کتابخانه های عمومی
ارائه الگوی مجموعه سازی در کتابخانه های عمومی: با رویکرد نظریه زمینه ای

صدیقه رئیسی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ فاطمه نوشین فرد؛ زهرا اباذری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مهر 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.34477.1776

چکیده
  روند رو به رشد افزایش اطلاعات در دنیای کنونی، لزوم توجه و دقت بیش از پیش کتابخانه‌های عمومی را به فرایند مجموعه‌سازی منابع دوچندان کرده است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مجموعه‌سازی کتابخانه‌های عمومی با رویکرد نظریه زمینه‌ای است. این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد کیفی و به صورت روش نظریه زمینه‌ای انجام شده است. جامعه مورد ...  بیشتر

کتابخانه های عمومی
تحلیل نقش استراتژیک کتابخانه‌های عمومی در عرصه ژئوپلیتیک اطلاعات ایران

مهدی درم نثاری؛ فهیمه باب الحوائجی؛ زهرا اباذری؛ نجلا حریری؛ فاطمه نوشین فرد

دوره 16، شماره 1 ، اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22055/slis.2021.34459.1775

چکیده
  هدف اصلی پژوهش، تحلیل نقش راهبردی کتابخانه‌های عمومی در ژئوپلیتیک اطلاعات ایران است. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی)است. گردآوری اطلاعات بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. جامعة آماری در بخش کیفی، 13 نفر از خبرگان و اساتید دانشگاه است که با روش هدفمند مبتنی ...  بیشتر

علم سنجی
ترسیم نقشة دانش مقالات مستخرج از پایان نامه های کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های دولتی ایران

اسماعیل خادمی زاده؛ فاطمه نوشین فرد؛ امیر رضا اصنافی

دوره 15، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 5-24

https://doi.org/10.22055/slis.2021.32790.1707

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف بررسی ساختار موضوعی و روند تولید مقالات مستخرج از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های دولتی ایران انجام شد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از طریق تحلیل هم‌واژگانی به بررسی مقالات از ابتدا تا نیمسال اول 1398 پرداخته است. تعداد 1425 پایان نامه با جستجو در پابگاه های مربوط به پایان نامه ها بازیابی ...  بیشتر

ارزیابی تطابق کتابخانه های دانشگاهی ایران با معیارهای کتابخانه سبز

محبوبه قربانی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ فاطمه نوشین فرد

دوره 14، شماره 2 ، مرداد 1401، ، صفحه 84-97

https://doi.org/10.22055/slis.2021.22555.1353

چکیده
  هدف: ارزیابی میزان تطابق کتابخانه­های مرکزی دانشگاه­های ایران با معیارهای کتابخانه سبز روش ­شناسی: پژوهش کاربردی و با روش پیمایشی ارزیابانه انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته­ای که با استفاده از چک لیست استاندارد لید و نظرات صاحبنظران کتابداری و اطلاع رسانی و حوزه محیط زیست شامل 103 معیار در هفت بخش ...  بیشتر

کتابخانه های عمومی
شناسایی شاخص‌های هم‌کنش‌پذیری سیستم‌های اطلاعاتی دانشگاه های ایران

مهرداد باورصاد امیدیان؛ فاطمه نوشین فرد؛ محمدرضا فرهادپور

دوره 14، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22055/slis.2021.35293.1794

چکیده
  هدف: هدف پژوهش شناسایی و رتبه­بندی شاخص­های هم­کنش­پذیری سیستم­های اطلاعاتی دانشگاهی ایران و ارائه مدل پیشنهادی است.روش­ شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع کیفی است. در این  مطالعه ابتدا تنوع سیستم­های اطلاعاتی در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی شناسایی شد. سپس با استفاده از مطالعات کتابخانه­ای، جستجو ...  بیشتر

همبستگی ذهنیت فلسفی پژوهشگران با دقت آنان در بازیابی اطلاعات از پایگاه‌های اطلاعاتی علمی

شهرام عبدی آذر؛ نجلا حریری؛ فاطمه نوشین فرد

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399، ، صفحه 30-50

https://doi.org/10.22055/slis.2018.27285.1530

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی همبستگی میان ذهنیت فلسفی و دقت بازیابی جامعه آماری از پایگاه­های اطلاعاتی علمی مورد مطالعه است.روش ­شناسی: روش پژوهش نیمه تجربی و کاربردی است. جامعه پژوهش شامل 42 پژوهشگر در رشته­های مختلف علوم در شهر تهران بود که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده بودند. برای سنجش وضعیت ذهنیت فلسفی کاربران از پرسشنامه ...  بیشتر

علم سنجی
?Why do mobile messaging tools in libraries

Firoozeh Dokhani؛ Amir reza Asnafi؛ nadjla hariri؛ fatemeh nooshnfard

دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1398، ، صفحه 1-12

https://doi.org/10.22055/slis.2019.24479.1433

چکیده
  Background and Objectives: This study has aimed to investigate the level of familiarity of librarians and users of the Central Library of Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran with Web 2.0 services, especially mobile instant messaging applications. Another goal of this study was to provide practical solutions for using applications in order to provide library services. Methodology: This study was an applied research and was conducted with a survey-based approach. The population consisted of librarians and users of the Central Library of Islamic Azad University, Science ...  بیشتر

ارزیابی موانع عوامل جریان دانش در کتابخانه های دانشگاهی براساس مدل بلوغ مدیریت دانش

عسگر اکبری؛ فاطمه نوشین فرد؛ نجلا حریری

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، ، صفحه 67-88

https://doi.org/10.22055/slis.2018.24169.1422

چکیده
  هدف: هدف اصلی این پژوهش رتبه‌‌بندی کتابخانه‌‌های دانشگاهی براساس مدل بلوغ مدیریت دانش است. روش ­شناسی: روش پژوهش حاضر ترکیبی کیفی و کمی است. جامعه آماری در بخش کیفی، 18 نفر از خبرگان و در بخش کمی در مرحله اول 184 نفر از مدیران کتابخانه‌‌های مرکزی دانشگاه‌‌ها و در مرحله دوم، 35 نفر از اعضای هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی ...  بیشتر