علم سنجی
هوشنگ حکیمی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر فعالیت علمی پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت مورد ارزیابی دگرسنجی قرار داده است.
روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی علم سنجی با رویکرد دگرسنجی میباشد. دادههای مربوط از سامانه علمسنجی سازمان که از سال 2010 تا 2020 در این پایگاه نمایه شدهاند ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر فعالیت علمی پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت مورد ارزیابی دگرسنجی قرار داده است.
روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی علم سنجی با رویکرد دگرسنجی میباشد. دادههای مربوط از سامانه علمسنجی سازمان که از سال 2010 تا 2020 در این پایگاه نمایه شدهاند و همچنین از دادههای دگرسنجی فعالیتهای پژوهشی 852 نفر محقق عضو سازمان در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت فراهم گردیدند. برای تجزیه وتحلیل آماری از دو آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. آمار توصیفی شامل فراوانی و میانگین هر یک از شاخصهای اندازهگیری شده در شبکه ریسرچگیت بود. از آمار استنباطی (آزمونهای همبستگی اسپیرمن، کروسکال والیس و من- ویتنی) نیز جهت سنجش روابط و وجود یا عدم وجود اختلاف بین متغیرهای مورد بررسی استفاده شد.
یافتهها: حدود یک چهارم پژوهشگران جامعه مورد مطالعه، عضو شبکه ریسرچگیت بوده و به فعالیت در آن مشغولند. دادههای دگرسنجی نشان داد بین میزان فعالیت در ریسرچگیت و سطح رتبه علمی در اعضای هیئت علمی رابطه مستقیم وجود دارد و با افزایش رتبه علمی در اعضای هیئت علمی، میزان فعالیت علمی آنان نیز بیشتر میباشد. همبستگی بین رتبه آر. جی. به ترتیب با استنادها (862/0)، مشاهدات (813/0) و تألیفات (799/0) در میان شاخصهای دیگر از همه قویتر ولیکن با پرسش (124/0) و پاسخ (280/0) ضعیفترین بوده است.
نتیجهگیری: مشارکت پژوهشگران در شبکههای اجتماعی علمی موجب افزایش فعالیت علمی و دستیابی به دانش روز آنان گردیده و افزایش بهرهوری را در سازمان در پی خواهد داشت. بنابراین اطلاعرسانی و ایجاد سازوکارهایی از سوی مدیران برای تشویق پژوهشگران جهت افزایش کمی و کیفی بروندادهای علمی در این زمینه و در صورت لزوم الزام به عضویت توصیه میگردد.
علم سنجی
علی بیرانوند؛ هادی الهایی؛ علی شجاعی فرد
چکیده
هدف: این پژوهش به بررسی تأثیر نمرات آلتمتریکس شبکه علمی- استنادی مندلی بر شاخصهای علمسنجی پایگاه اسکوپوس و گوگل اسکالر پرداخته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و با رویکرد دگرسنجه صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل آثار 271 رکورد تولید شده نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی است که در بازه زمانی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش به بررسی تأثیر نمرات آلتمتریکس شبکه علمی- استنادی مندلی بر شاخصهای علمسنجی پایگاه اسکوپوس و گوگل اسکالر پرداخته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و با رویکرد دگرسنجه صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل آثار 271 رکورد تولید شده نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی است که در بازه زمانی 2021-1960 در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است. به منظور بررسی تأثیر سنجههای حاصل از حضور تولیدات علمی حوزه وبمعنایی در پایگاههای التمتریکس و مندلی بر شاخص تعداد استنادات دریافتی در اسکوپوس، از آزمونهای ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه گام به گام به کمک نرم افزارهای اکسل و اسپی-اساس استفاده شده است.یافتهها: بررسی وضعیت تولیدات علمی حوزه وبمعنایی در پایگاه اسکوپوس نشان داد بیشترین تعداد تولیدات علمی این حوزه در سال 2010 ثبت شده است همچنین نتایج پژوهش نشان داد تعداد استنادات دریافتی نسب به تعداد خوانش مدارک پایینتر بوده و دلیل این اختلاف عدم استناددهی در تمامی موارد مورد مراجعه توسط کاربران پایگاه مندلی است. یافته های پژوهش نشان داد از نظر نوع مدرک، 160 عنوان مقاله کنفرانسی، 105 عنوان مقاله چاپ شده در مجلات، 4 مورد مقاله مروری، 1مورد کتاب و 1 مورد نیز مطالب پس گرفته شده می باشند که از نظر زبانی، 10 عنوان به زبان فارسی می باشند.نتیجهگیری: نتایج پژوهش بین منابع مورد استناد در مندلی ، توئیت های آلتمتریکس و ذکر منابع در مندلی با تعداد استنادات اسکوپوس رابطه مثت و معناداری نشان داد و لذا استفاده همزمان از دو متغیر تویئت شده و ذکر در مندلی در پایگاه آلتمتریکس برای تأثیر بیشتر بر تعداد استنادات پایگاه اسکوپوس از پیشنهادات پژوهش است.
