مدیریت دانش
لیلی طاهرخانی؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ میترا قیاسی
چکیده
هدف: تبیین تأثیر اشتراک دانشوب بر کارآفرینیدانش باتوجه به نقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدلTOE درمیان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی کشور است
روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی کشور به ...
بیشتر
هدف: تبیین تأثیر اشتراک دانشوب بر کارآفرینیدانش باتوجه به نقش میانجی پذیرشفناوریاطلاعات براساس مدلTOE درمیان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی کشور است
روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 7000 نفر تشکیل میدهند که با استفاده از فرمول کوکران 364 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای اشتراکدانش وب طاهرخانی، طهماسبی و قیاسی (2022)، کارآفرینیدانش اسکرزسکی (2006) و پذیرش فناوری اطلاعات چاندرا و کاریپورناندا (2018) استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزار مورد تأیید و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید گردید. جهت تحلیل نتایج از نرمافزارهای افزارهای SPSS22 و PLS3.8 استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که ضریب تأثیر، اشتراک دانشوب برکارآفرینیدانش کارکنان و پذیرش فناوری اطلاعات بهترتیب برابر 554/0 و 415/0؛ ضریب تأثیر پذیرش فناوری اطلاعات بر کارآفرینی دانش کارکنان برابر 887/0 و ضریب تأثیر پذیرش فناوری اطلاعات در رابطه بین اشتراک دانش وب و کارآفرینیدانش برابر 583/0 محاسبه گردید که درتمام مسیرها مقدار آماره آزمون محاسبه شده بزرگتر از 96/1 شده است. همچنین یافتهها نشان داد که اشتراک دانشوب برکارآفرینیدانش و پذیرش فناوری اطلاعات براساس مدل TOE کارکنان تأثیر مثبت و معناداری داشته ونقش میانجی پذیرش فناوری اطلاعات براساس مدل TOE در تأثیر اشتراک دانشوب برکارآفرینی دانش کارکنان تأیید شده است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان استنباط کرد که توسعهی کارآفرینی دانش مستلزم ایجاد و تقویت زیرساختهایی چون اشتراک دانش وب و فناوری اطلاعات است و باید به آنها بهصورت یک فرایند به هم پیوسته نگریست و ضروری است که توسط کتابخانهها مورد توجه جدی قرارگیرد.
افسانه شهرابی؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ سید علی اصغر رضوی
چکیده
هدف: هدف، شناسایی عوامل موثر بر تجاریسازی طرحهای پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی در ایران است.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش ترکیبی با طرح اکتشافی است. جامعه در بخش کیفی(17 خبره با نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی 318 نفر با نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول کوکران از مراکز رشد دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه ...
بیشتر
هدف: هدف، شناسایی عوامل موثر بر تجاریسازی طرحهای پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی در ایران است.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش ترکیبی با طرح اکتشافی است. جامعه در بخش کیفی(17 خبره با نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی 318 نفر با نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول کوکران از مراکز رشد دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه اول کشور از کل جامعه 1851 نفر انتخاب شدند. ابزارپژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای باپنج عامل(«فردی، محیطی، زمینهای، ساختاری و محتوایی») و 74 سؤال است که روایی آن با تایید متخصصان و پایایی آن نیز 91/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی، از آزمون کندال، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد.یافتهها: تجاریسازی طرحهای پژوهشی دارای پنج بعد اصلی «فردی، محیطی، زمینهای، ساختاری و محتوایی» و تعدادی زیربعد هستند. بین متغیر تجاریسازی با هر پنج عامل آن رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.یافته ها نشان داد که به ترتیب عامل محتوایی(بار عاملی 761/0)؛ ساختاری(735/0)؛ زمینهای (652/0)؛ فردی(530/0) و محیطی(439/0) بالاترین نقش معنی دار را در تجاریسازی نتایج تحقیقات علمی دارند.نتیجهگیری: برمبنای نتایج حاصله، جهت سرمایهگذاری در راستای توسعه زیرساختهای تجاریسازی نتایج طرحهای پژوهشی، بیشترین تمرکز بایستی به ترتیب در زمینه عوامل محیطی، فردی، زمینهای ، ساختاری و در نهایت محتوایی صورت گیرد؛ چرا که توسعه و اصلاح این عوامل به صورت غیرمستقیم بر سایر عوامل موثر نیز ایفای نقش خواهند نمود.
زهره افشار؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ میترا قیاسی
چکیده
هدف: از آن جا که رفتارهای اطلاع یابی، انعکاسی از نیازهای کاربران هستند، شناسایی و درک صحیح آن ها، اهمیت زیادی در طراحی رابط کاربر مناسب دارد. بنابراین، هدف پژوهش، تعیین میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی از مدل اطلاع یابی مهو و تیبو است.روش شناسی:از حیث هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها وب سنجی با رویکرد ارزیابی مکاشفه ...
