پروین نجف پور مقدم؛ زهره چراغی
چکیده
مقدمه: نیاز به شناخت یک متغیر روانشناختی مهم است که ارتباط نسبتاً نزدیکی با یادگیری و فعالیتهای مرتبط با آن مانند تفکر، جستجو، بازیابی، تحلیل و پردازش اطلاعات دارد.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان سطوح متفاوت نیاز به شناخت و رفتار اطلاعاتی دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی انجام شده است.روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و ...
بیشتر
مقدمه: نیاز به شناخت یک متغیر روانشناختی مهم است که ارتباط نسبتاً نزدیکی با یادگیری و فعالیتهای مرتبط با آن مانند تفکر، جستجو، بازیابی، تحلیل و پردازش اطلاعات دارد.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان سطوح متفاوت نیاز به شناخت و رفتار اطلاعاتی دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی انجام شده است.روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه شهید چمران اهواز در همه مقاطع تحصیلی در سال تحصیلی 95-96 میباشد. یافتهها: یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین نیاز به شناخت آزمودنی ها بر حسب جنسیت وجود ندارد ولی متغیر نیاز به شناخت آزمودنیها بر حسب مقطع و حوزهی تحصیلی آنها متفاوت است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سازه نیاز به شناخت، در دانشجویان بر حسب حوزه تحصیلی و مقطع تحصیلی متفاوت است و با بالارفتن مقطع تحصیلی افزایش مییابد. از طرفی نیاز به شناخت میتواند رفتار اطلاعاتی دانشجویان را پیشبینی نماید و به عبارتی رفتار اطلاعاتی دانشجویان بر حسب میزان نیاز به شناخت آنان متفاوت است.
سمیرا سلیمان پور؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ حسین دهداری راد
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر عبارت است از بررسی زیرساختهای اشتراک دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه جامعه علمی این دانشگاه یعنی اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی.روششناسی:. تحقیق حاضر از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی صورت گرفت. جامعه تحقیق را کلیه اساتید دانشگاه شهید چمران که در مجموع 535 نفر میباشند، و دانشجویان تحصیلات ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر عبارت است از بررسی زیرساختهای اشتراک دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه جامعه علمی این دانشگاه یعنی اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی.روششناسی:. تحقیق حاضر از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی صورت گرفت. جامعه تحقیق را کلیه اساتید دانشگاه شهید چمران که در مجموع 535 نفر میباشند، و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه به تعداد 6000 نفر تشکیل میداد. انتخاب جامعه نمونه با روش تصادفی طبقهای به تفکیک جنسیت و دانشکده صورت گرفت و تعداد آن با استفاده از جــدول گرجسی - مورگان مشخص شد. بر این اساس، جمعیت نمونه برای اعضای هیأت علمی برابر با 225 نفر و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی 361 نفر بود. به منظور بررسی وضعیت زیرساختهای موجود با ساخت مقیاسی از نوع لیکرت، و با استفاده از طیف پنج گزینهای یعنی از 1 تا 5 بر مبنای یافتههای پژوهش پورسراجیان، اولیاء و سلطانی علیآبادی (1392) و پرسشنامهی سلیمانپور (1394) تدوین شد که دادههای لازم به وسیله آن گردآوری شد. برای قضاوت در مورد مطلوبیت زیرساختهای موجود بر اساس طیف بازرگان و همکاران (1386) عمل شد که مطابق این طیف از 1 تا 33/2 را نامطلوب، از 34/2 تا 67/3 را نسبتاً مطلوب و از 68/3 تا 5 را مطلوب ارزیابی میکنند.
شبنم شاهینی؛ سیده صدیقه طاهرزاده موسویان؛ زاهد بیگدلی
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روند تاریخی آموزش مراجعان کتابخانه هاست. هدف دیگر این پژوهش خودارزیابی کتابداران دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز در باره ی میزان برخورداری آنان از برخی ویژگی های اساسی مورد نیاز برای تدریس است. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام شده است. برای بخش نخست این پژوهش، ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روند تاریخی آموزش مراجعان کتابخانه هاست. هدف دیگر این پژوهش خودارزیابی کتابداران دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز در باره ی میزان برخورداری آنان از برخی ویژگی های اساسی مورد نیاز برای تدریس است. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام شده است. برای بخش نخست این پژوهش، متون مربوط مطالعه شد. برای بخش دوم از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 23 سؤال استفاده شد. روایی پرسشنامه مورد تأیید چهار استاد رشته کتابداری قرار گرفت و پایائی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 90/0 محاسبه شد. جامعه پژوهش شامل کتابداران دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است. از 80 پرسشنامه توزیع شده در میان تمام کتابداران دو دانشگاه تعداد 56 پرسشنامه تکمیل شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد که کتابداران دو دانشگاه به طور کل میزان صلاحیت خود را برای آموزش مراجعان "تا اندازهای" میدانند، و تنها موردی که در حد "زیاد" اعلام شد "لذت بردن از آموزش" میباشد. نتیجه گیری: با توجه به حضور و گسترش روزافزون فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی و لزوم قطعی آموزش مراجعان ضرورت دارد کتابخانه های دانشگاهی نسبت به ارائه آموزش های نظری و عملی و آشنایی کتابداران با اصول و فنون تدریس اقدام نمایند. این کار علاوه بر ایجاد زمینه مساعد تر برای بهرهوری بیشتر از منابع و خدمات کتابخانهها، منزلت اجتماعی کتابداران را نیز ارتقاء خواهد داد.