علم سنجی
آرمان ساجدی نژاد؛ محمد ربیعی
چکیده
هدف
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پژوهشهای حوزه فناوری اطلاعات، استخراج موضوعات آن و ارائه اطلاعات علمسنجی مربوط به این موضوعات انجام شده است. با وجود انجام پژوهشهای فراوان با هدف استخراج مدلهای توسعه فناوری اطلاعات، کشف مرزهای حوزه فناوری اطلاعات و روندهای آن هنوز بهصورت مدون صورت نپذیرفته است.
روششناسی
در این ...
بیشتر
هدف
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پژوهشهای حوزه فناوری اطلاعات، استخراج موضوعات آن و ارائه اطلاعات علمسنجی مربوط به این موضوعات انجام شده است. با وجود انجام پژوهشهای فراوان با هدف استخراج مدلهای توسعه فناوری اطلاعات، کشف مرزهای حوزه فناوری اطلاعات و روندهای آن هنوز بهصورت مدون صورت نپذیرفته است.
روششناسی
در این مقاله، موضوعات حوزهی فناوری اطلاعات استخراج و ارتباطات بین واژگان پرکاربرد و تکامل زمانی آنها تجزیه و تحلیل و در نهایت دستهبندی شده است. برای این منظور از مدلسازی موضوعی که روشی شناخته شده برای خوشهبندی اطلاعات متنی است استفاده شد.
یافتهها
روندهای دهساله تغییرات کلیدواژهها در مجموعه مطالعات، استخراج شد و پس از خوشهبندی مقالات، کلیدواژههای مهم هر خوشه استخراج شد. مقالات استخراج شده در حوزه فناوری اطلاعات به ۸ دسته موضوعی تقسیم شدند که از موضوعات سختافزار، ارتباطات و شبکه تا موضوعات کاربردهای هوشمند مانند اینترنت اشیا را شامل میشد. مشخص شد که کلیدواژههای پرکاربرد در این منابع همواره در گذر زمان در حال تغییر بوده است.
نتیجهگیری و بحث
در زمینه فناوری اطلاعات موضوعات در حال ترکیب و در بین دستههای مختلف فناوری اطلاعات در حال تغییر است. باتوجه به تغییر سمت و سو پژوهشهای این حوزه از سختافزار و ارتباطات به سمت کاربردها و تحلیل، به نظر میرسد زمینههای علمی آتی شامل کاربردهای روزمره و ایجادکننده ارزشافزوده با توجه به تحلیل داده و ارتباطات بین انسان و ماشین شکل خواهند گرفت و کاربردهای فناوری اطلاعات در علوم دیگر نمایانتر شده است. همچنین تمرکز بر پژوهشهایی که کمتر جنبه توسعهای داشته و بیشتر کاربردی هستند و یا ارزش افزوده بیشتری برروی زیرساختهای موجود ایجاد نمودهاند در این تغییرات مشهود است.
علم سنجی
گلایل صفوی جهرمی؛ سید حبیب الله طباطبائیان؛ پیام حنفی زاده؛ حامد حاجی میرزائی
چکیده
صنعت محتوای دیجیتال در سالهای اخیر منبع قابل توجهی برای خلق ثروت، اشتغالآفرینی، بهرهبرداری از توان بالقوه نیروی انسانی جوان و مستعد، بهرهبرداری از ظرفیت دانشگاهها و نهادهای پژوهشی و آموزشی و همچنین جریانسازی فرهنگی در کشورهای توسعه یافته بوده است. با این حال در ایران توجه کافی به این حوزه و بهرهبرداری از مزایای آن مغفول ...
