رفتار اطلاع یابی
فرامرز سهیلی؛ علی اکبر خاصه؛ حجت الله عسکری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در محیط الکترونیکی در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد.روششناسی: این پژوهش با روش آمیخته انجام شده است. بخش کمی پژوهش از نوع مطالعات توصیفی – پیمایشی و بخش کیفی به روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در محیط الکترونیکی در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد.روششناسی: این پژوهش با روش آمیخته انجام شده است. بخش کمی پژوهش از نوع مطالعات توصیفی – پیمایشی و بخش کیفی به روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران است که تعداد 354 نفر به روش طبقهای نسبتی انتخاب شدهاند. در بخش کیفی نمونه آماری شامل 8 نفر از اساتید و مدیران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز بود. دادههای پژوهش در بخش کمی از طریق پرسشنامه و در بخش کیفی در قالب گروههای کانونی گردآوری شد. دادههای کمی با کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 و دادههای کیفی به روش تحلیل مضمون تحلیل شدند.یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در محیط الکترونیکی از سواد اطلاعاتی نسبتاً مناسبی برخوردارند. تحلیل دادهها در بخش کیفی منجر به شناسایی 40 مضمون پایه و 4 مضمون سازمان دهنده در خصوص چالشها (شامل چالشهای اطلاعاتی، مهارتی، سازماندهی و نرم افزاری و سخت افزاری) و تحلیل مضمون منجر به شناسایی 27 مضمون پایه و 3 مضمون سازمان دهنده در خصوص ساز و کارهایی ( شامل دانش افزایی، مهارت افزایی و بروزرسانی سیستمها) برای جستجوی بهتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی هنگام جستجوی مناسب در مجموعههای الکترونیکی شد.نتیجه گیری: گرچه وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در محیط الکترونیکی مطلوب است، لکن چالشهای شناسایی شده در این پژوهش، سواد اطلاعاتی دانشجویان در محیط الکترونیکی را تحت تأثیر قرار میدهد. برای غلبه بر این چالشها کتابخانهها می-توانند از طریق دانش افزایی و مهارت افزایی، سواد اطلاعاتی دانشجویان را ارتقاء دهند.
شهناز خادمی زاده؛ سمیه آورند؛ مرضیه مهرابیان؛ منصوره هاتفی کیا
چکیده
هدف: کتابخانههای دانشگاهی به عنوان نهادی که در ارتباط مستقیم با دانش و پیشرفت علم هستند، نقش مهمی در دستیابی کشور به توسعه پایدار دارند. این پژوهش با هدف مطالعه نقش کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز در توسعه پایدار استان خوزستان انجام شده است.
روش شناسی: این پژوهش از منظر هدف از نوع مطالعات کاربردی و توسعهای است و از منظر روش ...
بیشتر
هدف: کتابخانههای دانشگاهی به عنوان نهادی که در ارتباط مستقیم با دانش و پیشرفت علم هستند، نقش مهمی در دستیابی کشور به توسعه پایدار دارند. این پژوهش با هدف مطالعه نقش کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز در توسعه پایدار استان خوزستان انجام شده است.
روش شناسی: این پژوهش از منظر هدف از نوع مطالعات کاربردی و توسعهای است و از منظر روش جزء مطالعات کیفی میباشد. در این پژوهش از روش پدیدار شناسی توصیفی کلایزری تبعیت شده است. مشارکت کنندگان در این پژوهش کلیه صاحبنظران و متخصصان و پژوهشگران حوزه توسعه پایدار استان خوزستان است که نمونه آماری به روش هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است و تعداد 10 نفر به عنوان نمونه آماری در پژوهش مشارکت داشتند و در فرایند مصاحبه عمیق قرار گرفتنهاند.
یافته ها: تجزیه و تحلیل مصاحبههای انجام شده در رابطه با نقش کتابخانههای دانشگاهی در توسعه پایدار استان خوزستان در قالب تحلیل مضمونی در سه سطح مضمون فراگیر، سازمان دهنده و پایه دسته بندی شده است. نتایج تجزیه و تحلیل مصاحبهها 132 مضمون پایه را در 24 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون پایه شناسایی کرده است.
نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشان داد، کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان از چهار بعد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی، و محیطی در توسعه پایدار تاثیر داشته است. با توجه به نقش کتابخانههای دانشگاهی به عنوان مراکز دانش و علم اطلاعات و نقش مهمی که عنصر اطلاعات در توسعه پایدار ایفا میکند؛ ضرورت دارد که کتابخانهها در راستای عملکرد بهتر در این زمینه به تغییر نقش کاربری کتابخانه به مراکز اشاعه اطلاعات و تبادل اندیشهها بپردازند.
مریم حسن نژاد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول با بهرهگیری از ابزار لایبکوال، تعیین وضعیت مؤلفههای آن از دیدگاه کاربران و تعیین مؤلفههای مستلزم ارتقاء است.روششناسی: پژوهش از نوع پیمایش توصیفی است. جامعه پژوهش شامل سه هزار دانشجو کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه و عضو کتابخانه است. نمونه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول با بهرهگیری از ابزار لایبکوال، تعیین وضعیت مؤلفههای آن از دیدگاه کاربران و تعیین مؤلفههای مستلزم ارتقاء است.روششناسی: پژوهش از نوع پیمایش توصیفی است. جامعه پژوهش شامل سه هزار دانشجو کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه و عضو کتابخانه است. نمونه گیری به روش تصادفی ساده و حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 341 نفر برآورد شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد کتابخانه توانسته است در برخی از گویههای پرسشنامه لایبکوال، حداقل رضایت کاربران خود را فراهم نماید و میانگین سطح خدمات دریافتی از نظر کاربران در مؤلفه اثر خدمت بیشتر از دو مؤلفه دیگر و در جامعه نیز" با بالاترین حد اعتماد بین 3.32 تا 3.57 در رتبه اول و پس از آن مؤلفه "کنترل اطلاعات" با حد اعتماد بین 2.86 تا 3.11 در رتبه دوم و در آخر مؤلفه "کتابخانه به عنوان مکان" با حد اعتماد بین 2.52 تا 2.79 در رتبه سوم قرار دارد.نتیجهگیری: سطح خدمات دریافتی کاربران کتابخانه در مؤلفه "اثر خدمت" در سطح حداقل انتظارها است و تفاوت معناداری با آن در سطح جامعه ندارد ولی خدمات دریافتی کاربران در مؤلفه "کتابخانه به عنوان مکان" تفاوت معناداری با سطح حداقل و حداکثر انتظارهای کاربران در جامعه دارد و بیشترین میزان شکاف در حد کفایت نیز در این مؤلفه دیده میشود. در مؤلفه "کنترل اطلاعات" نیز سطح خدمات دریافتی کاربران از کتابخانه با سطح حداقل انتظارهای کاربران تفاوت معناداری ندارد ولی تفاوت آن با سطح حداکثر انتظار کاربران معنادار است.کلیدواژه: ارزیابی کیفیت خدمات، کتابخانههای دانشگاهی، دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول، لایبکوال
کتابخانه های دانشگاهی
رضا رجبعلی بگلو؛ سمیه سادات آخشیک؛ ناهید رستمی
چکیده
هدف پژوهش: هدف از تأسیس کتابخانههای دانشگاه نیل به هدفهای دانشگاه یعنی حفظ، اشاعه، و ارتقای دانش است و بررسی نقش این کتابخانهها هنگام بحران اهمیت زیادی دارد. با توجه به عمر کوتاه بحران کووید-19پژوهشهای اندک شماری در ارتباط با این چالش در کتابخانهها انجام شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوه رویارویی کتابخانههای دانشگاهی ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف از تأسیس کتابخانههای دانشگاه نیل به هدفهای دانشگاه یعنی حفظ، اشاعه، و ارتقای دانش است و بررسی نقش این کتابخانهها هنگام بحران اهمیت زیادی دارد. با توجه به عمر کوتاه بحران کووید-19پژوهشهای اندک شماری در ارتباط با این چالش در کتابخانهها انجام شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوه رویارویی کتابخانههای دانشگاهی جهان در مواجهه با کووید- 19 و تحلیل خدمات و فعالیتهای آنها در این شرایط انجام شد.