علم سنجی
اورانوس تاج الدینی؛ محمدباقر نگهبان؛ حمید خواجه
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین محیط علمی و تجربه پژوهشگران با کیفیت بروندادهای پژوهشی در دانشگاه شهید باهنرکرمان انجام شده است.روششناسی:این پژوهش بر اساس هدف کاربردی بوده که با رویکرد علمسنجی انجام شده است. جامعه این پژوهش شامل مقالات منتشر شده پژوهشگران دانشگاه شهید باهنرکرمان در مجلات نمایهشده در پایگاه استنادی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین محیط علمی و تجربه پژوهشگران با کیفیت بروندادهای پژوهشی در دانشگاه شهید باهنرکرمان انجام شده است.روششناسی:این پژوهش بر اساس هدف کاربردی بوده که با رویکرد علمسنجی انجام شده است. جامعه این پژوهش شامل مقالات منتشر شده پژوهشگران دانشگاه شهید باهنرکرمان در مجلات نمایهشده در پایگاه استنادی اسکوپوس بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش از نرمافزار SPSS21 استفاده شده است.یافتهها:یافتههای این پژوهش نشان داد که تجربه پژوهشگران توان پیشبینی معنیدار برای کیفیت بروندادهای پژوهشی پژوهشگران را داراست و محیط علمی متغیر مناسبی جهت پیشبینی کیفیت بروندادهای پژوهشی نمیباشد. بهعبارتی با افزایش تجربه پژوهشگران دانشگاه شهید باهنرکرمان، کیفیت بروندادهای پژوهشی آنها افزایش مییابد. یافتههای دیگر این پژوهش حاکی از آن است که بین محیط علمی پژوهشگران و کیفیت بروندادهای پژوهشی آنها در دانشگاه شهید باهنرکرمان رابطه وجود ندارد. بررسی رابطه بین تجربه پژوهشگران و محیط علمی آنها در دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز نشان داد که بین این متغیرها رابطه معناداری وجود ندارد.نتیجهگیری:با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که جهت افزایش کیفیت بروندادهای پژوهشی باید دوری از کمیگرایی مورد توجه قرار گیرد. ارزش نهادن دو چندان از سوی سازمانهای مادر پژوهشگران به پژوهشهایی که بیشتر مورد استناد قرار میگیرند، میتواند اهرم مشوقی برای افزایش کیفیت پژوهشها باشد. دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با ایجاد جو پژوهشی مناسب و فراهم کردن امکانات پژوهشی از قبیل امکانات مکانی، تجهیزات ابزاری (کتابخانههای مجهز، آزمایشگاهها و فنآوریهای روز) میتوانند بستر پژوهشی مناسب جهت بهبود کیفیت محیطی را مد نظر قرار دهند تا تبعاً هدف بهبود کیفیت تجارب پژوهشی و در نتیجه ارتقاء کیفیت بروندادهای پژوهشی موجبات ترقی و تعالی کشور در عرصهها و زمینههای مختلف را فراهم آورده و در نهایت تحقق اهداف آرمانی توسعه همه جانبه کشور فراهم گردد.
اورانوس تاج الدینی؛ مرضیه بنیاسدی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی اصول زیستی (شامل جامعیت، نکامل، تنوع، فعل و انفعالات) در مقالات پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات و کتابداری نمایه شده در وبگاه علوم تا سال 2017 است.روششناسی: روش انجام این پژوهش تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مقالات پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات است که در وبگاه علوم نمایه شدهاند. ابزار گرداوری ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی اصول زیستی (شامل جامعیت، نکامل، تنوع، فعل و انفعالات) در مقالات پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات و کتابداری نمایه شده در وبگاه علوم تا سال 2017 است.روششناسی: روش انجام این پژوهش تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مقالات پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات است که در وبگاه علوم نمایه شدهاند. ابزار گرداوری دادهها در این پژوهش سیاهه مقولهبندی موضوعی زارعی (1393) میباشد که موضوعات علم اطلاعات و دانششناسی را به 14 مقوله موضوعی اصلی و 110 مقوله موضوعی فرعی تقسیم کرده است. روایی ابزار این پژوهش توسط پنج نفر از متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی تأیید گردید و ضریب آلفای کرونباخ بهدست آمده برای تأیید پایایی این ابزار 0.889 میباشد. در این پژوهش جهت تحلیل محتوای مقالات مورد بررسی از نرمافزار و برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزارهای ,WordStat 7.0 Excel 2013 و SPSS 20 استفاده شده است.یافتهها: طبق یافتههای این پژوهش در مقولههای موضوعی مطالعات کاربران و کتابخانهها و فناوری اطلاعات و ارتباطات اصول زیستی در وضعیت خوبی قرار دارند. در مقوله کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی اصول زیستی؛ جامعیت؛ تنوع و فعلوانفعالات در وضعیت خوبی است. در مقوله موضوعی صنعت نشر و توزیع کمترین تکامل، تنوع و جامعیت مشاهده میشود. در خدمات به کاربران اصول زیستی در وضعیت ضعیفی قرار دارد.نتیجه گیری: بهطورکلی طبق نتایج حاصل از این پژوهش میتوان گفت روند خوب اصول زیست حوزه مطالعات کاربران نشاندهنده اهمیت جامعه پژوهنده علم اطلاعات و دانششناسی در ایران به پژوهشهایی بر مبنای نظرات کاربران است و این روند متکامل در مقوله کتابخانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات نشاندهنده نقش تعیینکننده فناوری اطلاعات و ارتباطات در این علم است. وضعیت ضعیف روند اصول زیستی در مقوله خدمات به کاربران نشاندهنده ضعف پژوهشها پیرامون این مقوله است؛ بنابراین به توجه بیشتر پژوهشگران به این مبحث نیاز است.