بیشتر
صنعت محتوای دیجیتال در سالهای اخیر منبع قابل توجهی برای خلق ثروت، اشتغالآفرینی، بهرهبرداری از توان بالقوه نیروی انسانی جوان و مستعد، بهرهبرداری از ظرفیت دانشگاهها و نهادهای پژوهشی و آموزشی و همچنین جریانسازی فرهنگی در کشورهای توسعه یافته بوده است. با این حال در ایران توجه کافی به این حوزه و بهرهبرداری از مزایای آن مغفول مانده است و بررسیها حاکی از وجود شکافهای پژوهشی در ادبیات مربوط به این حوزه میباشد. هدف از تحقیق حاضر، ترسیم نقشه موضوعی مقالات حوزه صنعت محتوای دیجیتال با محوریت کودکان و نوجوانان و شناسایی نقاط مورد تأکید و نقاط خلا این حوزه است.روششناسی:پژوهش حاضر کاربردی و با استفاده از روش تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، تولیدات علمی است که در پایگاه اسکوپوس بین سالهای 1967 تا 2019 ثبت شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای علمسنجی استفاده گردید و شاخصهای مرکزیت برای کلیدواژهها استخراج شدند.یافتهها:شبکه همواژگانی ترسیم شده در نرمافزار UCInet از 115 کلیدواژه و 3578 رابطه تشکیل شده است. تراکم شبکه برابر 272/. است که تراکم پایینی میباشد. بین سالهای 1967 تا 2019، حوزه آموزش، فناوری و بازیهای دیجیتال، از مهمترین موضوعات بودهاند در حالی که حوزه فرهنگ و هویت، مغفول بوده است.نتیجهگیری:طبق یافتهها، مرکزیت درجه کلیدواژه Education برابر با 96 است که نشاندهنده ارتباط آن با 96 کلیدواژه دیگر است و بنابراین جنبه آموزشی محتوای دیجیتال نقش برجستهای در پژوهشها دارد. همچنین کلیدواژه Digital Device با مرکزیت درجه 70، حاکی از نقش قابل توجه ابزارهای دیجیتال در این حوزه است.
هوشنگ حکیمی
چکیده
هدف: هدف پژوهش تعیین کیفیت وبگاههای مراکز استانی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس شاخصهای فائو است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی پیمایشی با رویکرد وبسنجی، عوامل محتوایی و ساختاری 38 وبگاه مراکز استانی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را بر اساس سیاهه وارسی استاندارد ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش تعیین کیفیت وبگاههای مراکز استانی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس شاخصهای فائو است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی پیمایشی با رویکرد وبسنجی، عوامل محتوایی و ساختاری 38 وبگاه مراکز استانی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را بر اساس سیاهه وارسی استاندارد بینالمللی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) شامل 121 شاخص کیفی در قالب 4 شاخص کلی مورد ارزیابی قرار داد. یافتهها: وبگاهها در شاخص «کیفیت محتوا» با امتیاز متوسط، در شاخص «دسترسپذیری، کاربردپذیری و بهینهبودن موتور جستجو» مطلوب، در شاخص «رابط کاربری و کیفیت فنی» متوسط، در شاخص «نظارت و مرور منظم» متوسط و در میانگین کل امتیازهای جامعه نسبت به شاخصهای فائو متوسط ارزیابی گردیدند. در کل هیچ کدام از مراکز نتوانستند به سطح شاخصهای فائو برسند. عمده مشکلات وبگاهها، عدم توجه به رعایت استاندارد در طراحی وبگاه، نبود مستندات علمی، نبود زبان دوم برای ارتباط و تبادل علمی با مراکز و پژوهشگران مجامع بینالمللی، وجود پیوندهای گسسته و صفحات تهی، وجود اشکالات قالبی (فرمتی) و عدم درج حق مولف بوده است.نتیجهگیری: حد متوسط میانگین کل امتیازهای جامعه نسبت به شاخصهای فائو به ویژه با توجه به وجود برخی اشکالات اساسی مطلوب نیست و نیاز به اصلاح با استفاده از مدیران کارآمد و طراحان خبره و بازطراحی وبگاههای مراکز بر مبنای استاندارد معتبر میباشد.
فاطمه کربلایی علی؛ عباسعلی رستمی نسب؛ مسعود اخلاقی بناری
چکیده
هدف: از پژوهش حاضر ترسیم و تحلیل ساختار فکری و مفهومی مطالعات اهداف تربیتی با استفاده از روشهای همتألیفی نویسندگان و همرخدادی واژگان در پایگاه وب آو ساینس در سالهای 1983-2017است.روش: این پژوهش با رویکرد علم سنجی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه مقالات منتشر شده مربوط به حوزه اهداف تربیتی در پایگاه استنادی وب آو ساینس طی سالهای 1983 ...