دستاورد این پژوهش، ارائه درسآموختههای سودمند از تجربههای کتابخانههای دانشگاههای برتر دنیا است که با تحلیل آنها می-توان برای برنامهریزی و اداره کتابخانههای دانشگاهی در شرایط بحرانی بهرهمند شد و برای مواجهه سریعتر در صورت وقوع رخدادهای مشابه استفاده کر.د روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که با روش پیمایشی و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شد. برای اینکار 300 وبسایت کتابخانههای دانشگاهی برتر جهان بر پایه رتبهبندی دانشگاهی تایمز به صورت غیرتصادفی و هدفمند بررسی شدند. ابزار این پژوهش، سیاهه وارسی محققساخته بود که 3 بخش اقدامهای عام و رایج، ویژه، استراتژیها و اقدامهای این کتابخانهها در مواجهه با بحران کووید 19 داشت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد کتابخانههای دانشگاهی در جهان به ترتیب، شش استراتژی اصلی «ایجاد»، «توسعه«، «تغییر»، «روزآمدسازی»، و «کاهش یا توقف» را دنبال میکردند و بیشترین استراتژی به «ایجاد» و «توسعه» اختصاص داشت. از اینرو، تلاش کتابخانههای دانشگاهی در مواجهه با بحران کووید 19 قابل توجه و معنادار بوده است. نتیجهگیری: کتابخانههای دانشگاهی بهجای اینکه استراتژی توقف یا کاهش خدمات و فعالیتهای خود را دربرابر این بحران بپذیرند، بیشتر به استراتژی ایجاد و تغییر خدمات و فعالیتها برای ارائه به کاربران روی آوردهاند.
هادی هراتی؛ فهیمه بابالحوائجی؛ نجلا حریری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین عوامل جمعیتشناختی و رفتار برنامهریزی نشده کاربران در استفاده از منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاهی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و بهمنظور تعیین پایایی پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین عوامل جمعیتشناختی و رفتار برنامهریزی نشده کاربران در استفاده از منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاهی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و بهمنظور تعیین پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعه پژوهش شامل دانشجویان عضو کتابخانههای مرکزی دانشگاههای فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز، تبریز، شیراز و پردیس دانشگاه تهران شامل 69351 نفر بودند. پس از تعیین حجم نمونه به تعداد 382 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان، جهت گردآوری دادهها از روش نمونهگیری طبقهای و در داخل هر طبقه بهصورت تصادفی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، سن، مقطع تحصیلی و میزان مراجعه دانشجویان به کتابخانههای دانشگاهی رابطه معناداری با رفتار برنامهریزینشده آنها در استفاده از منابع و خدمات این نوع از کتابخانهها دارد. همچنین تفاوت معناداری بین جنسیت، دانشگاه محل تحصیل و گروه تحصیلی دانشجویان با رفتار برنامهریزینشده آنها در استفاده از منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاهی وجود نداشت. نتیجهگیری: کتابخانههای دانشگاهی باید بهمنظور استفاده بهینه و مؤثر از منابع و خدمات، جذب مخاطب و افزایش سطح آگاهی و اطلاعات عمومی مراجعان به عوامل جمعیتشناختی مؤثر بر رفتار برنامهریزی نشده مراجعان توجه ویژهای داشته باشند.
