عبدالحسین فرج پهلو
دوره 16، شماره 1 ، اردیبهشت 1403
چکیده
سالها است که در این کشور به مناسبت بزرگداشت مقام معلم هر ساله در روز 12 اردیبهشت که مصادف با شهادت آیت الله مطهری نیز هست، مراسمی برگزار می شود و اهل علم و کتاب و سخن و آموزش سخنانی در این رابطه ارائه می کنند که بعضاً به نکات بسیار ارزشمندی هم اشاره می کنند که از آنجا که این مراسم در زمره برنامه های مناسبتی قرار می گیرند، عمدتاً آنچه که ...
بیشتر
سالها است که در این کشور به مناسبت بزرگداشت مقام معلم هر ساله در روز 12 اردیبهشت که مصادف با شهادت آیت الله مطهری نیز هست، مراسمی برگزار می شود و اهل علم و کتاب و سخن و آموزش سخنانی در این رابطه ارائه می کنند که بعضاً به نکات بسیار ارزشمندی هم اشاره می کنند که از آنجا که این مراسم در زمره برنامه های مناسبتی قرار می گیرند، عمدتاً آنچه که مطرح می شود، علیرغم ارزش و اهمیتی که دارند، همانگونه که معمولاً روال مراسم مناسبتی است، بیشتر جنبه یادآوری دارند و آنها را میتوان حتی از نوع سخنانی دانست که گوینده به مخاطبان میگوید با این قید مستتر که آنان از آن سخنان ممکن است پند بگیرند و یا ملال. اکنون در اولین شماره سال 1403 که مصادف با فصل بهار و ماه اردیبهشت که شامل روز معلم است، مناسب دیده شد که به همین بهانه چند کلامی گفته شود با این امید که نکات مطرح شده را در وهله اول خودمان، و سپس خوانندگان گرامی، در هر منصب و موقعیتی که هستند، مورد عنایت قرار دهند؛ باشد که نتیجه آن، چه پند باشد و چه ملال، انگیزهای باشد برای نهادن خشتی بر خشتهای قبلی در ساخت عمارت علم و دانش در کشور.اولین نکته که از نظر اینجانب بسیار حائز اهمیت است و این بزرگداشت و همة فعالیتهای منتسب به این روز به دلیل آن صورت میگیرد، ارج گذاری به مقام معلم و استاد است. چیزی که خوشبختانه در طول تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران عزیز مستتر در تاریخ تمدن این مرز و بوم و جزء لایتجزّای ادب و تربیت این مردمان بوده، تا جایی که سعدی شیرین سخن در حکایت چهارم از باب هفتم کتاب شریف گلستان، از روی حکمت پیام داده است که: «جور استاد به ز مهر پدر» است. تشریح و تشریع این امر مهم باید در همه سطوح آموزشی و اجتماعی در نظر بوده و ترجیع بند گفتارها و برنامه های آموزشی و تربیتی باشد.دومین نکته حائز اهمیت از نظر اینجانب، ارج گذاری به رشته خودمان است ـ خواه آن را کتابداری بنامیم یا اطلاع رسانی و یا علم اطلاعات و دانش شناسی. اندکی مطالعه و تجربه در این حوزه نشان میدهد که ظرفیتهای آن به گونهای است که محتوای این رشته میتواند از حجم یک مشت تا گسترة اقیانوسی پهناور را در بر بگیرد. متأسفانه بخاطر کاستیهایی که به ویژه در گذشته در فهم و برخورد با این رشته وجود داشته، درونمایه و ظرفیتهای آن به درستی روشن و عیان نشده و اغلب برداشتهای تقلیلی و کاهنده از آن شده است؛ این در حالی است که به شهادت زمینههای موضوعی بیشماری که امروزه در مقالات و کتب و رساله ها و پژوهشها میتوان دید، بخوبی میتوان به استعداد و غنای آن پی برد و از پرتو این محسّنه کسانی که در این حوزه به مطالعه و پژوهش و خدمت مشغولند میتوانند به دور از هرگونه خود کم بینی، نهایت افتخار و بالندگی را نسبت به خود و رشته خود داشته باشند.