بیشتر
هدف: از پژوهش حاضر ترسیم و تحلیل ساختار فکری و مفهومی مطالعات اهداف تربیتی با استفاده از روشهای همتألیفی نویسندگان و همرخدادی واژگان در پایگاه وب آو ساینس در سالهای 1983-2017است.روش: این پژوهش با رویکرد علم سنجی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه مقالات منتشر شده مربوط به حوزه اهداف تربیتی در پایگاه استنادی وب آو ساینس طی سالهای 1983 تا 2017 میباشد. یافتهها: یافتههای 893 مدرک علمی در حوزه اهداف تربیتی در پایگاه استنادی وب آو ساینس حاکی از آن است که پرکارترین کشورها بر اساس بروندادهای علمی پژوهشگران، در سالهای 2010 تا 2014 در کشورهایی مانند انگلیس، کانادا، چین و استرالیا بوده است. در سالهای اخیر کشورهایی مانند برزیل، چین، هند و ایران در این حوزه فعالیت داشتهاند. نویسندگانی مانند ونگ ، لیو ، یانگ و دینگ بیشترین تاثیر را در تولید مقالات اهداف تربیتی داشته اند. نتایج: اهداف تربیتی با توجه به کلاسترهای که در این زمینه رسم شده حاوی موضوعات کارایی و تمرین،مدلها و آموزش، نقش آموزش و پرورش، دانش آموزان، انگیزه ها و کودکان می باشند.
علم سنجی
سارا دخش؛ الهام رضایی؛ مرضیه محمودی؛ علی حمیدی
چکیده
Background and Objectives: Altmetrics enable monitoring, tracking, and evaluating the role of authors and scientific and research publications in line with citations. Therefore, the present study aimed to determine the effects of altmetrics on Field-Weighted Citation Impact (FWCI) of articles published about osteoporosis by Iranian researchers and indexed in Scopus during 2008-2017Methodology: This study was a descriptive survey and the research population included all the articles on osteoporosis, as a keyword by affiliated authors of Iran, indexed in Scopus during 2008-2017. Based on the initial ...
بیشتر
Background and Objectives: Altmetrics enable monitoring, tracking, and evaluating the role of authors and scientific and research publications in line with citations. Therefore, the present study aimed to determine the effects of altmetrics on Field-Weighted Citation Impact (FWCI) of articles published about osteoporosis by Iranian researchers and indexed in Scopus during 2008-2017Methodology: This study was a descriptive survey and the research population included all the articles on osteoporosis, as a keyword by affiliated authors of Iran, indexed in Scopus during 2008-2017. Based on the initial search, 512 articles were retrieved on February 25, 2018. In addition, the cut-off point was set to six, implying that all the articles with more than six citations were selected as samples. In this regard, 114 articles received at least six citations, and the FWCI for each of these articles was separately extracted from the Scopus database. Subsequently, PlumX data for these articles were manually extracted in five categories of Usage, Captures, Mentions, social media, and Citations. Finally, these data were analyzed using the statistical software R, version 3.3.1.Findings: Among the examined categories, Usage with the highest mean (216.482 ±468.081) was significantly different from the other categories. However, mentions (13.271±23.478) was least welcomed by users. Besides, among the studied metrics, ‘Exports-Saves’ (p=0.022), ‘Citation Indexes’ in CrossRef (p=0.041), ‘Time’ (p>0.001), and ‘Citation Indexes’ in Scopus (p>0.001) had a positive and significant correlation with FWCI.Discussion: In general, the average FWCI increased by an increase in ‘Citation Indexes’ (in Scopus and CrossRef), ‘Exports-Saves’, and publication time. Therefore, it is recommended that universities, institutes, and research centers be made aware of the importance of researchers’ presence and membership in social networks. This increases the visibility of their research, and thus they can receive enough feedback to evaluate their works.
علم سنجی
فاطمه احمدی نسب؛ میثم جوانبخت
چکیده
هدف: پژوهشگران رشتة نوپای علمسنجی در ایران ناگزیر به استفاده از متون انگلیسی هستند و غالباً در انجام پژوهشهای خود به زبان فارسی، به معادلگزینی در این حوزه اقدام میکنند. از آنجا که معادلگزینی برای اصطلاحات توسط افراد متعدّدی صورت میپذیرد، معادلهای انتخابشده غالباً از یکدستی و هماهنگی لازم برخوردار نیست. پژوهش حاضر ...
