علمی پژوهشی
حمید احمدی؛ فریده عصاره؛ غلامرضا حیدری؛ ملوک السادات حسینی بهشتی
چکیده
هدف: هدف مقالهی حاضر، بررسی شبکه مفهومی ساختار دانش حوزهی علمسنجی ایران از طریق مدارک تولید شده پژوهشگران ایرانی در داخل و خارج از کشور میباشد.روششناسی این پژوهش با استفاده از روش تحلیل همواژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی صورت گرفته است. جامعه پژوهش، شامل تمامی مدارک این حوزه در قالب کتابها، پایاننامهها، طرحهای پژوهشی ...
بیشتر
هدف: هدف مقالهی حاضر، بررسی شبکه مفهومی ساختار دانش حوزهی علمسنجی ایران از طریق مدارک تولید شده پژوهشگران ایرانی در داخل و خارج از کشور میباشد.روششناسی این پژوهش با استفاده از روش تحلیل همواژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی صورت گرفته است. جامعه پژوهش، شامل تمامی مدارک این حوزه در قالب کتابها، پایاننامهها، طرحهای پژوهشی و مقالات است که به زبان فارسی و انگلیسی طی 33 سال فعالیت این حوزه در ایران تولید شده است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحلیل دادهها، نشان داد مفاهیم «ارزیابی تولیدات علمی، تولید علم، شاخصهای علمسنجی، تحلیل استنادی، پایگاه WOS، همکاری علمی، ارزیابی مجلات و ترسیم ساختار علم» بالاترین سنجههای مرکزیت رتبه، نزدیکی، بینابینی و بردار ویژه) را در میان متون این حوزه کسب کردهاند. نتایج حاصل از تحلیل شبکه نشان داد که شبکه مفهومی حوزه علمسنجی ایران کم تراکم است. نتایج حاصل از تحلیل خوشهای نشان داد که حوزه علمسنجی ایران به 17 خوشه موضوعی تقسیم میشود. همچنین نتایج، حاکی از آن است که مدارک این حوزه در ایران، رشدی 32 درصدی داشته و در سالهای اخیر 270 رویداد مفهومی نوظهور در قالب 13 الگوی مفهومی در مدارک این حوزه مطرح شده است. بررسیهای دیگر نشان داد که مفاهیم «ارزیابی تولیدات علمی، تولید علم و تحلیل استنادی» به ترتیب با رویکرد کمی، از جمله مفاهیم غالب این حوزه در کشورند. همچنین نتایج حاصل از تحلیلهای انجام شده نشان میدهد ساختار مفهومی حوزهی علمسنجی در طول زمان، دچار تغییرات عمدهای شده است.
علمی پژوهشی
رسول زوارقی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی و ترسیم ساختار فکری حوزۀ موضوعی علوم گیاهی ایران بر اساس بروندادهای دانشمندان ایرانی این حوزه در بازۀ زمانی 1369 تا 1388 (1990-2009) میباشد. روش: این پژوهش به روش علمسنجی با رویکرد تحلیل هماستنادی نویسنده صورت گرفت و برای تحلیل جایگاه شبکهای نویسندگان پایه نیز از روش تحلیل شبکههای اجتماعی استفاده شد. ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بررسی و ترسیم ساختار فکری حوزۀ موضوعی علوم گیاهی ایران بر اساس بروندادهای دانشمندان ایرانی این حوزه در بازۀ زمانی 1369 تا 1388 (1990-2009) میباشد. روش: این پژوهش به روش علمسنجی با رویکرد تحلیل هماستنادی نویسنده صورت گرفت و برای تحلیل جایگاه شبکهای نویسندگان پایه نیز از روش تحلیل شبکههای اجتماعی استفاده شد. جامعۀ این پژوهش را کل ارجاعات انتشارات ایرانیان در این حوزه تشکیل میدهد. یافتهها: نتایج این پژوهش ارائۀ تصویری کلان از شالودههای فکری این حوزه به صورت تصویری و تحلیل آن میباشند. بر این مبنا سعی شد نویسندگان پایه و مرجع این حوزه بر اساس شاخص تحلیل شبکههای اجتماعی چون مرکزیت، تازگی، ماجولاریتی، سیلهوئت، و تراکم و همچنین شاخصهای زمانی و استنادی مورد تحلیل قرار گیرند. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که نویسندگان پایۀ این حوزه را میتوان در قالب دو گروه کلی «نویسندگان پیشکسوت با تأثیرگذاری نسبی و مرکزیت حداقل» و «نویسندگان پایۀ نسبتاً جوان محوری با تأثیرگذاری بالا» دستهبندی کرد. همچنین میتوان 18 تخصص را برای این حوزه شناسایی کرد که مبانی فکری قدیمیترین آنها به سال 1958 و جدیدترین آنها به سال 1995 میرسد.
