علمی پژوهشی علم سنجی
بررسی نقشه ی دانش مفاهیم حوزه بیوانفورماتیک برمبنای مقالات پایگاه کلاریویت

معصومه کیانی؛ عاصفه عاصمی؛ مظفر چشمه سهرابی؛ احمد شعبانی

دوره 15، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22055/slis.2022.33650.1734

چکیده
  هدف: هدف از انجام پژوهش ترسیم نقشه‌ دانش مفاهیم حوزه بیوانفورماتیک براساس مقالات پایگاه کلاریویت است. بررسی روابط موضوعی این مفاهیم یکی دیگر از اهداف این پژوهش بوده است.روش: این مطالعه کاربردی به روش توصیفی- تحلیلی از طریق تکنیک‌های تحلیل هم‌واژگانی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 53740 مقاله حیطه بیوانفورماتیک که طی سال‌های 2018-1975 ...  بیشتر

علمی پژوهشی
نمایه‌سازی تصاویر بر اساس موتورهای جستجو در بازیابی تصاویر نمایه شده مبتنی برمتن و مبتنی بر محتوا با استفاده از تکنیک دلفی

سودابه درخشنده؛ فرشته سپهر؛ زهرا اباذری؛ نشانه pakdaman

دوره 15، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 21-36

https://doi.org/10.22055/slis.2021.33777.1741

چکیده
  هدف: نمایه‌سازی تصاویر بر اساس موتورهای جستجو در بازیابی تصاویر نمایه شده مبتنی برمتن و مبتنی بر محتوا با استفاده از تکنیک دلفی است. روش‌شناسی: ازنظر هدف، کاربردی و نوع پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی است. جامعه آماری شامل کلیه متخصصان شاغل در دفاتر روزنامه‌های سراسری کشور در شهر تهران بوده که به‌تمامی پنج موتور جستجوی موردمطالعه ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی رابطه بین ذهن‌آگاهی و رفتار اطلاع‌یابی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی

فرشاد پرهام نیا؛ فاطمه نوشین فرد

دوره 15، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 37-52

https://doi.org/10.22055/slis.2021.33418.1726

چکیده
  هدف: ذهن‌آگاهی یکی از موضوعات جدید و به عنوان موج سوم مربوط به حوزه روانشناسی است که در یک دهه گذشته در جامعه علمی کشور جای خود را باز کرده است. نظر به اینکه عوامل متعددی اعم شخصی و درونی در رفتار اطلاع‌یابی مؤثر هستند هدف از پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین ذهن‌آگاهی و رفتار اطلاع‌یابی اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های شهر ...  بیشتر

علمی پژوهشی
چیستی و چرایی تاریخ دانش مدون: مطالعه ریشه‌ها و فایده‌ها

بهزاد محمدیاری؛ غلامرضا حیدری؛ سیاوش یاری

دوره 15، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 53-68

https://doi.org/10.22055/slis.2022.34262.1764

چکیده
  چکیده:هدف: این تحقیق اصطلاح و مفهوم تاریخ دانش ثبت شده و اهمیت مطالعه و بررسی آن را با هدف درک موضوع معرفی می کند. جایگاه تاریخ در کتابداری و اطلاع رسانی چیست؟ چرا از اصطلاح سابقه دانش ثبت شده برای این رشته تحصیلی استفاده می شود؟ چه نیازی به تحقیق در این زمینه است؟روش تحقیق: روش این مقاله نظری و تحلیلی است و از اصطلاحات ، ریشه شناسی و ...  بیشتر

علمی پژوهشی
تحلیل بیانیه حفظ حریم خصوصی کتابخانه‌های دانشگاهی دنیا و ارائه بیانیه حفظ حریم خصوصی برای کتابخانه‌های دانشگاهی ایران

مهدی رحمانی؛ میترا امجدی سفیدان

دوره 15، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 69-80

https://doi.org/10.22055/slis.2023.29343.1592

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل بیانیه حفظ حریم خصوصی کتابخانه‌های دانشگاهی برتر دنیا و ارائه بیانیه حفظ حریم خصوصی کاربران برای کتابخانه‌های دانشگاهی ایران بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش‌های پیمایشی توصیفی بود. جامعه پژوهش شامل 25 کتابخانه دانشگاهی برتر دنیا بر اساس رتبه‌بندی کتابخانه‌های دانشگاهی ...  بیشتر

علمی پژوهشی
غرقگی(فلو) در کتاب و فضای مجازی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه رازی

امین زارع؛ سلیمان شفیعی

دوره 15، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 81-92

https://doi.org/10.22055/slis.2022.33442.1727

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر در صدد بر آمد تا به این پرسش ها پاسخ دهد که تجربه غرقگی دانشجویان دانشگاه رازی در مطالعه (اعم از درسی و غیر درسی) و نیز در فضای مجازی چگونه است.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر نوع در زمره پژوهش‌های کاربردی بود که با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته گردآوری شدند. با استفاده ...  بیشتر

علمی پژوهشی مدیریت دانش
چالش‏های استقرار مدیریت دانش در سازمان مدیریت و برنامه ‏ریزی استان آذربایجان‌شرقی‏‏

رقیه برزگر سامبران؛ روح اله مهدیون؛ تقی زوار

دوره 15، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 93-110

https://doi.org/10.22055/slis.2022.32853.1710

چکیده
  هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی چالش‏های استقرار مدیریت دانش در سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی استان آذربایجان ‌ شرقی می‏باشد. روش: پژوهش حاضر به روش ترکیبی از نوع راهبرد اکتشافی متوالی انجام شده است، که از نظر هدف کاربردی می‏باشد. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای عرفی و در مرحله کمی از تحقیق توصیفی از نوع پیمایش، استفاده شده است. ...  بیشتر