اورانوس تاج الدینی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تخریب و آسیبهای عمدی ایجادشده– که نمونهی بارز وندالیسم است- در تجهیزات کتابخانههای دانشگاه شهید باهنر کرمان است. روش: رویکرد این پژوهش کیفی و روش آن تحلیل محتوا است. نمونه مورد بررسی تجهیزات کتابخانهای سالنهای مطالعه در کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان است که از وندالیسم آسیبدیدهبودند. ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی تخریب و آسیبهای عمدی ایجادشده– که نمونهی بارز وندالیسم است- در تجهیزات کتابخانههای دانشگاه شهید باهنر کرمان است. روش: رویکرد این پژوهش کیفی و روش آن تحلیل محتوا است. نمونه مورد بررسی تجهیزات کتابخانهای سالنهای مطالعه در کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان است که از وندالیسم آسیبدیدهبودند. نمونه موردبررسی با نمونهگیری یگانه و به روش کل مجموعه انتخاب شد. یافتهها: محتوای دستنوشتههای وندالیسمی تجهیزات سالنهای مطالعه کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان در چهار مقوله اصلی مشتمل بر بیان احساسات، شعارهای سیاسی، انتقادات و پیشنهادها و یادگاریها قابل دستهبندی است. هرکدام از این مقولههای اصلی شامل مقولههای فرعی مختص به خود هستند. بررسی محتوای این مقولهها نشان از این دارد که قصد تخریب و منفی در بروز این اعمال وجود ندارد و کاربران کتابخانه به این اموال عمومی بهعنوان روزنهای جهت ارتباط و اطلاعرسانی نگریستهاند. از دیگر یافتههای این پژوهش میتوان به این مورد اشاره کرد که وندالیسم کتابخانهای در بین دانشجویان مذکر رایجتر است. نتیجهگیری: مسئولین کتابخانهها باید مجراهای ارتباطی گستردهتری را جهت تعامل با کاربران تدارک ببینند، در ضمن کتابخانه و مسئولین آن میتوانند بهعنوان پل ارتباطی موارد مربوط را به واحدهای دیگر دانشگاه و نیز مسئولین مربوط منتقل کنند.
اورانوس تاج الدینی؛ محمد اعظمی؛ علی سادات موسوی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف امکانسنجی تبدیل علم به محصول و تحقق فرایند ترجمان دانش در علوم انسانی کشور با بهرهگیری از نظرات پژوهشگران شاخص علوم انسانی ایران و ارائه الگوی مناسب این حوزه به انجام رسیده است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای ترکیبی (متوالی – تبیینی) است که شامل دو روش کمّی- کیفی و با دو جهتگیری اثباتی- تفسیری ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف امکانسنجی تبدیل علم به محصول و تحقق فرایند ترجمان دانش در علوم انسانی کشور با بهرهگیری از نظرات پژوهشگران شاخص علوم انسانی ایران و ارائه الگوی مناسب این حوزه به انجام رسیده است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای ترکیبی (متوالی – تبیینی) است که شامل دو روش کمّی- کیفی و با دو جهتگیری اثباتی- تفسیری میباشد. ابزار گردآوری داده در بخش کمّی پرسشنامه محقّقساخته و در بخش کیفی مصاحبة نیمهساختاریافته میباشد. جامعة پژوهش حاضر را کلّیّة اعضاء هیأت علمی گروههای علوم انسانی سراسر کشور از رشتههای مختلف علومانسانی تشکیل دادهاند.
یافتهها: یافتههای بخش کمّی این پژوهش بر معنیداری مؤلّفههای یکی از مدلهای استاندارد جهانی ترجمان دانش یعنی منبع، محتوا، زمینه، محیط و کاربران پژوهش در علوم انسانی کشور دلالت داشت و نشاندهندة تحقق ترجمان دانش در این علوم (2/60 درصد) بود.
نتیجهگیری: با تکیه بر نتایج بخش کمّی که دلالت بر معنیدار بودن فرایند ترجمان دانش در علوم انسانی داشت، بهوسیلة رویکرد کیفی و انجام مصاحبه با پژوهشگران شاخص علوم انسانی ایران دادههای حاصله کدبندی، طبقهبندی، تجزیه و تحلیل شده و یافتههای بخش کیفی این پژوهش منجر به ارائة الگوی هدفمند ترجمان دانش در علوم انسانی شد.