بیشتر
هدف: پژوهشگران رشتة نوپای علمسنجی در ایران ناگزیر به استفاده از متون انگلیسی هستند و غالباً در انجام پژوهشهای خود به زبان فارسی، به معادلگزینی در این حوزه اقدام میکنند. از آنجا که معادلگزینی برای اصطلاحات توسط افراد متعدّدی صورت میپذیرد، معادلهای انتخابشده غالباً از یکدستی و هماهنگی لازم برخوردار نیست. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان پراکندگی معادلهای فارسی اصطلاحات و مفاهیم این حوزه از دانش انجام شده است.روششناسی: در این پژوهش در مرحلة اول شیوة تحلیل محتوای کمّی و در مرحلة دوم روش توصیفی و تحلیل کیفی به کار رفته است. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که در منابع مورد بررسی حوزة علمسنجی حدود 425 اصطلاح تخصصی پرکاربرد وجود دارد که حداقل یکی از شش اصطلاح بیش از یک معادل دارد. در تحلیل و توصیف معادلگزینیها مشاهده شد که در برخی از موارد به تناظر یک به یک توجه نشده است و چندمعنایی و هممعنایی در معادلگزینیها مشاهده میشود. منشأ زبانی آنها به قرار زیر است: عدم توجه به تعداد اجزای واژگانی اصطلاح، استفاده از عبارتهای بدساخت، استفاده از گروه حرف اضافهدار، عدم توجه به مقولة واژگانی اجزاء اصطلاح، عدم توجه به ضابطة کوتاهی، عدم استفاده از وند، عدم توجه به بافت و گونة زبانی و عدم توجه به تفاوتها و ظرافتهای معنایی واژگان.نتیجهگیری: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که در حوزة علمسنجی مانند سایر رشتهها نیز ناهماهنگی، آشفتگی و گاه خطاهای زبانی در معادلگزینی دیده میشود. از عوامل این ناهماهنگیها در معادلگزینی میتوان به استفاده از عبارتهای بدساخت، استفاده از گروه حرف اضافهدار، عدم توجه به ضابطة کوتاهی، عدم استفاده از وند، عدم توجه به بافت و گونة زبانی و بالاخره عدم توجه به تفاوتها و ظرافتهای معنایی واژگان اشاره نمود.
رعنا کوثری؛ علی حسین قاسمی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ سید جواد قاضی میرسعید
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی گرایش روش شناختی مقالات نمایه شده دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نمایه های بین المللی بوده است. روششناسی: این مطالعه تحلیلی مقطعی روی 281 مقاله دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، نمایه شده در نمایههای آیاسآی، پابمد و اسکوپوس انجام گرفت. جمعآوری دادهها به روش سرشماری ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی گرایش روش شناختی مقالات نمایه شده دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نمایه های بین المللی بوده است. روششناسی: این مطالعه تحلیلی مقطعی روی 281 مقاله دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، نمایه شده در نمایههای آیاسآی، پابمد و اسکوپوس انجام گرفت. جمعآوری دادهها به روش سرشماری و با استفاده از سیاهه وارسی انجام شد. ارتباط بین گرایش روششناختی با شاخصهای «نوع مطالعه»، «هدف مطالعه»، «رشته و حوزۀ موضوعی» و نیز ارتباط بین گرایش روششناختی در سه شاخص ذکرشده با احتمال پذیرش مقالات در نمایههای بینالمللی بررسی گردید. یافتهها: بیشترین مقالات مورد بررسی از نوع مقطعی، با هدف درمان و در حوزۀ موضوعی بهداشت عمومی بودند. در این مطالعات نسبت پذیرش مقالات توصیفی مقطعی در حوزه بهداشت عمومی بیشتر از مطالعات دیگر بود. همچنین احتمال پذیرش مقالات کارآزمائی بالینی در نمایههای بینالمللی کمتر از مطالعات دیگر و احتمال پذیرش مطالعات بهداشت عمومی در این نمایههای بیشتر از سایر حوزهها بود. نتیجه گیری: یکی از دلایل اختلاف در تعداد مقالات با هدف پیشگیری نسبت به درمان عدم نهادینه شدن اهمیت پیشگیری نسبت به درمان در پژوهشگران است. از دلایل تعداد بالای مطالعات حوزۀ بهداشت عمومی، تعدد گروههای مرتبط به این حوزۀ موضوعی در دانشگاه است همچنین در این گروهها غالبأ تعداد اساتید و دانشجویان بالا میباشد و موضوعات پژوهشی تنوع زیادی دارند. همچنین زیر مجموعههای حوزه موضوعی بهداشت عمومی بسیاری از علل مرگ و میر کشور و جهان را پوشش میدهند و این موضوع میتواند نسبت بالای پذیرش مقالات این حوزه موضوعی در نمایههای بینالمللی را توجیه کند.
