کتابخانه های عمومی
بتول زکی نژاد؛ محمدرضا فرهادپور
چکیده
هدف: بررسی رابطه بین سودمندی مورد انتظار، آمادگی سازمانی، فشارهای محیطی و ویژگی دسترسی سازگاری فناوری اطلاعات در بین کتابداران کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد است.روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی با روش پیمایشی تحلیلی است. جامعه پژوهش 175 نفر از کتابداران و کارمندان کتابخانه های عمومی استان کهگلیویه و بویراحمد است که براساس ...
بیشتر
هدف: بررسی رابطه بین سودمندی مورد انتظار، آمادگی سازمانی، فشارهای محیطی و ویژگی دسترسی سازگاری فناوری اطلاعات در بین کتابداران کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد است.روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی با روش پیمایشی تحلیلی است. جامعه پژوهش 175 نفر از کتابداران و کارمندان کتابخانه های عمومی استان کهگلیویه و بویراحمد است که براساس جدول کرجسی و مورگان 120 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محققساخته )براساس مطالعه ایکووو و همکاران ) ، هیسو و همکاران، ) و اولیویرا و مارتینز ) با اعمال تغییرات استفاده شد. روایی پرسشنامه روایی محتوایی - صوری و پایایی )همسانی درونی با آلفای کرونباخ( آن 83 / 0 = به دست آمده است. داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل تک نمونه ای و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سودمندی مورد انتظار با سازگاری فناوری اطلاعات رابطه معنیداری ندارد ) 061 / 0 = ولی فشارهای محیطی ) 505 / 0 = ، آمادگی سازمانی ) 506 / 0 = ، ویژگی دسترسی ) 708 / 0 = با سازگاری فناوری اطلاعات رابطه مثبت و معنیداری ) 000 / 0 = دارند. نتیجهگیری: با توجه به وضعیت متغیرهای پژوهش پیشنهاد میشود آمادگی کتابخانه ها در ابعاد مختلف از جمله زیرساختهای فناوری،کتابداران، کاربران و غیره مورد توجه قرار گیرد.
زهرا محمدیان؛ فریبا نظری؛ علی حسین قاسمی
چکیده
هدف: هدف پژوهش، بررسی آمادگی سازمانی برای استقرار نظامآراستگی در کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کتابداران شاغل در کتابخانههای مورد بررسی (47 نفر) بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات بر پایه پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل دادهها ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش، بررسی آمادگی سازمانی برای استقرار نظامآراستگی در کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کتابداران شاغل در کتابخانههای مورد بررسی (47 نفر) بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات بر پایه پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و از نرمافزار SPSS انجام شد. یافته ها: یافتهها نشان داد، در بین عامل آمادگی سازمانی، متغیر اثرگذار فردی با بالاترین میانگین 19/18 و متغیر اثرگذار سیستمی با میانگین 15/15 کمترین میزان آمادگی را داشتند. همچنین در بین عامل نظامآراستگی، متغیر نظم و ترتیب و آراستگی با بالاترین میانگین 79/18و متغیر انضباط و فرهنگسازی با میانگین 60/13 کمترین میزان آمادگی را داشتند. نتیجه گیری: میزان آمادگی سازمانی کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جهت استقرار نظامآراستگی سازمانی در وضعیت نسبتاً مطلوبی میباشد و میتوان آن را اجرا کرد.
فریبرز کمالی تبریزی؛ زهره غلامحسین زاده
دوره 3، 7، بهار و تابستان ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 71-84
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، سنجش وضعیت آمادگی پژوهشگاه جهت پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان میباشد. اطلاعات این طرح از طریق پرسشنامه محقق ساخته که شامل 51 سوال میباشد گردآوری شده است.نمونه آماری این پژوهش را 130 نفر از محققین پژوهشگاه تشکیل دادهاند و با توجه به اطلاعات مربوط به شاخصها که از طریق پرسشنامه جمعآوری شده، وضعیت ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، سنجش وضعیت آمادگی پژوهشگاه جهت پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان میباشد. اطلاعات این طرح از طریق پرسشنامه محقق ساخته که شامل 51 سوال میباشد گردآوری شده است.نمونه آماری این پژوهش را 130 نفر از محققین پژوهشگاه تشکیل دادهاند و با توجه به اطلاعات مربوط به شاخصها که از طریق پرسشنامه جمعآوری شده، وضعیت آمادگی پژوهشگاه برای پیادهسازی مدیریت دانش سنجیده شده است. در این پژوهش از دو منظر به سنجش وضعیت آمادگی پژوهشگاه پرداخته شده است، که عبارت است از 1-ابعاد فرهنگ سازمانی، پشتیبانی فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی و فرآیندهای مرتبط با آنها 2-باور کارکنان از منظر سودمندی و سهولت اجرای فرآیندهای مدیریت دانش. نتایج پژوهش بیانگر آن است که پژوهشگاه از منظر اول، در زمینه تعریف فرآیندهای مناسب کاری دارای آمادگی نبوده ولی از منظر دوم دارای آمادگی لازم می باشد.