علمی پژوهشی
علی منصوری؛ فرامرز سهیلی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان اثرگذاری عامل وقفه زمانی و به عبارتی فاصله زمانی ثبت تا کسب اعتبار بر میزان استناد واقع شدن پروانه های ثبت اختراع کشورهای اسلامی است. روش: پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل استنادی، انجام شده و جامعه پژوهش کلیة پروانههای ثبت اختراع مربوط به کشورهای اسلامی است که در بازة زمانی 2005 تا 2014 در پایگاه ادارة ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان اثرگذاری عامل وقفه زمانی و به عبارتی فاصله زمانی ثبت تا کسب اعتبار بر میزان استناد واقع شدن پروانه های ثبت اختراع کشورهای اسلامی است. روش: پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل استنادی، انجام شده و جامعه پژوهش کلیة پروانههای ثبت اختراع مربوط به کشورهای اسلامی است که در بازة زمانی 2005 تا 2014 در پایگاه ادارة ثبت اختراع آمریکا اطلاعات آنها تکمیل و مورد تأیید قرار گرفتهاند. یافتهها: یافتهها نشان داد که بیش از95 درصد از پروانههای ثبت اختراع در محدوده زمانی 0-3 مرحله ثبت تا کسب اعتبار را طی کردهاند. متوسط وقفه زمانی میان استناد پروانههای ثبت اختراع مورد بررسی 93/2 سال است. همچنین تحلیل دادهها نشان دهنده این است که بیشترین فراوانی مربوط به وقفههای زمانی 2–3 سال است که بیش از 40 درصد از پروانههای ثبت اختراع استناد شده را به خود اختصاص دادهاند. نتیجهگیری: نتایج آزمون فرضیه پژوهش نشان داد که رابطه معنیداری بین سه متغیر "سال کسب اعتبار پروانههای ثبت اختراع اصلی"، "وقفه زمانی میان تاریخ کسب اعتبار" و "تاریخ مورد استناد واقع شدن"، با "درصد جریان دانش" در سطح (05/0>p) و ضریب همبستگی برابر با 39/0- و 24/0- وجود دارد. همچنین تحلیل دادهها نشان داد که رابطه همبستگی موجود بین دو متغیر مستقل و یک متغیر وابسته، رابطهای منفی است. به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که عامل تاخیر در زمان کسب اعتبار می تواند تاثیر مستقیمی بر میزان اثر گذاری پروانه های ثبت اختراع داشته باشد.
علمی پژوهشی
محمدحسن عظیمی؛ غلامرضا فدایی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی و تحلیل متون مربوط به الگوی FRBR در طول سالهای 1998 تا 2012 به منظور شناسایی سیر ظهور، اوج و افول این مدل و همچنین چالشها و عوامل مؤثر در این حوزه میباشد.
روش: پژوهش حاضر به روش مروری و اسنادی انجام شده است.
نتیجهگیری: مرور متون مرتبط با این مدل نشان داد که سالهای 2002 تا 2007 سالهای اوج پژوهشهای مربوط ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی و تحلیل متون مربوط به الگوی FRBR در طول سالهای 1998 تا 2012 به منظور شناسایی سیر ظهور، اوج و افول این مدل و همچنین چالشها و عوامل مؤثر در این حوزه میباشد.
روش: پژوهش حاضر به روش مروری و اسنادی انجام شده است.
نتیجهگیری: مرور متون مرتبط با این مدل نشان داد که سالهای 2002 تا 2007 سالهای اوج پژوهشهای مربوط با مدل FRBR بوده و پس از آن رو به افول گذاشته است. همچنین بررسی ادبیات این حوزه نشان داد که مشکلات فراروی حرکت و توسعه و فراگیر شدن این مدل بسیار زیاد بوده و حرکت در این مسیر مستلزم تدابیری مبتنی بر پژوهشهای عملیاتی و کاربردی است. به نظر میرسد که آینده مدل FRBR مبهم و نامشخص است مگر اینکه متولیان و محققان و توسعهدهندگان مدل تلاش کنند مشکلات موجود را کاهش داده و حل نمایند. از طرفی، لازم است برای فراگیر شدن کاربرد مدل در نظامهای موجود و آتی اقدام به برنامهریزی دقیق، هدفمند و کارآمد شده و همکاری و همفکری گستردهای بین توسعهدهندگان نظامهای یکپارچه و محققین و مؤلفین حوزه سازماندهی اطلاعات وجود داشته باشد.شرایط موجود حاکی از این است که علیرغم اینکه هر چند گاهی پژوهشها و مطالعاتی به ابعادی از این مدل میپردازد این میزان کار برای جهانی شدن و فراگیر شدن مدل کفایت نمیکند.
علمی پژوهشی
ایرج رداد؛ مصطفی قطب زاده اردکانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بر کیفیت خدمات آنها میباشد.
روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را تمام کتابداران (64 نفر) و اعضای فعال کتابخانه مرکز آستان قدس رضوی (61178 نفر) تشکیل دادند. به علت تعداد محدود کتابداران همه آنها به صورت سرشماری ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بر کیفیت خدمات آنها میباشد.
روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را تمام کتابداران (64 نفر) و اعضای فعال کتابخانه مرکز آستان قدس رضوی (61178 نفر) تشکیل دادند. به علت تعداد محدود کتابداران همه آنها به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند و از میان مراجعان نیز تعداد 382 نفر بر اساس جدول حجم نمونه کرجسی-مورگان و به روش تصادفی طبقهای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند.