حسین مرادی مقدم؛ روح اله خادمی؛ حمید کشاورز
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی بروندادهای علمی پژوهشگران دانشگاه سمنان از منظر شاخصهای کمی و شاخصهای کیفی انجام گرفته است. همچنین بررسی الگوها و نقشه همنویسندگی محققان دانشگاه سمنان در پایگاه وب آو ساینس یکی دیگر از اهداف این پژوهش بوده است.
روش شناسی: این پژوهش به روش توصیفی، با رویکرد علمسنجی و با استفاده از شاخصهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی بروندادهای علمی پژوهشگران دانشگاه سمنان از منظر شاخصهای کمی و شاخصهای کیفی انجام گرفته است. همچنین بررسی الگوها و نقشه همنویسندگی محققان دانشگاه سمنان در پایگاه وب آو ساینس یکی دیگر از اهداف این پژوهش بوده است.
روش شناسی: این پژوهش به روش توصیفی، با رویکرد علمسنجی و با استفاده از شاخصهای تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل تمامی مدارکی است که دانشگاه سمنان را در وابستگی سازمانی خود ذکر کرده و در نمایههای استنادی وب آو ساینس و طی بازه زمانی مورد بررسی نمایه شدهاند. نقشه هم نویسندگی با استفاده از نرم افزارهای، کوآتور، یوسی نت و نت دراو ترسیم و تحلیل شده است.
یافته ها: حوزه مهندسی (حدود 39 درصد)، فیزیک (حدود 5/19 درصد) و ریاضی (حدود 14 درصد)، موضوعاتی بوده اند که محققان دانشگاه سمنان پیرامون آن تولید علمی داشتهاند. طی سالهای مورد بررسی، محققان ایران 019,272 مدرک تولید کردهاند که در این بین سهم دانشگاه سمنان 2106 مدرک میباشد که جایگاه تقریباً 30 را در بین دانشگاههای کشور به خود اختصاص داده است. سهم دانشگاه سمنان از تولید علم جهان در بازه مورد بررسی، 0049/0 درصد است. محاسبه نرخ رشد نشان داد که، نرخ رشد تولیدات علمی محققان دانشگاه سمنان در نیم قرن اخیر 22/43 بوده است که روند رو به رشد بسیار خوبی محسوب می شود. به لحاظ حوزههای موضوعی، بیشترین حوزههای مورد علاقه محققان دانشگاه سمنان برای انتشار مدارک علمی به صورت مستقل، حوزه ریاضیات بوده است.
نتیجه گیری: نتایج بررسی دادهها نشان داد که هرچند روند هم نویسندگی در بین محققان دانشگاه سمنان در چند سال اخیر دچار نوسان بوده است اما در طی دوره مورد بررسی محققان دانشگاه سمنان به سمت هم نویسندگی گرایش داشته و در مجموع نیز مدارک علمی سه نویسنده بیشترین نوع هم نویسندگی بوده است.
افشین حمدی پور؛ زاهد بیگدلی
دوره 6، 14، پاییز و زمستان ، اسفند 1393، ، صفحه 1-18
چکیده
هدف: یکی از شاخصهای پیشرفت جوامع پذیرش و اشاعه نوآوریهاست. نوآوری، فرایندی است که طی آن افکار و روشهای نوین، خلق شده و یا توسعه مییابند. هدف اصلی از این مطالعه بررسی وضعیت جاری و ارزیابی کمی و کیفی پژوهش های اشاعه نوآوری با تحلیل ویژگی های مختلف آن با استفاده از روش های علمسنجی است. روش: این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی ...