سومین نکته بسیار مهم این است که لازم است در این رشته به گونهای عمل شود که همپای رشد و تحولاتی که این رشته در جهان به خود میگیرد، پیش رفت و از قافله عقب نماند. از آنجا که بخصوص در جامعة ما هنوز وجوه سنتی و قدیمی این علم در بعضی از مواقع و مراکز به کار میآید، دست اندرکاران نباید از پیشرفتها غافل شده و در ماندآب سنت گرفتار بمانند؛ بلکه باید«افشار» گونه و ماهرانه با امواج نو در دریای سنت آشنا شده و آنها را بپذیرند و از آنها بهرهبرداری کنند. از این رو، بر همة ما شاگردان این مکتب واجب است که ضمن شناسایی و ارج گذاری به استادانمان و حفظ حرمت آنان، از یک سو به تهدات علمی و اخلاقی و تربیتی خود پایبند باشیم، و از سوی دیگر، با علوم و فنون نوین آشنا شده و مسیر حرکت خود را در از میان شاهراهها و کوچههای تمدن اخلاق گرا و انسان گرای نوین که بالندگی علمی و معرفتی و فناورانه بشر امروزی را به همراه دارند قرار دهیم. دوازدهم اردیبهشت 1403 سردبیر
شهناز خادمی زاده؛ شادی قاسمی زاده؛ عبدالحسین فرج پهلو
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات در سیستمهای اطلاعاتی مستندات فنی شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خوزستان، به منظور دستیابی به معیارهای ارزیابی کیفیت تهیه و نگهداری اطلاعات در مستندات فنی و نیز ارائه الگویی برای مدیران اطلاعات در پارک علم و فناوری خوزستان میباشد.روش شناسی: روش آمیخته همزمان،در نظر ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات در سیستمهای اطلاعاتی مستندات فنی شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خوزستان، به منظور دستیابی به معیارهای ارزیابی کیفیت تهیه و نگهداری اطلاعات در مستندات فنی و نیز ارائه الگویی برای مدیران اطلاعات در پارک علم و فناوری خوزستان میباشد.روش شناسی: روش آمیخته همزمان،در نظر گرفته شده است. در بخش کیفی از رویکرد تحلیلی بافتنگاری و در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شده است. در بخش کمی پژوهش از دو پرسشنامه استفاده شده است. در بخش کیفی نیز، تعداد 10 نفر بر اساس تخصص، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با این تعداد مصاحبه انجام شد. دادههای پژوهش حاضر با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدهاند.یافته ها: یافته ها نشان می دهد که وضعیت کیفیت تهیه و نگهداری مستندات فنی در سیستمهای اطلاعاتی پارک علم و فناوری استان خوزستان در جامعه آماری با میانگین بالاتر از 3، در حد متوسط و مطلوب قرار دارد و هر چهار شاخص مورد بررسی در پژوهش حاضر شامل دسترسی، کیفیت، دوام و نگهداری؛ با کسب امتیاز بالاتر از نمره معیار 3 در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نتیجه گیری و بحث: نتایج پژوهش حاضر نشان داد شاخصهای مؤلفه پایداری نگهداری از وضعیت مطلوبتری نسبت به سایر شاخصها قرار دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای پژوهش، این فرضیه را روشن میسازد که شاخصهای مورد استفاده کارآمد هستند و دارای روابط معناداری میباشند که افزایش و یا کاهش هرکدام از مؤلفهها بر دیگری تأثیر دارد.
