زهرا آجری دستجه؛ عباس قلتاش
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای آموزشی کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان شیراز انجام شده است. روش پژوهش: ازنظر شیوه جمعآوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعهی آماری کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان شیراز به تعداد 100 نفر بوده که اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از تمامی آنهاجمعآوری گردید. دادههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای آموزشی کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان شیراز انجام شده است. روش پژوهش: ازنظر شیوه جمعآوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعهی آماری کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان شیراز به تعداد 100 نفر بوده که اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از تمامی آنهاجمعآوری گردید. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه 22 در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل گردید. در سطح آمار استنباطی بهمنظور تعیین نیازهای آموزشی از آزمون تی تک نمونهای، آزمون فریدمن، تی گروههای مستقل و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بیشترین نیاز کتابداران مربوط به آموزش درزمینهٔ مهارت توانمندسازی و پیشرفت و ارتقا شغلی و کمترین نیاز مربوط به آموزش درزمینهٔ مهارت فنآوری اطلاعات و ارتباطات و مهارت مدیریت منابع انسانی است. همچنین نتایج نشان داد که جنسیت و سطح تحصیلات تفاوت معنیداری را در بحث نیاز آموزشی ایجاد میکند.نتیجه گیری: کتابداران کتابخانه های عمومی در هر دو مهارت تخصصی و عمومی، نیاز به دوره های آموزش مداوم دارند.