علم سنجی
فرامرز سهیلی؛ علی اکبر خاصه؛ مژگان صادقی
چکیده
هدف: در این پژوهش عوامل مؤثر بر دریافت استناد مقالات در پایگاه کلاریویت آنالیتیکز از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی شناسایی شده است. روش: روش پژوهش حاضر دلفی بوده که با استفاده از تحلیل محتوای متون، مؤلفههای تأثیرگذار بر دریافت استناد استخراج و بر اساس این مؤلفهها پرسشنامهای تهیه گردیده است. پایایی آن از طریق آلفای ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش عوامل مؤثر بر دریافت استناد مقالات در پایگاه کلاریویت آنالیتیکز از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی شناسایی شده است. روش: روش پژوهش حاضر دلفی بوده که با استفاده از تحلیل محتوای متون، مؤلفههای تأثیرگذار بر دریافت استناد استخراج و بر اساس این مؤلفهها پرسشنامهای تهیه گردیده است. پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 711/. تعیین گردید و روایی پرسشنامه توسط متخصصان مربوطه تعیینشده است. جامعهی پژوهش شامل متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی که 30 نفر در دور اول و 20 نفر در دور دوم در پژوهش مشارکت داشتهاند یافتهها: یافتههای بهدستآمده با استفاده از روش دلفی به ارائه 70 مؤلفه فرعی پیشنهادشده در زیر پنج مؤلفههای اصلی ویژگیهای حوزه موضوعی، مجله، مقاله، نویسندگان و کلیدواژهها انجامید. که 9 متغیر زیرمجموعه مؤلفه حوزه موضوعی، 13 متغیر زیرمجموعه مؤلفه ویژگیهای مجله، 21 متغیر از زیرمجموعه مؤلفه ویژگیهای مقاله، 16 متغیر از زیرمجموعه مؤلفه ویژگیهای نویسندگان و 11 متغیر از زیرمجموعه مؤلفه ویژگیهای کلیدواژه ازنظر متخصصان موضوعی تأثیرگذار بر دریافت استناد شناسایی شدند.نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که پژوهشگران در استناد به مقالات بیشتر به اعتبار ناشر، وسعت حوزهها و رشتهها، اعتبار مؤسسه یا دانشگاه، تعداد مجلات علمی در آن رشته، اعتبار ابعاد انتشار مجله، ضریب تأثیر مجله، بینالمللی بودن انتشار مجله و شاخص Q مجله، ، زبان مجله، شکل نشر و ارائه، تخصصی بودن مجله دسترسپذیری مقاله، نوع دسترسی ، مقالات با موضوعات جدیدتر و جذابتر، اعتبار منابع و مأخذ در یک مقاله، تاریخ انتشار مقاله، شهرت نویسندگان، حضور در شبکههای اجتماعی علمی، ایجاد یک رزومه آنلاین مانند ORCID و ارتباط موضوعی مقاله، محبوبیت موضوعی، تعداد کلمات کلیدی و مانند آن اهمیت و توجه نشان میدهند.
علم سنجی
مصطفی رستمی؛ فرامرز سهیلی؛ علی اکبر خاصه
چکیده
چکیدههدف: این پژوهش به سنجش رابطه علم و فناوری درحوزه کشف دانش با استفاده از تحلیل استنادی پروانههای ثبت اختراع طی سالهای 1995-2014 پرداخته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی-توصیفی بوده و با استفاده از روش تحلیل استنادی انجام شده است. جامعه پژوهشی از پایگاه اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به دست آمده که شامل استنادهای ...
بیشتر
چکیدههدف: این پژوهش به سنجش رابطه علم و فناوری درحوزه کشف دانش با استفاده از تحلیل استنادی پروانههای ثبت اختراع طی سالهای 1995-2014 پرداخته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی-توصیفی بوده و با استفاده از روش تحلیل استنادی انجام شده است. جامعه پژوهشی از پایگاه اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به دست آمده که شامل استنادهای 304 عنوان پروانه ثبت اختراع رده 603 از زیر رده حوزه کشف دانش میباشد. نرم افزارهای به کار رفته در این پژوهش شامل Uspto2.exe، Aostsoft All Document وExcel می باشد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، در دوره مطالعه این حوزه، نرخ رشد پروانهها 07/30 درصد و نرخ رشد استناد در پروانهها 59/62 درصد میباشد. به طور میانگین هر پروانه ثبت اختراع 3/33 استناد دریافت کرده است. محاسبه شاخص رابطه علم و فناوری نشان داد پیوند با علم در این حوزه 49/35 درصد و پیوند با فناوری 63/64 درصد میباشد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، در این حوزه دانش فنی و دانش علمی با اختلاف بسیار ناچیزی در کنار هم پیش میروند؛ اما میزان نفوذ دانش فنی 2 برابر دانش علمی میباشد و این حوزه برای رشد و توسعه به حوزهی فنی وابسته است.کلیدواژهها: رابطه علم و فناوری، تحلیل استنادی، پیوند با علم، پیوند با فناوری، حوزه کشف دانش.