علم سنجی
شهناز خادمی زاده؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ زینب محمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تولیدات علمی از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. نوع پژوهش کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش 500 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است که با استفاده از جدول مورگان 217 نفر به روش نمونه گیری طبقهای و تصادفی ساده به عنوان نمونه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تولیدات علمی از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. نوع پژوهش کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش 500 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است که با استفاده از جدول مورگان 217 نفر به روش نمونه گیری طبقهای و تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود. دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و نرم افزار lisrel تحلیل شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد، گویههای "نگرش و ذهنیت اجتماعی راجع به پژوهش" قویترین مؤلفهی عامل فرهنگی- اجتماعی؛ گویهی "کنترل و ارزیابی مؤثر از فعالیتهای پژوهشی دانشگاها" قویترین مؤلفهی عوامل سازمانی ـ مدیریتی، گویههای "اعتماد به نفس و خودباوری"؛ "آشنایی با مهارتهای پژوهشی" قویترین مؤلفههای عوامل فردی و گویهی "اعتبارات، بودجه و حمایت مالی کافی از پژوهشها" قویترین مؤلفهی عوامل زیرساختی شناسایی شدند. میانگین رتبهها بیانگر آن است که «عامل فردی» با میانگین رتبه 13/3 در اولویت اول قرار دارد و بیش از سایر مؤلفهها مورد توجه بوده است. همچنین مؤلفه «عوامل زیرساختی» با میانگین رتبه 70/2؛ مؤلفه «عوامل سازمانی ـ مدیریتی» با میانگین رتبه 10/2 و «عوامل فرهنگیـ اجتماعی» با میانگین رتبه 07/2 به ترتیب اولویت، بر تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اثر گذار هستند. با توجه به نتایج پژوهش، تقویت شاخصهای تأثیرگذار بر روند تولیدات علمی از طرف مسئولین و مدیران آموزش عالی میتواند زمینهای مناسبتر برای انجام پژوهشهای کاربردی اعضای هیأت علمی و ارتقاء علمی دانشگاه مهیا نماید.
Shahnaz Khademizadeh؛ Abdolhossein Farajpahlou؛ Parisa Salmani
چکیده
Background and Objectives: Today, hospital websites are used as a communication tool in many countries of the world. The purpose of the present study is to evaluate the quality and ranking of websites in governmental. Methodology: This is an applied evaluative study. The research method is a combination of a descriptive survey and the Delphi Technique. Eighty-seven active websites out of 156 websites approved by the Ministry of Health and Medical Education were selected as the sample of the study. Data was collected using data mining tool developed by Olsina et al. The validity and reliability ...
بیشتر
Background and Objectives: Today, hospital websites are used as a communication tool in many countries of the world. The purpose of the present study is to evaluate the quality and ranking of websites in governmental. Methodology: This is an applied evaluative study. The research method is a combination of a descriptive survey and the Delphi Technique. Eighty-seven active websites out of 156 websites approved by the Ministry of Health and Medical Education were selected as the sample of the study. Data was collected using data mining tool developed by Olsina et al. The validity and reliability of the tool has, however, been confirmed in previous studies (α = 0.82). Descriptive statistics was used to analyze the statistical data and Excel was used for data analysis. Findings: The evaluation of hospital websites using the four criteria in WebQEM showed that the studied websites were very desirable in terms of the performance score of 0.244, very desirable in terms of efficiency with a score of 0.163, very desirable in terms of reliability with a score of 162.0, and desirable in terms of usability with a score of 0.219. The hospital websites evaluated by WebQEM were in desirable status based on the main criteria; however, they were in undesirable status in terms of secondary criteria, which requires reviewing and improving the conditions. Discussion: The results of this study can be attributed to the nature of WebQEM method. However, for a more precise evaluation of websites in Iranian hospital, it seems necessary to consider it from the viewpoint of users (patients and doctors).
رضا کریمی؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ فریده عصاره
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی محیط خلق دانش مراکز پژوهشی اسلامی، از دیدگاه پژوهشگران و اعضاء علمی صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش، پژوهشگران و اعضاء هیئتعلمی مراکز پژوهشی اسلامی به تعداد 2328 نفر است .ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بوده است که بر اساس یافتههای پژوهش فرج پهلو ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی محیط خلق دانش مراکز پژوهشی اسلامی، از دیدگاه پژوهشگران و اعضاء علمی صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش، پژوهشگران و اعضاء هیئتعلمی مراکز پژوهشی اسلامی به تعداد 2328 نفر است .ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بوده است که بر اساس یافتههای پژوهش فرج پهلو ، عصاره و کریمی (1395) تدوینشده بود. یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که از نظر پژوهشگران و اعضاء هیئتعلمی مراکز پژوهشی اسلامی، متغیرهای زیرساخت هوش، کنشگران هوش، اطلاعات هوش، زیرساخت خلاقیت، کنشگران خلاقیت، اطلاعات خلاقیت، توانمندیهای پژوهشگران و اعضاء هیئتعلمی و ویژگیهای شخصیتی در وضعیت مناسبی قرار دارند. اما زیرساخت مشارکت، کنشگران مشارکت و اطلاعات مشارکت دچار ضعف هستند و نیاز به تقویت دارند. نتیجهگیری: در محیطهای مراکز پژوهشی اسلامی برای تسهیل در خلق دانش بهطور نسبی اقدامات مناسبی صورت گرفته است. اما مسئولان و دستاندرکاران میتوانند با استفاده از نتایج ارزیابی خلق دانش در محیط مراکز پژوهشی اسلامی سعی در برطرف کردن نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت بپردازند.