بیشتر
هدف: یکی از شاخصهای پیشرفت جوامع پذیرش و اشاعه نوآوریهاست. نوآوری، فرایندی است که طی آن افکار و روشهای نوین، خلق شده و یا توسعه مییابند. هدف اصلی از این مطالعه بررسی وضعیت جاری و ارزیابی کمی و کیفی پژوهش های اشاعه نوآوری با تحلیل ویژگی های مختلف آن با استفاده از روش های علمسنجی است. روش: این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی با رویکرد علمسنجی انجام شده است. 3180 پیشینه در دوره زمانی 1990 تا آگوست 2011 از پایگاه وب آو ساینس استخراج و تجزیه و تحلیلهای لازم روی آنها صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که شاخص ضریب همنویسندگی از 204/0 در سال 1990 به 508/0 در سال 2011 رسیده است و میانگین کل ضریب همنویسندگی 378/0 است. با توجه به مقدار بحرانی در سطح اطمینان %95 (0177/0 >8578/0) میتوان گفت قاعده لوتکا در پژوهش حاضر نیز صدق میکند. حوزههای مدیریت با 796 مدرک (%25)، بازرگانی با 546 مدرک (%2/17) و اقتصاد با 428 مدرک (%5/13)، به ترتیب رتبههای اول تا سوم را در انتشار پژوهش های اشاعه نوآوری به خود اختصاص دادهاند. از 81 کشور تولیدکننده مدارک در زمینه اشاعه نوآوری، کشور ایران با تولید (%2/0) 7 مدرک در رتبه 34 قرار دارد. نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد که همبستگی معنیداری بین فراوانی تجمعی سالانه بروندادهای علمی و سالهای مورد مطالعه وجود دارد. با استفاده از معادله رگرسیون نماییR2 پیش بینی میشود که تعداد بروندادهای علمی با موضوع اشاعه نوآوری در تمام زمینههای دانش بشری با سرعت بالایی در آینده رشد خواهد کرد. حتی میتوان برآورد کرد که فراوانی تجمعی بروندادهای علمی در این حوزه در سال 2015 دو برابر آن در سال 2006 خواهد شد. در نهایت با ترسیم نقشه علمی حوزه اشاعه نوآوری بر مبنای استناد جهانی (جی.سی.اس.) هشت خوشه علمی شناسایی و معرفی شدند.
دوره 4، 9، بهار و تابستان ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 53-66
چکیده
هدف : هدف از پژوهش حاضر، بررسی انتشارات علمی حوزه موضوعی مدل پذیرش فناوری وترسیم نقشه بروندادی علمی این حوزه، طی سالهای 6393 تا 1166 است.روش : در این پژوهش از روش علمسنجی استفاده شده است. با جستجوی انجام شده، درمجموع، 6110 پیشینه کتابشناختی از پایگاه وب آو ساینس در زمینه موضوعی مدل پذیرش فناوری بااعمال محدودیت زمانی 1166 6393 به دست آمد که پس ...
بیشتر
هدف : هدف از پژوهش حاضر، بررسی انتشارات علمی حوزه موضوعی مدل پذیرش فناوری وترسیم نقشه بروندادی علمی این حوزه، طی سالهای 6393 تا 1166 است.روش : در این پژوهش از روش علمسنجی استفاده شده است. با جستجوی انجام شده، درمجموع، 6110 پیشینه کتابشناختی از پایگاه وب آو ساینس در زمینه موضوعی مدل پذیرش فناوری بااعمال محدودیت زمانی 1166 6393 به دست آمد که پس از ذخیره در حالت متن ساده - 1 وارد نرمافزارهیست سایت 1 شد و تحلیلهای لازم بر روی آنها انجام گرفت.یافتهها : یافتهها نشان داد که دانشگاه بینالمللی چنک گونگ با داشتن 91 مدرک ثبت شده فعال-ترین دانشگاه در این حوزه است. تعداد 1991 نویسنده در سالهای 1166 6393 مقالات خود را در -حوزه مدل پذیرش فناوری به رشته تحریر در آورده و در کل 91901 منبع را مورد استناد قرار دادهاند.مجلهای که بیشترین مقالات این حوزه را به چاپ رسانده است، "کامپیوترها در علومرفتاری 7 " شناخته شد. از تحلیل خوشه شکل گرفته در نقشه تاریخنگاری به طور کلی میتوان اینگونه برداشت کرد که موضوع مدل پذیرش فناوری که ابتدا در قالب یک مقاله در سال 6393 مطرحشد طی سالیان مورد توجه قرار گرفته و پژوهشهای زیادی بر مبنای آن انجام شده است. پژوهشهاییکه در موضوع توسعه و ارزیابی مدل نامبرده بود، استناد بیشتری را دریافت کردهاند.
دوره 3، شماره 8 ، دی 1390، ، صفحه 67-98
چکیده
این پژوهش به توصیف مفهوم ثروت علمی و ارائه چارچوبی برای اندازهگیری و بازنمایی وضعیت پراکندگی جغرافیایی ثروت علمی میپردازد و برای این کار، توزیع ثروت علمی در ایران را مطالعه میکند. هدف اصلی این مقاله، مطالعه الگوهای مشارکت استانهای ایران در تولید علم از یک سو و در بهرهگیری از تولیدات علمی کشور از سوی دیگر است. دادههای مورد ...
