محسن نوکاریزی؛ فهیمه رجبی؛ معصومه تجعفری
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی وضعیت کتابخوانی پس از اجرای طرح ایستگاه مطالعه در شهرستان مشهد و نیز سنجش رضایت افراد استفادهکننده از ایستگاههای مطالعه میباشد.روش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی افرادی که از سال 1392 از ایستگاههای مطالعه در شهرستان مشهد ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی وضعیت کتابخوانی پس از اجرای طرح ایستگاه مطالعه در شهرستان مشهد و نیز سنجش رضایت افراد استفادهکننده از ایستگاههای مطالعه میباشد.روش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی افرادی که از سال 1392 از ایستگاههای مطالعه در شهرستان مشهد استفاده کرده و کتابداران مسؤول طرح ایستگاه مطالعه بود. برای نمونهگیری در جامعه کاربران، از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود. در جامعه دوم، از روش سرشماری استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود.یافتهها:ایستگاههای مطالعه در ارتقای مطالعه افراد نسبتاً موفق بوده و نقش آنها در ارتقای مطالعه، بالاتر از حد متوسط بود و میانگین میزان مطالعه افراد افزایش یافته بود. میزان رضایت افراد از کتابهای ایستگاه مطالعه، و از محل قرارگیری ایستگاههای مطالعه، بالاتر از حد متوسط بود. همچنین یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین میزان استفاده از ایستگاه مطالعه و متغیرهای سطح تحصیلات، گروه سنی و جنسیت وجود نداشت.نتیجهگیری: بر طبق یافتههای پژوهش در صورتی که بودجه کافی برای تجهیز ایستگاه مطالعه فراهم شود؛ با تبلیغات و آگاهیرسانی، فرهنگ استفاده از آن ایجاد و به معرفی آن پرداخته شود؛ با انتخاب محتوای کتابهای همراستا با نیاز جامعه رضایت بیشتری فراهم شود، و همچنین تعداد ایستگاههای مطالعه افزایش یابد، طرح ایستگاه مطالعه به اهداف خود خواهد رسید و بیش از پیش مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
محسن نوکاریزی؛ محمد قانعی؛ اعظم صنعت جو
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش و به کارگیری فناوریهای اطلاعات موجود در کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد به منظور ارائه الگویی مناسب برای آن بود.روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی است. نمونهگیری با روش تصادفی طبقهای نسبتی با دو نمونه 201 و 373 نفری برای دو مرحله تحلیل عاملی و تحلیل مسیر از جامعه 12538 نفری اعضای ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش و به کارگیری فناوریهای اطلاعات موجود در کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد به منظور ارائه الگویی مناسب برای آن بود.روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی است. نمونهگیری با روش تصادفی طبقهای نسبتی با دو نمونه 201 و 373 نفری برای دو مرحله تحلیل عاملی و تحلیل مسیر از جامعه 12538 نفری اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیمسال دوم 1392 انجام شده است. ابزار پیمایش پرسشنامهای محقق ساخته بود و روایی ظاهری آن توسط اعضای هیأت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی و روایی درونی آن با استفاده از ماتریس همبستگی پرماکس در تحلیل عاملی سنجیده شد.یافتهها: در مرحله نخست، حدود 62.7 درصد پاسخگویان مردان و بقیه زنان بودند. ابتدا پیشفرضهای تحلیل عاملی (دادههای گمشده، دادههای پرت و همخطی، نرمال بودن توزیع و رابطه خطی) بررسی و دادهها آمادهسازی شد. نتایج تحلیل عاملی روی 201 نفر افراد نمونه در مرحله نخست نشان داد شاخص نیکویی برازش (GFI) در مرحله تحلیل عاملی با مقادیر 92/0 برای مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری و 94/0 برای مدل تناسب وظیفه فناوری، نشان از برازش کافی مدلهای مورد استفاده با جامعه مورد مطالعه داشت.نتیجهگیری: یافتهها نشان داد شاخصهای استخراجی از ماتریس مورب چرخش یافته همبستگی در مرحله تحلیل مسیر، منجر به مدلی بومیسازی شد. شاخص ریشه دوم میانگین خطای برآورد (RMSEA) با مقادیر 037/0 برای مدل کاربرد فناوری و 023/0 برای مدل پذیرش فناوری نیز نشان از معنیداری بارهای عاملی و ضرایب مسیر مدلهای مورد استفاده و قدرت پیشبینی بالای این مدلها داشت که امکان ایجاد مدلی راهبردی را فراهم میآورد. ترکیب یافتههای تحلیل مسیر مدلی بومیسازی شده و راهبردی را ارائه کرد.
مریم صابری؛ محسن نوکاریزی؛ محمد حسین دیانی
چکیده
هدف:. هدف پژوهش حاضر، تعیین موقعیت متغیرهای اصلی مدل یکپارچه پذیرش و بهرهگیری از فناوری (انتظار عملکرد، انتظار تلاش، نفوذ اجتماعی، و تسهیل شرایط، رفتار هدفمند، و استفاده) در میان کاربران پایگاههای اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است. روش: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و در سطح تحلیلی و به شکل میدانی انجام شده است. ...
بیشتر
هدف:. هدف پژوهش حاضر، تعیین موقعیت متغیرهای اصلی مدل یکپارچه پذیرش و بهرهگیری از فناوری (انتظار عملکرد، انتظار تلاش، نفوذ اجتماعی، و تسهیل شرایط، رفتار هدفمند، و استفاده) در میان کاربران پایگاههای اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است. روش: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و در سطح تحلیلی و به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کاربران بالقوه مجموعه پایگاههای اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، 325 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه تهیه شده توسط ونکاتش و همکارانش بود که روایی (تطبیق ترجمه فارسی به انگلیسی) و پایایی بر روی آن انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که از میان متغیرهای اصلی مدل یکپارچه پذیرش و بهرهگیری، براساس میانگین نظر کاربران پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، متغیر «انتظار عملکرد»، نمره و امتیاز بالاتری را کسب کرده است. همچنین مقایسه میانگین متغیرهای مدل در دو گروه متغیر مستقل و وابسته، نشان داد که متغیر «انتظار تلاش» نسبت به سه متغیر وابسته دیگر تأثیرگذاری بیشتری بر پذیرش و استفاده از مجموعه پایگاههای اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران داشته است. در مقایسه وضعیت متغیرهای پذیرش و بهرهگیری از فناوری با سطح متوسط، همه متغیرها به استثنای متغیر استفاده (کاربر) بالاتر از سطح متوسط قرار داشتند. نتیجهگیری: بهنظر می رسد که مجموعه پایگاههای اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از لحاظ متغیرهای پیشبینیشده درمدل یکپارچه پذیرش و بهرهگیری از فناوری در سطح مطلوب و بالاتر از متوسط قرار دارند. با اینحال تلاش برای بهبود مستمر این مجموعه برای افزایش سطح پذیرش و بهرهگیری ضروری بهنظر میرسد.