شهناز خادمی زاده؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ اشرف حیدرزاده
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای وضعیت اشتراک دانش در میان اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی و علوم پایه دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی (167 نفر) دانشکده ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای وضعیت اشتراک دانش در میان اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی و علوم پایه دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی (167 نفر) دانشکده دامپزشکی و دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تشکیل میدهند. جامعه پژوهش با روش سرشماری صورت گرفت. ابزار گردآوری دادههای، با استفاده از پرسشنامهای انجام شده است که بر مبنای یافتههای پژوهش Poursrajian, Olia and Soltani Ali Abadi (1392) و نیز پرسشنامه Rezaei (1392) تدوین شده بود.
یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر نشان دادکه از نظر اعضای هیأت علمی دانشکدههای علوم و دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، زیرساختهای اشتراک دانش از جمله زیرساخت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، زیرساخت فرهنگی، زیرساخت انسانی، زیرساخت راهبردهای رهبری و مدیریتی و زیرساخت ساختاری و اداری و تمایل اساتید به اشتراک دانش در وضعیت نسبتاً مطلوب وجود دارد. در مقایسه وضعیت دو دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از لحاظ زیرساخت فرهنگی تفاوتهایی مشاهده میشود و در سایر زیرساختها وضعیت مشابهی در هر دو دانشگاه وجود دارد.
نتیجه گیری: وضعیت زیرساختهای اشتراک دانش در دو دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حد متوسط قرار دارد. به نظر میرسد با پیادهسازی برنامهریزیهای دقیقتر از طرف بخش مدیریت دانش و نیز حمایتهای مدیریتی در دو دانشگاه میتوان وضعیت بهتری را در این رابطه رقم زد.
شهناز خادمی زاده؛ عبدالحسین فرج پهلو
چکیده
Aim: This paper aims at evaluation of libraries of Shahid Chamran University of Ahvaz based on the "Standards of Iranian University Libraries" (SIUL) to clarify the current status of the resources of those libraries based on the abovementioned standards in a fifteen-year time period. Methodology: A checklist was used for evaluation of resources of university libraries, which was prepared based on SIUL. Data collection of libraries' resources was accomplished using the AZARSA integrated web-based library software tailored for the Shahid Chamran University of Ahvaz libraries. Additional tools and ...
بیشتر
Aim: This paper aims at evaluation of libraries of Shahid Chamran University of Ahvaz based on the "Standards of Iranian University Libraries" (SIUL) to clarify the current status of the resources of those libraries based on the abovementioned standards in a fifteen-year time period. Methodology: A checklist was used for evaluation of resources of university libraries, which was prepared based on SIUL. Data collection of libraries' resources was accomplished using the AZARSA integrated web-based library software tailored for the Shahid Chamran University of Ahvaz libraries. Additional tools and techniques used for data collection were interviews with librarians, statistics related to inventory of the libraries under investigation, statistics related to the number of faculty members and students in 2018. Results: The results of study indicate that the average conformity percentage of all libraries of Shahid Chamran University of Ahvaz with SIUL in 2018 has reached 17% demonstrating 2% increase compared to 2004. This could promise an ascending growth trend of resources in the target libraries; however, it should be noted that there is still a big gap to reach the standard level.