یافتهها: یافتههای توصیفی پژوهش نشان داد که میانگین مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و همچنین کیفیت خدمات در سطح متوسط است.
نتیجهگیری: یافتهها حاکی از آن بود که بین مهارتهای ارتباطی کتابداران و کیفیت خدمات در کتابخانه مرکزی رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین بین مهارتهای ارتباطی کتابداران بر حسب ویژگیهای جمعیتشناختی آنها (شامل جنسیت، سن، سابقه خدمت، میزان تحصیلات و رشته تحصیلی) تفاوت معنیداری وجود داشت.
علمی پژوهشی
عظیمه مظفری؛ هادی شریف مقدم؛ افسانه مظفری
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل اثرگذار و اثرپذیر و میزان شدت آنها بر نیازهای مراجعین کتابخانههای عمومی استان فارس در شرایط عدم قطعیت است.
روش: پژوهش حاضر در دو فاز کیفی و کمی انجام شد. در فاز اول با استفاده از مطالعات میدانی، نیازهای مراجعین کتابخانههای عمومی استان فارس شناسایی شده و در فاز دوم ابتدا پرسشنامه بر اساس ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل اثرگذار و اثرپذیر و میزان شدت آنها بر نیازهای مراجعین کتابخانههای عمومی استان فارس در شرایط عدم قطعیت است.
روش: پژوهش حاضر در دو فاز کیفی و کمی انجام شد. در فاز اول با استفاده از مطالعات میدانی، نیازهای مراجعین کتابخانههای عمومی استان فارس شناسایی شده و در فاز دوم ابتدا پرسشنامه بر اساس ساختار تکنیک دیمتل طراحی و توزیع گردید. سپس به منظور تعیین عوامل اثرگذار و اثرپذبر بر رضایت مراجعهکنندگان، روش دیمتل در شرایط عدم قطعیت و بر مبنای اعداد خاکستری پیادهسازی شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی استان فارس است.
یافتهها: پس از اجرای تکنیک دیمتل خاکستری، نیازهای مراجعین به دو گروه تأثیرگذار و تأثیرپذیر تفکیک شدند. سه عامل تأثیر گذار به ترتیب عبارتنداز: سکوت و شرایط فیزیکی مناسب کتابخانه، امکانات رفاهی کتابخانه، رسیدگی به شکایات و انتقادات و سه نیاز تأثیرپذیر نیز به ترتیب عبارتنداز: عملکرد و برخورد مناسب کتابداران، افزایش تعداد و زمان منابع امانتی، تجهیزات سالن مطالعه.
نتیجهگیری: با استفاده از روش پیشنهادی در این پژوهش، میتوان نیازهای تأثیرگذار و تأثیرپذیر مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی را در شرایط عدم قطعیت شناسایی و اولویتبندی کرد. لذا نتایج این پژوهش از حیث دقت میتواند برای تصمیمگیریهای آینده کتابخانههای عمومی در جهت تامین رضایت مراجعین مفید باشد.
علمی پژوهشی
مریم غفوری؛ عاصفه عاصمی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات نویسندگان سامان های مدیریت محتوای همای ها در سطح ملی و بین المللی انجام شده است.
روش: در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل سیستم، مصاحبه شفاهی، روش اسنادی و مطالعات کتابخانهای و همچنین ازبررسیهای تجربی و عملی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل سامانههای مدیریت همایشهای ملی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات نویسندگان سامان های مدیریت محتوای همای ها در سطح ملی و بین المللی انجام شده است.
روش: در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل سیستم، مصاحبه شفاهی، روش اسنادی و مطالعات کتابخانهای و همچنین ازبررسیهای تجربی و عملی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل سامانههای مدیریت همایشهای ملی و بین المللی بوده، نمونههای پژوهش شامل سه سامانه مدیریت همایش داخلی (شرکت یکتا وب افزار شرق،شرکت فرازنت (نگار) ، شرکت اداک)،و سه سامانه بین المللی (ای.اس.ام.ایی ، کانفتول و پی.کا.پی) است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در بین سامانههای داخلی سامانه نگار و دربین سامانههای بینالمللی سامانه کانفتول و ای.اس.ام.ایی بیشترین اخنیارات و امکانات رابرای نویسنده درنظر گرفتهاند. همچنین سامانههای مورد بررسی با اختلاف جزئی اکثر قابلیتهای موجود نویسنده، در یک سیستم استاندارد را دارا هستند و سامانه مدیریت همایش شرکت فرازنت (نگار) با اختلاف ناچیزی همسطح سامانههای مدیریت همایشهای خارجی قرار میگیرد.
نتیجه گیری: از پژوهش حاضر چنین نتیجهگیری شد که شرکتهای داخلی تلاش کردهاند که همپای سامانههای مطرح بین المللی باشند و در راستای ارتقای سامانههای خود میکوشند. این یافتهها میتواند کمک مؤثری در طراحی و توسعه سیستم، خرید و یا استفاده سیستم داشته باشد.