علی بیرانوند؛ احمد شعبانی؛ مرضیه معارف وند؛ سعید مظلومیان
چکیده
هدف: این تحقیق سعی دارد تا با شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش در دانشگاه، امکان موفقیت در تجاری سازی دانش را فراهم نماید.
روش شناسی: تحقیق حاضر با رویکرد کاربردی و به روش تحلیل عامل تأییدی به گردآوری نظرات 20 نفر از خبرگان تجاریسازی دانش دانشگاه اصفهان پرداخته است. به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار ...
بیشتر
هدف: این تحقیق سعی دارد تا با شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش در دانشگاه، امکان موفقیت در تجاری سازی دانش را فراهم نماید.
روش شناسی: تحقیق حاضر با رویکرد کاربردی و به روش تحلیل عامل تأییدی به گردآوری نظرات 20 نفر از خبرگان تجاریسازی دانش دانشگاه اصفهان پرداخته است. به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار در تجاریسازی دانش از فنون دلفی و جهت رتبه بندی عوامل شناسایی شده از تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که در زمینه عوامل ساختاری جهت تجاریسازی دانش در دانشگاه اصفهان، شاخص "وجود مراکز تجاریسازی در دانشگاهها یا ایجاد نهاد انتقال فناوری و تجاریسازی در دانشگاهها" بیشترین اهمیت را دارد. براساس مشاهدات صورت گرفته، دانشگاه اصفهان فاقد نهادی با ماموریت تجاریسازی دانش است. فعالیت های تجاریسازی به صورت غیرمتمرکز و از طریق دفتر ارتباط با صنعت صورت میگیرد. شاخصهای "تامین منابع مالی مورد نیاز در مراحل نخستین فرایند تجاریسازی(نمونه سازی و تست محصول)" و "برقراری روابط استراتژیک بین دانشگاه با صنعت برای مبادله، انتقال، و جذب نتایج تحقیقات" در رتبه های بعدی میزان اهمیت قرار گرفته اند.
نتیجه گیری: دانشگاه اصفهان فاقد ساز و کار مناسب جهت دریافت، ارزیابی و معرفی روند تجاریسازی تحقیقات است. وجود مرکز تجاریسازی دانش جهت برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با فرایند تجاری سازی تحقیقات ضروری به نظر میرسد. همچنین طراحی سیستم اطلاعاتی جهت معرفی زمینههای تحقیقاتی، ارتباط با صنعت می تواند گامی موثر در رفع موانع تجاری سازی مورد اشاره در نتایج تحقیق حاضر است.
علی بیرانوند؛ احمد شعبانی؛ عاصفه عاصمی؛ مظفر چشمه سهرابی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق شناسایی ساختار فکری دانش در حوزۀ تجاریسازی دانش و معرفی حوزههای پژوهشی زیرمجموعۀ آن است. روش شناسی: این تحقیق که از نوع کاربردی است که با استفاده از روشهای رایج در مطالعات علم سنجی از قبیل فن تحلیل همواژگانی و همچنین روش تحلیل شبکه انجام شده است. جامعۀ این تحقیق شامل 110464 واژۀ به کار گرفته شده در 38876 رکورد ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق شناسایی ساختار فکری دانش در حوزۀ تجاریسازی دانش و معرفی حوزههای پژوهشی زیرمجموعۀ آن است. روش شناسی: این تحقیق که از نوع کاربردی است که با استفاده از روشهای رایج در مطالعات علم سنجی از قبیل فن تحلیل همواژگانی و همچنین روش تحلیل شبکه انجام شده است. جامعۀ این تحقیق شامل 110464 واژۀ به کار گرفته شده در 38876 رکورد نمایه شده در پایگاه وباوساینس میباشد. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که از نظر فراوانی، کلیدواژههای «انتقال دانش»، «انتقال فناوری»، و «نوآوری»، و از نظر هم رخدادی زوجهای کلیدواژهای «مدیریت دانش و انتقال دانش»، «نوآوری و انتقال فناوری»، و «نوآوری و انتقال دانش» بیشترین فراوانی را در مطالعات صورت گرفته در حوزه تجاریسازی دانش داشتهاند. یافتههای مربوط به خوشهبندی سلسله مراتبی نیز منجر به شکلگیری یازده خوشه در حوزه تجاریسازی دانش گردید. این خوشهها عبارتند از: «مدیریت دانش»، «دانش»، «انتقال فناوری»، «بازاریابی»، «بازاریابی محصولات»، «تجاریسازی فناوری»، «تبادل دانش»، «نوآوری»، «توسعه پایدار»، «مجوز ثبت اختراع» و«تجاریسازی». بیشترین فراوانی به دست آمده در بخش همواژگانی به ترتیب مربوط است به «مدیریت دانش و انتقال دانش»، «نوآوری و انتقال فناوری» و «نوآوری و انتقال دانش». نتیجه گیری: علاوه بر مؤلفههای مورد کاربرد در راهبرد جستجو از قبیل: «انتقال دانش»، «انتقال فناوری»، «نوآوری»، «تجاریسازی» و «پتنت»، موضوعات و مباحث دیگر از قبیل: «ارتباط دانش و صنعت»، «مدیریت دانش»، «حقوق مالکیت معنوی»، «تحقیق و توسعه»، و «کارآفرینی» در پژوهشهای این حوزه شناخته شد. همواژگانی موجود بین واژههای «نوآوری، انتقال فناوری و انتقال دانش» نشان دهنده رابطه بین تولید دانش در بخش دانشگاهی و انتقال آن به بخش صنعت، و تولید محصولات و همچنین کارآفرینی است.
علی بیرانوند؛ محمدحسن صیف؛ زهره چراغی
چکیده
Purpose: The present research aimed to develop an interpretive structural model of the barriers to knowledge commercialization (KC) in Payame Noor University (PNU) of Iran.Method: The present research is an applied research of mixed method types in terms of objectives and it is conducted based on confirmatory factor analysis. Fuzzy Delphi method was used for validation and variable screening, and barriers to KC were prioritized using fuzzy analytical hierarchy process (AHP). Moreover, fuzzy DEMATEL technique and interpretive structural modeling were used for the identification and development of ...
بیشتر
Purpose: The present research aimed to develop an interpretive structural model of the barriers to knowledge commercialization (KC) in Payame Noor University (PNU) of Iran.Method: The present research is an applied research of mixed method types in terms of objectives and it is conducted based on confirmatory factor analysis. Fuzzy Delphi method was used for validation and variable screening, and barriers to KC were prioritized using fuzzy analytical hierarchy process (AHP). Moreover, fuzzy DEMATEL technique and interpretive structural modeling were used for the identification and development of a model for the relationship between variables. The research community was experts of KC at PNU and given the research approach, 30 people were selected among them based on purposive sampling.Findings: Given the amount of effectiveness and affectability of the variables in the interpretive structural model, the variables such as weak legal framework for supporting idea people at the university, inefficiency and ineffectiveness of the rules and regulations for commercialization, lack of regulation for the apportionment of financial gain from commercialization among scholars, lack of skilled and expert human resources, lack of financial resources and facilities for commercialization of research results, and the weakness in the mutual recognition between university and industry, are the most affectable; they are in fact the dependent variables of the model.