علم سنجی
فرامرز سهیلی؛ علی اکبر خاصه؛ مژگان صادقی
چکیده
هدف: در این پژوهش عوامل مؤثر بر دریافت استناد مقالات در پایگاه کلاریویت آنالیتیکز از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی شناسایی شده است.
روش: روش پژوهش حاضر دلفی بوده که با استفاده از تحلیل محتوای متون، مؤلفههای تأثیرگذار بر دریافت استناد استخراج و بر اساس این مؤلفهها پرسشنامهای تهیه گردیده است. پایایی آن از طریق ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش عوامل مؤثر بر دریافت استناد مقالات در پایگاه کلاریویت آنالیتیکز از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی شناسایی شده است.
روش: روش پژوهش حاضر دلفی بوده که با استفاده از تحلیل محتوای متون، مؤلفههای تأثیرگذار بر دریافت استناد استخراج و بر اساس این مؤلفهها پرسشنامهای تهیه گردیده است. پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 711/. تعیین گردید و روایی پرسشنامه توسط متخصصان مربوطه تعیینشده است. جامعهی پژوهش شامل متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی که 30 نفر در دور اول و 20 نفر در دور دوم در پژوهش مشارکت داشتهاند
یافتهها: یافتههای بهدستآمده با استفاده از روش دلفی به ارائه 70 مؤلفه فرعی پیشنهادشده در زیر پنج مؤلفههای اصلی ویژگیهای حوزه موضوعی، مجله، مقاله، نویسندگان و کلیدواژهها انجامید. که 9 متغیر زیرمجموعه مؤلفه حوزه موضوعی، 13 متغیر زیرمجموعه مؤلفه ویژگیهای مجله، 21 متغیر از زیرمجموعه مؤلفه ویژگیهای مقاله، 16 متغیر از زیرمجموعه مؤلفه ویژگیهای نویسندگان و 11 متغیر از زیرمجموعه مؤلفه ویژگیهای کلیدواژه ازنظر متخصصان موضوعی تأثیرگذار بر دریافت استناد شناسایی شدند.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که پژوهشگران در استناد به مقالات بیشتر به اعتبار ناشر، وسعت حوزهها و رشتهها، اعتبار مؤسسه یا دانشگاه، تعداد مجلات علمی در آن رشته، اعتبار ابعاد انتشار مجله، ضریب تأثیر مجله، بینالمللی بودن انتشار مجله و شاخص Q مجله، ، زبان مجله، شکل نشر و ارائه، تخصصی بودن مجله دسترسپذیری مقاله، نوع دسترسی ، مقالات با موضوعات جدیدتر و جذابتر، اعتبار منابع و مأخذ در یک مقاله، تاریخ انتشار مقاله، شهرت نویسندگان، حضور در شبکههای اجتماعی علمی، ایجاد یک رزومه آنلاین مانند ORCID و ارتباط موضوعی مقاله، محبوبیت موضوعی، تعداد کلمات کلیدی و مانند آن اهمیت و توجه نشان میدهند.
