مدیریت دانش
فاطمه نویدی؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف: خلق دانش و جریان آن در سازمان های پروژهمحور ویژگیهای منحصر به فردی دارد و ممیزی دانش خلق شده در این سازمانها نیز با سایر سازمانها تفاوت چشمگیری دارد. از سوی دیگر، ممیزی دانش در موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای پروژه-محور نقش اساسی دارد؛ هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان اهمیت و میزان رعایت مؤلفههای ممیزی دانش شناسایی شده ...
بیشتر
هدف: خلق دانش و جریان آن در سازمان های پروژهمحور ویژگیهای منحصر به فردی دارد و ممیزی دانش خلق شده در این سازمانها نیز با سایر سازمانها تفاوت چشمگیری دارد. از سوی دیگر، ممیزی دانش در موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای پروژه-محور نقش اساسی دارد؛ هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان اهمیت و میزان رعایت مؤلفههای ممیزی دانش شناسایی شده در این نوع از سازمانها است. روش: پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی با رویکردی کمّی است که از طریق مطالعه موردی و روش پیمایش به بررسی وضعیت و اهمیت مؤلفههای ممیزی دانش در چهار پژوهشگاه پروژهمحور (پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه نیرو و پژوهشگاه فضایی ایران) میپردازد. دادههای پژوهش از طریق مراجعه به 220 نفر از مدیران پروژه، کنترل پروژه و مدیریت دانش این چهار پژوهشگاه گردآوری شده است. یافتهها: در وضعیت موجود، مؤلفه ارزشگذاری دانش با میانگین 2.61 و مؤلفه تحلیل نیاز دانش با میانگین 2.56 از بالاترین میزان توجه برخوردارند و در حالت آرمانی نیز مؤلفههای تحلیل موجودی دانش (4.287) و ارزشگذاری دانش (4.28) باید مورد توجه قرار گیرند. نتیجهگیری: تاکید بر ارزشگذاری دانش، تحلیل نیاز و موجودی دانش نشان میدهد که اهمیت داراییهای دانشی در سازمانهای پروژهمحور، تابع میزان ارزش افزایی و پاسخگویی آنها به نیازمندیهاست. برخلاف سازمانهای دیگر، الزاماً وجود دانش و حجم انباره دانش مورد توجه نیست. این امر توجه به مؤلفههای ممیزی دانش بر اساس میزان اهمیت و وزن این مؤلفهها در سازمانهای پروژهمحور، در تدوین مدل ممیزی دانش چنین سازمان هایی را نیز توجیه میکند.کلمات کلیدی ممیزی دانش، مولفه های ممیزی دانش، مدیریت دانش
فاطمه نویدی؛ نصرت ریاحی نیا
چکیده
زمینه و هدف.کارکنان یک سازمان به عنوان مهمترین سرمایههای سازمان به شمار میآیند که در طول خدمت خود در سازمان کولهباری از تجارب، مهارتها و دانش فنی را کسب میکنند. اگر این مهارتها و دانش فنی مستند نشود، با قطع همکاری این افراد از سازمان، این دانش فنی از بین میرود. بنابراین، به منظور حفظ این دانش ارزشمند، پرهیز از دوبارهکاری، ...
بیشتر
زمینه و هدف.کارکنان یک سازمان به عنوان مهمترین سرمایههای سازمان به شمار میآیند که در طول خدمت خود در سازمان کولهباری از تجارب، مهارتها و دانش فنی را کسب میکنند. اگر این مهارتها و دانش فنی مستند نشود، با قطع همکاری این افراد از سازمان، این دانش فنی از بین میرود. بنابراین، به منظور حفظ این دانش ارزشمند، پرهیز از دوبارهکاری، اجتناب از تکرار اشتباهات گذشته و انتقال تجارب به کارکنان تازهوارد، مستندسازی یک ضرورت بهشمار میآید. بر این اساس مطالعه حاضر به بررسی نقش مستندسازی در مدیریت دانش سازمانی به عنوان ابزاری ضروری برای اشتراکگذاری تجارب میپردازد.روش. این پژوهش از انواع پژوهش توسعهای کاربردی با رویکرد کیفی است که به روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. ابزار به کار گرفته شده، مصاحبه نیمه ساختاریافته است و جامعه مورد مطالعه، 18 نفر از پژوهشگران شاغل در پروژههای پژوهشکده سامانههای ماهواره وابسته به سازمان فضایی ایران میباشند. یافتهها. دانشی که در پروژهها جریان دارد ترکیبی از دانش چرایی، چه چیزی، چه کسی و چگونگی است که سهم بیشتری از این دانشها از نظر ماهیت، دانش ضمنی است که بخش زیادی از این دانش در اسناد پروژهها منعکس نمیشود. نتیجهگیری. با توجه به ضرورت مستندسازی در انتقال دانش و نقش مهم آن در مدیریت دانش باید اقداماتی برای فرهنگ سازی تسهیم دانش در پژوهشکده صورت گیرد. از جمله برگزاری سمینارهایی برای آشنایی کارشناسان و مدیران برای ضرورت حفظ و انتقال دانش، آموزش مستندسازی و گزارشنویسی فنی، توجه به حقوق مالکیت فکری نویسندگان و افزایش جو اعتماد در پژوهشکده.