سودابه درخشنده؛ فرشته سپهر؛ زهرا اباذری؛ نشانه pakdaman
چکیده
هدف: نمایهسازی تصاویر بر اساس موتورهای جستجو در بازیابی تصاویر نمایه شده مبتنی برمتن و مبتنی بر محتوا با استفاده از تکنیک دلفی است.
روششناسی: ازنظر هدف، کاربردی و نوع پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی است. جامعه آماری شامل کلیه متخصصان شاغل در دفاتر روزنامههای سراسری کشور در شهر تهران بوده که بهتمامی پنج موتور جستجوی موردمطالعه ...
بیشتر
هدف: نمایهسازی تصاویر بر اساس موتورهای جستجو در بازیابی تصاویر نمایه شده مبتنی برمتن و مبتنی بر محتوا با استفاده از تکنیک دلفی است.
روششناسی: ازنظر هدف، کاربردی و نوع پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی است. جامعه آماری شامل کلیه متخصصان شاغل در دفاتر روزنامههای سراسری کشور در شهر تهران بوده که بهتمامی پنج موتور جستجوی موردمطالعه اشراف و تسلط کافی داشتهاند. تعداد این متخصصان 16 نفر بهعنوان نمونه در دسترس در حوزه موردمطالعه بوده است. برای گردآوری دادهها با روش اسنادی به استخراج گویه های پژوهش و تدوین پرسشنامه دلفی پرداخته شد. متخصصان با بیست سؤال برمبنای طیف پنج گزینهای لیکرت در طی چهار مرحله به اجماع کلی رسیدند. نتایج آزمون ضریب توافقی کندال برای مشخص نمودن میزان هماهنگی و اتفاقنظر میان پاسخ متخصصان در هر دور جهت تطبیق و مقایسه گزارش داده شد. با تائید پرسشنامه در بخش کیفی روایی محتوا، ضریب روایی کیفی محتوای پرسشنامه بالاتر از 78/0 و شاخص روایی محتوا بالاتر از 79/0 گزارش شد. پایایی پرسشنامه نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر با 916/0 سنجیده شد.
یافتهها: نشان داد موتور جستجوی Google از میزان بازیابی تصاویر بیشتری بر اساس شاخصههای ارزیابیشان برخوردارمی باشد. میان موتورهای جستجوی موردمطالعه از دیدگاه متخصصان درزمینۀ بازیابی تصاویر بر اساس نمایهسازی مبتی برمتن تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود نداشته است. موتور جستجوی Yandex، از میزان بازیابی تصاویر بر اساس نمایهسازی مبتنی بر محتوای بیشتری در سطح 05/0 برخوردارمی باشد. همچنین موتور جستجوی Google بهصورت معناداری در سطح 05/0 ازلحاظ بازیابی تصاویر بر اساس حوزههای موردپژوهش کارآمدترمی باشد.
نتیجهگیری: مشخص شد که موتورهای جستجو عمومی گوگل نسبت به موتورهای جستجوی دیگر (yahoo، bing،pinterest و yandex) عملکرد بهتری در بازیابی تصاویر دارند؛ همچنین جستجو گران تصاویر در وب میتوانند در انتخاب موتور جستجوی متناسب با نیاز خود و طراحان داخلی برای طراحی بهتر تصمیمگیری کنند. علاوه بر آن، نیز این نتایج به حوزههای مشابه قابلتعمیم است و نیز طراحان موتورهای جستجو درمییابند که برای بازیابی بهتر تصاویر از کدام روش نمایهسازی استفاده نمایند.
صالح رحیمی؛ حمید کشاورز؛ مهدی خادمیان
چکیده
Purpose: the current research aimed to compare the effectiveness of various tags and codes for retrieving images from the Google. Design/methodology: selected images with different characteristics in a registered domain were carefully studied. The exception was that special conceptual features have been apportioned for each group of images separately. In this regard, each group image surrounding texts was dissimilar. Images were allocated with captions including language in Farsi and English, alt text, image title, file name, free and controlled languages and appropriation text to images properties. ...
بیشتر
Purpose: the current research aimed to compare the effectiveness of various tags and codes for retrieving images from the Google. Design/methodology: selected images with different characteristics in a registered domain were carefully studied. The exception was that special conceptual features have been apportioned for each group of images separately. In this regard, each group image surrounding texts was dissimilar. Images were allocated with captions including language in Farsi and English, alt text, image title, file name, free and controlled languages and appropriation text to images properties. Findings: allocating texts to images on website causes Google retrieve more images. Chi-square test for difference of retrieved images in 5 Codes is significant and revealed that in different codes, significantly various numbers of images were retrieved. Caption allocation in English had the best effect in retrieving images in the study sample and file name had less effect in image retrieval ranking. image retrieval