علم سنجی
ژیان درویشی؛ المیرا جنوی؛ مریم صرافزاده
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل فعالیتهای اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی در شبکهی اجتماعی لینکدین است.روش شناس: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی است و روش مورد استفاده در این پژوهش کتابخانهای و تحلیل شبکههای اجتماعی است که با رویکرد کمی انجام شده است. جامعه پژوهش را تمامی اعضای هیئت علمی شاغل رشته ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل فعالیتهای اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی در شبکهی اجتماعی لینکدین است.روش شناس: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی است و روش مورد استفاده در این پژوهش کتابخانهای و تحلیل شبکههای اجتماعی است که با رویکرد کمی انجام شده است. جامعه پژوهش را تمامی اعضای هیئت علمی شاغل رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی ایران تشکیل داده است. دادهها به صورت دستی و طی ماههای خرداد و تیر 1398 با بررسی صفحات پروفایل هر یک از این اعضا به دست آمدهاند. سپس دادههای به دست آمده وارد نرمافزار اکسل شده و بر اساس پرسشهای پژوهش جدولبندی و تحلیل شدهاند.یافته ها: یافتهها نشان داد که 13/59 درصد اعضای هیئت علمی عضو شبکهاجتماعی لینکدین هستند. از این تعداد تنها 64/17 درصد از نظر درج پست، کامنت و لایک فعالیت داشتهاند که بیشترین آمار را "مریم صرافزاده" سپس "امیررضا اصنافی" به خود اختصاص دادهاند. بیشترین موضوع پستهای اعضای هیئت علمی در لینکدین «به اشتراکگذاری و معرفی بروندادهای علمی شخصی» به میزان 07/28 درصد است. در قسمت علاقهمندیهای لینکدین 54 نفر از اعضاء در مجموع 314 گروه، افراد اثرگذار، شرکت و مؤسسههای آموزشی را دنبال کردهاند. به طور کلی، "عبدالرضا نوروزی چاکلی" و "رسول زوارقی" با دنبال کردن 73 مورد از موارد مذکور بیشترین میزان را به خود اختصاص دادهاند. تنوع فعالیتهای "مریم صرافزاده"و "عبدالرضا نوروزی چاکلی" بیشتر از بقیه است. در نهایت بر اساس شاخصهای مورد بررسی مشخص شد که "مریم صرافزاده" با 3161 امتیاز و از بین دانشگاهها؛ دانشگاه تهران با 6271 امتیاز بالاترین عملکرد را داشتهاند.نتیجه گیری و بحث: بهطور کلی با توجه به یافتههای این پژوهش از جمله اینکه کمتر از 14 درصد از اعضای هیأت علمی حاضر در لینکدین، پست به اشتراک گذاشتهاند و نیز کمترین تعامل را با پستهای به اشتراکگذاشته شده دیگر اعضا در قالب لایک و کامنت داشتهاند میتوان گفت که اعضای هیئت علمی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی ایران از امکانات و قابلیتهای شبکه اجتماعی لینکدین جهت اشتراک دانش و ارتباط با حرفهمندان و دانشجویان بهره نبردهاند.
منیره غریبه نیازی؛ سعید رضایی شریف آبادی
چکیده
هدف: هدف تحقیق بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی از نظریه انتقادی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد (هالیستر وشویندر ، 2014) است. ابزار تجزیهوتحلیل دادهها آمار توصیفی و آمار استنباطی است. یافتهها: یافتهها نشان داد که 57 درصد کتابداران با نظریهپردازان این نظریه آشنایی زیادی ندارند. ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی از نظریه انتقادی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد (هالیستر وشویندر ، 2014) است. ابزار تجزیهوتحلیل دادهها آمار توصیفی و آمار استنباطی است. یافتهها: یافتهها نشان داد که 57 درصد کتابداران با نظریهپردازان این نظریه آشنایی زیادی ندارند. 44 درصد با مسائل اجتماعی و فعالیتهای انتقادی مرتبط با رشته مرتبط هستند. 53 درصد نقد مارکسیست و فرا استعماری را با نظریه انتقادی مرتبط میدانستند. 51 درصد کتابداران متفقالقول بودند که مهمترین اقدامی که در زمینه کتابداری تغییر در ماهیت، شغل کتابداری، تغییر دیدگاههای سازمان آموزشی و کاربران است. فرضیه نشان داد که بین تجربه کتابدارانی که با انتقادی آشنا هستند و مهمترین اقدامات در کتابداری با توجه به مفاهیم مهم نظریه انتقادی انجام شود، ارتباط معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: میبایست کلیه کتابداران بهمنظور بهکارگیری مفاهیم نظریه انتقادی با نظریه انتقادی آشنا باشند که لزوم گنجاندن دروس نظریه انتقادی در برنامههای کتابداری احساس میشود.