بیشتر
این پژوهش به توصیف مفهوم ثروت علمی و ارائه چارچوبی برای اندازهگیری و بازنمایی وضعیت پراکندگی جغرافیایی ثروت علمی میپردازد و برای این کار، توزیع ثروت علمی در ایران را مطالعه میکند. هدف اصلی این مقاله، مطالعه الگوهای مشارکت استانهای ایران در تولید علم از یک سو و در بهرهگیری از تولیدات علمی کشور از سوی دیگر است. دادههای مورد استفاده در این تحقیق شامل پایاننامه و مقالات نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی ایرانداک است. در مقاله حاضر، ابتدا مبانی نظری و پیشینه علمی موجود در خصوص تولید علم مورد مطالعه قرار گرفتهاست. سپس شاخصهای تعیین کننده ثروت علمی بررسی و دسته بندی شدهاند. در ادامه، سی و یک استان کشور بر اساس دو معیار کلان میزان مشارکت در تولید محصولات علمی و میزان بهرهمندی از یافتهها و تولیدات علمی کشور مطالعه شدهاند. در نهایت، رده بندی استانها بر اساس مشارکت در ثروت علمی کشور با بهره گیری از پنج شاخص مختلف صورت گرفته است و استانهای ثروتمند، برخوردار و محروم علمی کشور مشخص شدهاند. نتایج نشان میدهد که 70% ثروت علمی کشور مربوط به 20% استانهای ایران است. همچنین یافتهها حاکی از سهم بسیار زیاد استان تهران در ثروت علمی کشور با در نظر گرفتن تمامی معیارهاست. نتایج به دست آمده میتواند ضمن ارائه تصویری از وضعیت پراکندگی ثروت علمی در کشور، امکان برنامهریزی برای توسعه علمی متوازن مناطق را فراهم سازد.
محمدامین عرفان منش
دوره 3، 7، بهار و تابستان ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 31-54
چکیده
پژوهش حاضر از نوع علمسنجی است که با رویکردی پیمایشی به بررسی تولیدات علمی کشور در پایگاه استنادی اسکوپوس طی سالهای 1999 تا 2008 میلادی میپردازد. جامعه پژوهش را تعداد 64826 مدرک تشکیل میدهند که در مجموع 210724 استناد دریافت کردهاند و حداقل یکی از پدیدآورندگان آن دارای وابستگی سازمانی به دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور بوده. ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نوع علمسنجی است که با رویکردی پیمایشی به بررسی تولیدات علمی کشور در پایگاه استنادی اسکوپوس طی سالهای 1999 تا 2008 میلادی میپردازد. جامعه پژوهش را تعداد 64826 مدرک تشکیل میدهند که در مجموع 210724 استناد دریافت کردهاند و حداقل یکی از پدیدآورندگان آن دارای وابستگی سازمانی به دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور بوده. میانگین استنادهای دریافتی برای هر مدرک 25/3 و میانگین خوداستنادی 4/1 بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مقالات مذکور و سهم کشور در تولیدات علمی خاورمیانه در سال 2008 میلادی 37 درصد و در تولیدات جهانی کمتر از 1 درصد بوده است. این تعداد تولیدات در سال 2008 رتبه دوم در خاورمیانه، ششم در آسیا و بیست و دوم در جهان را برای ایران به همراه داشته است. حدود 23 درصد از تولیدات علمی کشور حاصل همکاریهای بینالمللی بوده است. همچنین، حوزههای موضوعی پزشکی، شیمی و مهندسی پرتولیدترین حیطههای موضوعی کشور بودهاند. از سوی دیگر، بر اساس نتایج آزمون رگرسیون نمایی، تولیدات بیوشیمی، ژنتیک و بیولوژی مولکولی با نرخ رشدی معادل 4/59 درصد، بیشترین میزان رشد طی دوره ده ساله را دارا بودهاند. از نظر عملکرد، مجله آرشیو پزشکی ایران با 638 مقاله نمایه شده، برترین مجله از نظر تعداد مقالات، و مجله پلیمر ایران با 753 استناد دریافتی، پراستنادترین مجله کشور در این پایگاه بودهاند. همچنین پژوهشگران کشور تنها 23/11 درصد از تولیدات خود را در مجلاات ایرانی نمایه شده در اسکوپوس منتشر کردهاند.