمتر از قبل از اجرای طرح تجمیع بوده است. در بخش اطلاعرسانی این تفاوت بیمعنا و در بخش پایان-نامهها این تفاوت بعد از اجرای طرح تجمیع به طور معناداری بیشتر از قبل از اجرای طرح تجمیع بوده است. میتوان نتیجه گرفت که طرح تجمیع باعث افزایش نارضایتی دانشجویان از خدمات کتابخانه شده است.واژههای کلیدی: رضایت کاربران، طرح تجمیع، دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز اطلاعرسانی و کتابخانه مرکزی، الگوی سنجش رضایت مشتری کانو.