عبدالحسین فرج پهلو؛ مهری شهبازی؛ علی رضا رحیمی؛ فریده عصاره
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین کیفیت داده های نظام های رایانه ای-کتابخانه ای ایران با توجه به نظرات کاربران نهایی این نظام ها است. روششناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی به مقایسه کیفیت دادههای سه نظام رایانهای- کتابخانهای پارسآذرخش، نوسا و پیام مشرق، از نظر محتوا، سازماندهی، شکل ارائه و استفاده پرداخت. یافتهها: در سه نظام رایانهای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین کیفیت داده های نظام های رایانه ای-کتابخانه ای ایران با توجه به نظرات کاربران نهایی این نظام ها است. روششناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی به مقایسه کیفیت دادههای سه نظام رایانهای- کتابخانهای پارسآذرخش، نوسا و پیام مشرق، از نظر محتوا، سازماندهی، شکل ارائه و استفاده پرداخت. یافتهها: در سه نظام رایانهای کتابخانهای مورد بررسی، بیشترین تفاوت میانگین در بین پاسخگویان نظام رایانهای-کتابخانهای پیام مشرق و مربوط به عامل چهارم مقیاس یعنی "کیفیت دادهها ازنظر استفاده" بوده است. نتیجهگیری: در کل، نتایج بررسی ها نشان داد که به نظر می آید، پاسخگویان این پژوهش، نسبت به نظامهای رایانهای کتابخانهای پارسآذرخش و پیام مشرق از نظر محتوا، سازماندهی و شکل ارائهی دادهها، نظرات مشابهی دارند. نتایج مذکور همچنین نشان داد که نظرات پاسخگویان نسبت به نظامهای رایانهای کتابخانهای پارسآذرخش و نوسا نیز از نظر محتوا و شکل ارائهی دادهها، دارای میانگین همسان است. بهعلاوه کیفیت دادهها از نظر استفاده برای هیچ یک از نظامهای رایانهای کتابخانهای، دارای میانگین همسان نمی باشد.
سمیرا سلیمان پور؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ حسین دهداری راد
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر عبارت است از بررسی زیرساختهای اشتراک دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه جامعه علمی این دانشگاه یعنی اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی.روششناسی:. تحقیق حاضر از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی صورت گرفت. جامعه تحقیق را کلیه اساتید دانشگاه شهید چمران که در مجموع 535 نفر میباشند، و دانشجویان تحصیلات ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر عبارت است از بررسی زیرساختهای اشتراک دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه جامعه علمی این دانشگاه یعنی اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی.روششناسی:. تحقیق حاضر از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی صورت گرفت. جامعه تحقیق را کلیه اساتید دانشگاه شهید چمران که در مجموع 535 نفر میباشند، و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه به تعداد 6000 نفر تشکیل میداد. انتخاب جامعه نمونه با روش تصادفی طبقهای به تفکیک جنسیت و دانشکده صورت گرفت و تعداد آن با استفاده از جــدول گرجسی - مورگان مشخص شد. بر این اساس، جمعیت نمونه برای اعضای هیأت علمی برابر با 225 نفر و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی 361 نفر بود. به منظور بررسی وضعیت زیرساختهای موجود با ساخت مقیاسی از نوع لیکرت، و با استفاده از طیف پنج گزینهای یعنی از 1 تا 5 بر مبنای یافتههای پژوهش پورسراجیان، اولیاء و سلطانی علیآبادی (1392) و پرسشنامهی سلیمانپور (1394) تدوین شد که دادههای لازم به وسیله آن گردآوری شد. برای قضاوت در مورد مطلوبیت زیرساختهای موجود بر اساس طیف بازرگان و همکاران (1386) عمل شد که مطابق این طیف از 1 تا 33/2 را نامطلوب، از 34/2 تا 67/3 را نسبتاً مطلوب و از 68/3 تا 5 را مطلوب ارزیابی میکنند.
سعیده ابراهیمی؛ عبدالحسین فرج پهلو
دوره 5، 12، پاییز و زمستان ، مرداد 1392، ، صفحه 45-60
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی دو متغیر مهم نگرش به تغییر سازمانی در سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری و مهارت در مدیریت تغییر را در کتابخانههای هدف انجام شده است.
روش شناسی: پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیهی مدیران (و یا معاونان) کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی وابسته به اتحادیه دانشگاهها و مراکز پژوهشی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی دو متغیر مهم نگرش به تغییر سازمانی در سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری و مهارت در مدیریت تغییر را در کتابخانههای هدف انجام شده است.
روش شناسی: پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیهی مدیران (و یا معاونان) کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی وابسته به اتحادیه دانشگاهها و مراکز پژوهشی جنوب کشور تشکیل داده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بود که در دو بخش طیف لیکرت و پرسش باز ارائه شد.
