مقاله پژوهشی
بررسی تطبیقی گرایش های اطلاعاتی قومیتهای مختلف عضو کتابخانه های عمومی استان خوزستان

حسین صفری؛ عبدالحسین فرج پهلو

دوره 7، شماره 15 ، خرداد 1394، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22055/slis.2015.11316

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی گرایش­های مطالعاتی اعضای کتابخانه­های عمومی استان خوزستان بر اساس قومیت­ها و شهرهای مختلف استان است تا مشخص شود که آیا این افراد دارای گرایش مطالعاتی یکسانی هستند یا اینکه به منابع خاص خود و متفاوت با دیگر اقوام و شهرهای استان  نیاز دارند. روش: پژوهش حاضر پیمایشی بوده و بر اساس پرسشنامه مبتنی بر رده­بندی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
در تکاپوی تغییر: تجربه‌های نوآوری مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی در شماری از دانشگاه‌های ایران

پریناز بابائی؛ ابراهیم افشار؛ آرش شاهین

دوره 7، شماره 15 ، خرداد 1394، صفحه 19-42

https://doi.org/10.22055/slis.2015.11317

چکیده
  هدف: شناسائی تجربه‌های نوآوری مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی به منظور دستیابی به شناخت فرآیند نوآوری و کشف مدلی جدید. روش: به خاطر ماهیت اکتشافی این پژوهش، از روش شناسی کیفی استفاده شد. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 13 مدیر کتابخانة دانشگاهی از 11 دانشگاه ایران در پنج شهر اصفهان، اهواز، تهران، شیراز و مشهد گردآوری شد. تحلیل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
سنجش توانایی مشارکت نویسندگان مجله علم سنجی براساس شاخص فی (ϕ )

فریده عصاره؛ زیور صباغی نژاد

دوره 7، شماره 15 ، خرداد 1394، صفحه 43-64

https://doi.org/10.22055/slis.2015.11318

چکیده
  مقدمه: شاخص توانایی مشارکت (ϕ) به روشی مشابه شاخص هرش محاسبه می شود. زمانی گفته می شوند یک نویسنده دارای شاخص فی است که فرد موردنظر، فی هم نویسنده و حداقل فی بار رخداد هم نویسندگی داشته باشند در حالیکه سایر مقالات همان نویسنده، کمتر از فی بار رخداد هم نویسندگی دارند. این شاخص به بررسی وضعیت کیفی هم نویسندگی می پردازد و بیانگر این نکته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی بهره وری علمی پژوهشگران ایرانی در رشته های مختلف براساس شاخص سرانه انتشار در بازه زمانی 1991-2011

هاجر ستوده؛ مریم یقطین

دوره 7، شماره 15 ، خرداد 1394، صفحه 65-92

https://doi.org/10.22055/slis.2015.11319

چکیده
  هدف: هدف کلی از پژوهش حاضر، بررسی بهره­وری علمی پژوهشگران ایرانی در رشته­های مختلف در بازه زمانی 1991-2011 بر اساس شاخص سرانه انتشار است. روش: روش پژوهش، پیمایشی با رویکرد علم­سنجی است. داده­ها با استفاده از نمایه استنادی علوم از پایگاه­های استنادی تامسون رویترز جمع­آوری شده­اند. رده­بندی موضوعی پژوهشگران به دو روش صورت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
راه یابی «آیین بدنویسی» به نوشته های علم اطلاعات و دانش شناسی: نگاهی به مشکلات ویرایشی در مقاله های مجلات جاری

حیدر مختاری؛ حمیدرضا رضایی امیدی؛ سودابه نوذری

دوره 7، شماره 15 ، خرداد 1394، صفحه 93-118

https://doi.org/10.22055/slis.2015.11320

چکیده
  مقدمه و هدف: اصل درست­نویسی اصل مشترک نوشتن به یک زبان است. درست­نویسی، به­ویژه در نوشتار علمی ضروری و عامل روان و سلیس بودن متن است. هدف این مطالعه نگاهی نقادانه به مسائل و مشکلات ویرایشی نوشته­های مربوط به علم اطلاعات و دانش­شناسی از لابه­لای مقالات منتشر شده در مجلات جاری این رشته به زبان فارسی است. روش: تعداد 89 مقالۀ منتشر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
روش‌های ارزیابی کیفیت وب‌سایت : روش‌های وب کیو ای‌ام و نمایه ارزیاب وب

منیره غریبه نیازی؛ معصومه کربلا آقایی کامران؛ امیر غایبی

دوره 7، شماره 15 ، خرداد 1394، صفحه 119-142

https://doi.org/10.22055/slis.2015.11321

چکیده
  مقدمه: امروزه وب یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که افراد بی‌شماری از آن به مثابه اصلی‌ترین ابزار برای دسترسی به اطلاعات استفاده می‌کنند. شبکه جهانی وب نقش مهمی در حوزه های کاربردی مختلف همچون تجارت، آموزش، صنعت وسرگرمی ایفا می کند. وب سایت‌ها نقش اساسی در اشاعه اطلاعات بر عهده دارند. روش های ارزیابی وب سایت ها به منظور شناخت دقیق ...  بیشتر