علمی پژوهشی
تحلیل جستجو و بازیابی اطلاعات توسط کاربران چند زبانه در وب

معصومه معظمی؛ نجلا حریری؛ عاطفه زارعی؛ فهیمه باب الحوائجی

دوره 15، شماره 3 ، مهر 1402، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22055/slis.2019.30680.1641

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل رفتار جستجو و بازیابی اطلاعات توسط کاربران چند زبانه در محیط وب است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش‌های ترکیبی است. در پژوهش حاضر در بخش کمی روش پژوهش نیمه تجربی است و در بخش کیفی برای تحلیل مصاحبه‌ها از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. در پژوهش حاضر ابتدا پژوهشگر سه وظیفه تهیه ...  بیشتر

علمی پژوهشی مدیریت دانش
تدوین استراتژی برای انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران بر پایه استراتژی اقیانوس آبی

رضا رجبعلی بگلو؛ فاطمه تاجداری؛ فراز صادق وزیری

دوره 15، شماره 3 ، مهر 1402، صفحه 19-38

https://doi.org/10.22055/slis.2021.34265.1763

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش تدوین استراتژی برای انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران بر پایه استراتژی اقیانوس آبی است. استراتژی اقیانوس آبی به عنوان رویکردی جدید از استراتژی و نوآوری، از تحولات حوزه مدیریت استراتژیک است که هدف آن رشد و عملکرد پایدار سازمان است. این استراتژی در برابر استراتژی رقابتی قرار دارد. در مزیت رقابتی، سازمان سعی می‌کند ...  بیشتر

علمی پژوهشی علم سنجی
شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر تولیدات علمی (مطالعه موردی: اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز)

شهناز خادمی زاده؛ عبدالحسین فرج پهلو؛ زینب محمدی

دوره 15، شماره 3 ، مهر 1402، صفحه 39-60

https://doi.org/10.22055/slis.2021.33855.1745

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر تولیدات علمی از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. نوع پژوهش کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش 500 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است که با استفاده از جدول مورگان 217 نفر به روش نمونه گیری طبقه‌ای و تصادفی ساده به عنوان نمونه ...  بیشتر

علمی پژوهشی مدیریت دانش
رابطه باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرش‌ها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراک‌شده در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کرج

حمید فرامرزی؛ غلامحسین مکتبی؛ مرتضی امیدیان؛ علیرضا حاجی یخچالی

دوره 15، شماره 3 ، مهر 1402، صفحه 61-74

https://doi.org/10.22055/slis.2023.43793.1932

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف بررسی تحلیل کانونی رابطه باورهای رفتاری، هنجاری، کنترلی و تمایل به اشتراک دانش با نگرش‌ها، هنجارهای ذهنی، قصد رفتاری و کنترل رفتاری ادراک‌شده در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کرج انجام شده است.روش‌شناسی: این پژوهش به‌لحاظ هدف توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل تمام معلمان مقطع متوسطه ...  بیشتر

علمی پژوهشی
مطالعه رابطه خودکارآمدی فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده دانشجویان از فناوری اطلاعات و موفقیت آنها در آزمون سواد رایانه‌ای و سواد اطلاعاتی

محمدرضا فرهادپور؛ مریم درخشان

دوره 15، شماره 3 ، مهر 1402، صفحه 75-90

https://doi.org/10.22055/slis.2021.29847.1615

چکیده
  هدف: هدف این تحقیق تعیین رابطه خودکارآمدی فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده دانشجویان از فناوری اطلاعات و موفقیت آنها در آزمون سواد اطلاعاتی و سواد رایانه ای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است.روش شناسی: نوع مطالعه کاربردی با روش پیمایشی تحلیلی انجام‌شده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز ...  بیشتر

علمی پژوهشی کتابخانه دیجیتالی
طراحی پروفایل کاربردی فراداده‌ای برای توصیف و سازماندهی اشیای محتوایی کتابخانه‌ای در بافت میراث فرهنگی‌ مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک

محسن حاجی زین‌العابدینی؛ سیده کبری پاشازاده؛ سید مهدی طاهری

دوره 15، شماره 3 ، مهر 1402، صفحه 91-108

https://doi.org/10.22055/slis.2024.30138.1624

چکیده
  چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی پروفایل کاربردی فراداده‌ای برای توصیف و سازماندهی اشیای محتوایی کتابخانه‌ای مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک انجام شد.روش: از رویکرد تحلیل سیستم در تحقیق حاضر استفاده شده است. در گردآوری داده‌ها از ابزارهای پژوهش کیفی ازجمله مصاحبه نیمه ساختار یافته و مشاهده دقیق بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش دارای ...  بیشتر

مقاله مروری علم سنجی
چالش‌ها و الزاماتِ پشتیبانی از فارسی در نرم‌افزارهای استناددهی

محمود امین‌طوسی

دوره 15، شماره 3 ، مهر 1402، صفحه 109-128

https://doi.org/10.22055/slis.2023.31839.1780

چکیده
  پژوهش‌های اخیر نشان داده است در ایران دستورالعمل شیوه‌های معتبر استناددهی به خوبی رعایت نمی‌شوند. از جمله نتایج این تحقیقات در بهبود وضعیت استناددهی، توجه و آشنایی محققین با نرم‌افزارهای مدیریت مراجع بوده است. اما نرم‌افزارهای فعلی استناددهی و مدیریت مراجع، پشتیبانی مناسبی از زبان فارسی ندارند. یک دلیل عدم پشتیبانی مناسب از ...  بیشتر