یافته های پژوهش: بین متغیر مهارت مدیریت تغییر و نگرش به تغییر سازمانی ارتباط معنیداری وجود ندارد و نگرش عاطفی مدیران به تغییر بیش از نگرش شناختی آنها به تغییر است. همچنین بین نگرش رفتاری مدیران به تغییر و میزان تجربه آنها ارتباط معنی دار منفی وجود دارد، این در حالی است که بین نگرش شناختی مدیران به تغییر، با تجربه آنها در مدیریت کتابخانه ارتباط معنی دار و مثبت وجود دارد.
نتیجه گیری: به نظر میرسد که جهت ایجاد تغییر و تطبیقپذیری با محیط در حال تغییر کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، داشتن مهارت مدیریت تغییر و نگرش مثبت به تغییر هر دو لازم است. همچنین، بکارگیری مدیران جوانتر که نگرش رفتاری بهتری به تغییر دارند در کنار مدیران مجرب که نگرش شناختی آنها به تغییر برجستهتر است میتواند زمینه پذیرش تغییر را مهیا نماید.
کلیدواژهها: کتابخانههایدانشگاهی، مدیران، مدیریت تغییر، نگرش به تغییر، نگرش عاطفی، نگرش شناختی، نگرش رفتاری.
مائده جابری راد؛ عبدالحسین فرج پهلو
دوره 4، 10، پاییز و زمستان ، دی 1391، ، صفحه 97-114
چکیده
هدف: رنگها که از اصلیترین محرکهای بصری هستند، نه تنها باعث شناخت میشوند، بلکه ایدهآل سازی نیز میکنند. در جایی که کلام به کار نمیآید و درک نمیشود، رنگ همواره توانسته است به عنوان یک زبان جهانی کرانههای فرهنگی ملتها را بپیماید و در بسترهای اجتماعی انسانها را به هم وصل کند. هدف مقاله حاضر این است که ویژگیهای ...
بیشتر
هدف: رنگها که از اصلیترین محرکهای بصری هستند، نه تنها باعث شناخت میشوند، بلکه ایدهآل سازی نیز میکنند. در جایی که کلام به کار نمیآید و درک نمیشود، رنگ همواره توانسته است به عنوان یک زبان جهانی کرانههای فرهنگی ملتها را بپیماید و در بسترهای اجتماعی انسانها را به هم وصل کند. هدف مقاله حاضر این است که ویژگیهای رنگها را هم در ایجاد شناخت و هم از نظر توان برقراری ارتباط غیر کلامی بین انسانها از هرجای جهان بررسی کرده و بازگو نماید.
روش: برای انجام این بررسی بر پایه دانش گرافیک، از روش کتابخانهای و مرور متون موجود و مراجعه به آثار هنرمندان و صاحبنظران استفاده شده است. ابتدا مولفههای موجود در انواع سیستمهای ارتباط کلامی و غیر کلامی شناسایی و شرح داده شده و پس از آن به اهمیت رنگ در جایگاه یک پیامرسان با هدف بهکارگیری رنگ به شکلی که دارای ترکیب صحیح، مرتبط با زمان و مکان و ماندگار در حافظه باشد پرداخته شده است.
نتیجه: شناخت محدودیتها و عوامل انتخاب رنگ، در فرآیند ارتباطات نیازمند قراردادهایی شناخته شده بین فرستنده و گیرنده پیام است تا باعث ادراک پیام "رنگ" گردد. بنابراین، طراح باید با شناخت کافی از گیرنده و بررسی روان شناسانه و جامعه شناسانه وی و نوع عوامل موثر بر او، به انتخاب رنگ بپردازد. در عرصه تبلیغات نیز با توجه به اینکه پیامهای رنگی بسیار پنهانی هستند و مخاطبان به طور کامل از معانی روانی و ضمنی آنها آگاهی ندارند، اطلاعات دریافت شده طراحان را قادر میسازد تا با استفاده از رنگها در مقیاس وسیع و متنوع جهت پاسخگویی به نیازهای کاربران، استفاده از محصولی را گسترش داده، یا مورد توجه عموم سازند و بتوانند تبلیغی موفق ارائه دهند.