کتابخانه های دانشگاهی
پیشران های موثر بر آینده کتابخانه های دانشگاهی ایران: مروری نظام مند

فرنوش رقابی؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ نجلا حریری

دوره 14، شماره 2 ، مرداد 1401، ، صفحه 41-60

https://doi.org/10.22055/slis.2022.42109.1916

چکیده
  چکیدههدف: کتابخانه‌های دانشگاهی جهت همگام شدن با تحولات روز، رویارویی مؤثر با آن‌ها و حفظ جایگاه خود در شرایط رقابتی کنونی، نیاز به تصویری نزدیک به واقعیت از آینده خود دارند تا بر اساس آن بتوانند برنامه ریزی و تصمیم گیری درستی به عمل آورند. داشتن چنین تصویری معمولا از راه مطالعاتی نظام‌‌مند درباره‌‌ی آینده امکان پذیر می-باشد. پژوهش ...  بیشتر

ارزیابی تطابق کتابخانه های دانشگاهی ایران با معیارهای کتابخانه سبز

محبوبه قربانی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ فاطمه نوشین فرد

دوره 14، شماره 2 ، مرداد 1401، ، صفحه 84-97

https://doi.org/10.22055/slis.2021.22555.1353

چکیده
  هدف: ارزیابی میزان تطابق کتابخانه­های مرکزی دانشگاه­های ایران با معیارهای کتابخانه سبز روش ­شناسی: پژوهش کاربردی و با روش پیمایشی ارزیابانه انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته­ای که با استفاده از چک لیست استاندارد لید و نظرات صاحبنظران کتابداری و اطلاع رسانی و حوزه محیط زیست شامل 103 معیار در هفت بخش ...  بیشتر

بررسی تأثیر رضایت شغلی بر رابطه بین توانمندسازی کارکنان و کیفیت خدمات اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی استان خوزستان

محمدرضا فرهادپور؛ نجمه پوستی زاده؛ فریبرز فروتن

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2018.23509.1390

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر تأثیر رضایت شغلی بر رابطه بین توانمندسازی کارکنان و کیفیت خدمات اطلاعاتی در کتابخانه­های دانشگاهی استان خوزستان است.روش شناسی: تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و با روش توصیفی– پیمایشی با رویکرد علی همبستگی انجام شده است. نمونه مطالعه 132 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی از مجموع 200 نفر کارکنان کتابخانه­های دانشگاهی ...  بیشتر

ارزیابی موانع عوامل جریان دانش در کتابخانه های دانشگاهی براساس مدل بلوغ مدیریت دانش

عسگر اکبری؛ فاطمه نوشین فرد؛ نجلا حریری

دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش ، آذر 1398، ، صفحه 67-88

https://doi.org/10.22055/slis.2018.24169.1422

چکیده
  هدف: هدف اصلی این پژوهش رتبه‌‌بندی کتابخانه‌‌های دانشگاهی براساس مدل بلوغ مدیریت دانش است. روش ­شناسی: روش پژوهش حاضر ترکیبی کیفی و کمی است. جامعه آماری در بخش کیفی، 18 نفر از خبرگان و در بخش کمی در مرحله اول 184 نفر از مدیران کتابخانه‌‌های مرکزی دانشگاه‌‌ها و در مرحله دوم، 35 نفر از اعضای هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی ...  بیشتر

بررسی مقایسه‌ای وضعیت عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در میان اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی و علوم دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

شهناز خادمی زاده؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ اشرف حیدرزاده

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 105-120

https://doi.org/10.22055/slis.2018.24928.1448

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای وضعیت اشتراک دانش در میان اعضای هیأت علمی دانشکده‌ دامپزشکی و علوم پایه دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است. روش­ شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی (167 نفر) دانشکده ...  بیشتر

بررسی وضعیت امنیت ساختمان و نگهداری منابع و اطلاعات در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان و مقایسه با برخی کتابخانه های ایران و جهان

میترا پشوتنی زاده؛ مریم اکبری

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 157-174

https://doi.org/10.22055/slis.2017.17488.1206

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت امنیت ساختمان و نگهداری منابع و اطلاعات در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان و مقایسه آن با برخی کتابخانه­های ایران و جهان انجام شده است. روش­ شناسی: داده­ها از طریق مشاهده محیط و امکانات این کتابخانه و مصاحبه با مسئولین و کارمندان هر بخش، و ارسال پرسشنامه­ای با سوالات باز برای مسئولین ...  بیشتر

چارچوب پذیرش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانه های دانشگاهی ایران: رویکرد دلفی

محبوبه فرزین یزدی؛ رویا برادر؛ امیر غائبی

دوره 10، شماره 3 ، آذر 1397، ، صفحه 201-224

https://doi.org/10.22055/slis.2019.27671.1543

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارائه چارچوبی جامع در خصوص عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا، پیمایشی-تحلیلی است که با رویکرد ترکیبی (کمی-کیفی) انجام شده است. در بخش اول، از روش تحلیل محتوا و در بخش دوم از تکنیک دلفی و ابزار پرسشنامه محقق ...  بیشتر

بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانه ای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی

سعید غفاری؛ سمانه فتوحی

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 219-232

https://doi.org/10.22055/slis.2017.13127

چکیده
  چکیده هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانه ای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی پرداخته است. روش: پژوهش حاضر پیمایشی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی می باشند که از بین آن ها 500 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند؛ از این تعداد 402 پرسشنامه بازگشت داده شد. ...  بیشتر

تحلیل روند تاریخی آموزش مراجعان کتابخانه ها: آیا کتابداران مربی هم هستند؟

سیده صدیقه طاهرزاده موسویان؛ زاهد بیگدلی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 53-76

https://doi.org/10.22055/slis.2018.16736.1180

چکیده
  هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روند تاریخی آموزش مراجعان کتابخانه‌ها و صلاحیت‌های لازم برای افراد مدرس است. روش: پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 6 سئوال جمعیت شناختی، 4 سئوال با پاسخ بلی/خیر و 13 سئوال نظر سنجی با استفاده از طیف لیکرت 5 گزینه‌ای تنظیم گردید. روائی این پرسشنامه توسط 4 استاد از رشته‌های علم اطلاعات و دانش شناسی و روانشناسی ...  بیشتر

دیدگاه کتابداران دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره‌ی میزان آمادگی آنان برای آموزش مراجعان

شبنم شاهینی؛ سیده صدیقه طاهرزاده موسویان؛ زاهد بیگدلی

دوره 7، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 59-74

https://doi.org/10.22055/slis.2016.12035

چکیده
   هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روند تاریخی آموزش مراجعان کتابخانه هاست. هدف دیگر این پژوهش خود­ارزیابی کتابداران دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز در باره ی میزان برخورداری آنان از برخی ویژگی های اساسی مورد نیاز برای تدریس است. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام شده است. برای بخش نخست این پژوهش، ...  بیشتر