بیشتر
هدف: از آن جا که رفتارهای اطلاع یابی، انعکاسی از نیازهای کاربران هستند، شناسایی و درک صحیح آن ها، اهمیت زیادی در طراحی رابط کاربر مناسب دارد. بنابراین، هدف پژوهش، تعیین میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی از مدل اطلاع یابی مهو و تیبو است.روش شناسی:از حیث هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها وب سنجی با رویکرد ارزیابی مکاشفه ای است. جامعه آماری شامل100 نفر از دانشجویان دکترای دانشگاه علوم پزشکی مازندران و روش نمونه گیری از نوع سرشماری بوده لذا، کل جامعه بعنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده ها براساس سیاهه وارسی منطبق بر الگوی مهو و تیبو، در محیط رابط 4 پایگاه اطلاعاتی وایلی، اشپرینگر، ساینس دایرکت و کلینیکال کی انجام شد.یافته ها: یافته ها نشان داد، میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های ساینس دایرکت و کلینیکال از مدل مهو و تیبو به ترتیب با میانگین(08/2، 07/2) بیشتر ازحد متوسط(2) است، درحالی که میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های اشپرینگر، متوسط (01/2) و وایلی کمتر از متوسط(79/1) گزارش شده اند. نتایج رتبه بندی میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های مذکور از عناصر مدل مهو و تیبو نشان داد که پایگاه ساینس دایرکت، کلینیکال، اشپرینگر و وایلی با کسب امتیاز 91/2، 84/2، 55/2، 71/1 رتبه اول تا چهارم را کسب کرده اند. نتیجه گیری: به طور کلی، میزان پشتیبانی رابط کاربر پایگاه های اطلاعاتی از مدل فوق در حد متوسط است. بنابراین، استفاده از این عناصر در طراحی محیط رابط می تواند تاثیر زیادی بر بهینه شدن محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی داشته باشد.
عباس حسین زاده بندقیری؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ علی اصغر رضوی
چکیده
چکیده:هدف: هدف از این پژوهش تعیین تأثیر قابلیتهای نوآوری فناورانه بر توسعه حرفهای کارکنان با میانجیگری مدیریت دانش فردی در میان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده است. روششناسی: جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی سراسر کشور مشتمل بر 6171 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران 362 نفر به عنوان نمونه ...
بیشتر
چکیده:هدف: هدف از این پژوهش تعیین تأثیر قابلیتهای نوآوری فناورانه بر توسعه حرفهای کارکنان با میانجیگری مدیریت دانش فردی در میان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده است. روششناسی: جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی سراسر کشور مشتمل بر 6171 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران 362 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدهاندکه با توجه به خطای نمونهگیری (05/0) 382 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. به منظور جمع آوری دادهها از سه پرسشنامه قابلیتهای نوآوری فناورانه محقق ساخته، مدیریت دانش فردی محیالدین و آزیروانی (2007) و توسعه حرفهای کارکنان نوا (2008) استفاده شده و جهت تحلیل نتایج از نرم افزارهای spss21 و PLS3.8 استفاده گردید. یافته ها: با توجه به یافتههای پژوهش، ضریب تأثیر قابلیتهای نوآوری فناورانه بر توسعه حرفهای کارکنان و مدیریت دانش فردی به ترتیب برابر 394/0 و 466/0 شده است. همچنین ضریب تأثیر مدیریت دانش فردی بر توسعه حرفهای کارکنان برابر 429/0 محاسبه گردید که در تمام مسیرها مقدار آماره آزمون محاسبه شده بزرگ تر از 96/1 شده است (P
صفیه طهماسبی لیمونی؛ فروزان طبیبیان
چکیده
چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین و طراحی الگوی شایستگی کتابخانه های دانشگاهی و تاثیر آن بر بهسازی عملکرد کتابخانه ها صورت گرفته است.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، پیمایشی-تحلیلی و از نوع تحلیل، همبستگی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه شایستگی کتابخانه ها و پرسشنامه کیفیت خدمات استفاده شد. جهت ...
بیشتر
چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین و طراحی الگوی شایستگی کتابخانه های دانشگاهی و تاثیر آن بر بهسازی عملکرد کتابخانه ها صورت گرفته است.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، پیمایشی-تحلیلی و از نوع تحلیل، همبستگی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه شایستگی کتابخانه ها و پرسشنامه کیفیت خدمات استفاده شد. جهت سنجش روایی پرسشنامه ها، از متخصصان موضوعی و به منظور بررسی پایایی، ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل تمام کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 43 نفر و روش نمونه گیری از نوع سرشماری بوده است . تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی توسط نرم افزار Smart -PLS انجام شده است.یافتهها: تاثیرالگوی شایستگی در بهسازی عملکرد کتابخانه های مورد بررسی مثبت و معنادار میباشد چراکه مقدار آماره تی برای معناداری ضریب رگرسیونی این متغیر برابر با 096/17 و بزرگ تر از مقدار بحرانی 96/1 است (سطح معنی داری برابر با 001/0 و کمتر از 05/0 است). نتیجهگیری: بهسازی عملکرد کتابخانه ها تحت تاثیر الگوی ارزیابی شایستگی آنها قابل تبیین است به طوری که با افزایش سطح شایستگی در تمامی ابعاد، علمکرد کتابخانه ها و در نتیجه کیفیت خدمات آنها بهبود مییابد.