zahra Rezazadeh؛ zohre miehossini؛ Zahra Abazari؛ Fahimeh Babalhavaeji
چکیده
AbstractThis study aims to identify the factors of Challenges and problems of Library and Information Science Research from the perspective of field specialists in Iran .This study examines one of these experiences to explanation conditions and strategies necessary for the success of such experience. This research, on the other hand has tried to clarify factors that affect on research .The method of the study is grounded theory. The survey was adopted for data collection through Deep interviews were conducted to collect information with 13 knowledge and science experts selected by mixed or mixed ...
بیشتر
AbstractThis study aims to identify the factors of Challenges and problems of Library and Information Science Research from the perspective of field specialists in Iran .This study examines one of these experiences to explanation conditions and strategies necessary for the success of such experience. This research, on the other hand has tried to clarify factors that affect on research .The method of the study is grounded theory. The survey was adopted for data collection through Deep interviews were conducted to collect information with 13 knowledge and science experts selected by mixed or mixed purpose sampling. After three steps of coding (Strauss & Corbin, 1998), the central phenomenon of the study was identified: " Research pathology in knowledge and information science” The analysis and coding of the interview data were done in three stages of open coding, axial coding and selective coding using the MAXQDA 10 qualitative data analysis software. Then paradigmatic model was developed. The results show that Human challenges ,Lack of time management, Financial crisis ,Lack of research popularity, Weak research structure, Lack of commitment ,Problem making ,Duplication, Lack of strategic planning are the most important affecting the phenomenon. four main outcome of this phenomenon is Implementation, Nativism, Empowering information consultation and Research empowerment.
علی شرفی؛ حمزه علی نورمحمدی
دوره 4، 10، پاییز و زمستان ، دی 1391، ، صفحه 41-60
چکیده
هدف:هدف پژوهش حاضر تعیین فرایند زیست موضوعات پایاننامههای کتابداری و اطلاع رسانی موجود در پایگاه اطلاعاتی پروکوئست می باشد.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه مورد مطالعه سوابق 222 پایاننامه نمایه شده از سال 2006 لغایت 2010 در پایگاه اطلاعاتی پروکوئست می باشد. برای تفکیک پایاننامهها ...
بیشتر
هدف:هدف پژوهش حاضر تعیین فرایند زیست موضوعات پایاننامههای کتابداری و اطلاع رسانی موجود در پایگاه اطلاعاتی پروکوئست می باشد.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه مورد مطالعه سوابق 222 پایاننامه نمایه شده از سال 2006 لغایت 2010 در پایگاه اطلاعاتی پروکوئست می باشد. برای تفکیک پایاننامهها از یک طرح موضوعی شامل 12 گروه موضوعی کلی و 17 موضوع فرعی بر مبنای نظام موضوعی ISTA تنظیم شده است. ابزار گردآوری داده ها لیست کنترل بود و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای EXCEL و SPSS انجام شد.
یافته ها: موضوع کتابداری با 63 عنوان (37/28درصد)، و موضوع بازیابیاطلاعات با 52 عنوان (42/23درصد) بیشترین موضوعات پایاننامهها را به خود اختصاص داده اند ولی موضوع موتورهای جستجو سابقهای نداشته است. تولید پایاننامهها به ترتیب از سال 2006 تا 2010 روبه فزونی بوده و بیشترین تولید پایاننامه در سال 2010 با 75 عنوان، و کمترین آن در سال 2006 با 12 عنوان می باشد.
نتایج: پراکندگی موضوعات پایان نامه ها در طول سال های مختلف در دانشگاهها از روند منطقی تبعیت نکرده و به موضوعات قدیمی بیشتر تکیه شده است. بنابراین باید پژوهشگران کتابداری و اطلاع رسانی به انتخاب موضوعات نو و مناسب با نیازهای روز جامعه تشویق شوند.