علی اکبر خاصه؛ لیلا زمانی؛ فرامرز سهیلی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات در وبسایت موبایلی برخی از کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روش تحقیق: این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمّی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را کتابخانههای دانشگاههای زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و دانشگاههای آزاد اسلامی تشکیل داده است که به روش نمونهگیری هدفمند از هر گروه تعداد ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات در وبسایت موبایلی برخی از کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روش تحقیق: این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمّی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را کتابخانههای دانشگاههای زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و دانشگاههای آزاد اسلامی تشکیل داده است که به روش نمونهگیری هدفمند از هر گروه تعداد 20 دانشگاه که بالاترین رتبه را در پایگاه استنادی جهان اسلام داشتند انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی استانداردی است که توسط تورس-پرز (2016) طراحی شده و کیفیت خدمات را ارزیابی میکند.یافتهها: یافتهها نشان داد که کیفیت خدمات وبسایت موبایلی دانشگاههای وابسته به وزارت عتف در وضعیت متوسط رو به بالا، و دانشگاههای آزاد در وضعیت متوسط روبه پایین قرار دارند. در رتبهبندی کیفیت خدمات، دانشگاههای تهران، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، فردوسی مشهد، و مازندران بهترین رتبهها را کسب کردند. همچنین نتایج بهدست آمده نشان داد که بین رتبهبندی براساس کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای مذکور و رتبه بندی آنها در پایگاه استنادی جهان اسلام همبستگی وجود ندارد.نتیجهگیری: باتوجه به طیف وسیع و متنوع کاربران، به نظر میرسد توجه به کیفیت خدمات در طراحی وب سایت موبایلی کتابخانههای دانشگاهی سبب مراجعۀ بهتر کاربران به آن، استفاده بیشتر از خدمات کتابخانه، و در نهایت افزایش کارآیی خدمات این کتابخانهها می شود.
کبری رئوفی؛ نصرت ریاحی نیا؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ عملکرد مدیران کتابخانههای دانشگاهی و تأثیر آن بر فرسودگی کتابداران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی از نوعِ همبستگی و جامعۀ آماری کلیۀ کتابداران کتابخانههای 10 دانشگاه دولتی سطح شهر تهران زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1393 به ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ عملکرد مدیران کتابخانههای دانشگاهی و تأثیر آن بر فرسودگی کتابداران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی از نوعِ همبستگی و جامعۀ آماری کلیۀ کتابداران کتابخانههای 10 دانشگاه دولتی سطح شهر تهران زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1393 به تعداد 600 نفر میباشد. حجم نمونه 304 نفر برآورد گردید که از این تعداد 234 پرسشنامه عودت داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود..از پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی مسلش و پرسشنامه محققساخته عملکرد مدیران استفاده شد. تحلیل دادههای به دست آمده با استفاده از نسخه ((spss 19 انجام گرفت. از آزمونهای آماری: همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که با توجه به سطح معناداری رابطه منفی و معناداری بین عملکرد مدیران کتابخانههای دانشگاهی و فرسودگی شغلی کتابداران وجود دارد. یعنی با بالارفتن عملکرد مدیران فرسودگی شغلی در کتابداران کمتر میشود. همچنین، ضرایب معنیداری نشان داد که رابطۀ ابعاد عملکرد مدیران با فرسودگی شغلی، در سطح اطمینان 99 درصد، از نظر آماری معنیدار است. به جز در بعد تخصص مدیران که رابطه معناداری با فرسودگی شغلی بدست نیامد.
نتیجه گیری: از بین همه مؤلفههای عملکرد مدیران، توانایی مدیران در حل مشکلات، ضریب همبستگی بیشتر و تعیین کنندگی بالاتری نسبت به مؤلفههای دیگر عملکرد دارد.
کتابخانه های عمومی
محمدتقی نظرپور؛ سعید نوروزیان ملکی؛ قنبر احمدی
چکیده
هدف: در پژوهش حاضر به مقایسه معیارهای مؤثر در ارتقای رضایتمندی استفادهکنندگان کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهرهای تهران و اهواز پرداخته شده و راهکارهای طراحی به منظور حضور فعال دانشجویان در کتابخانههای دانشگاهی پیشنهاد میشود. روش: رویکرد پژوهش حاضر ترکیبی و از نظر هدف در دسته ...
بیشتر
هدف: در پژوهش حاضر به مقایسه معیارهای مؤثر در ارتقای رضایتمندی استفادهکنندگان کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهرهای تهران و اهواز پرداخته شده و راهکارهای طراحی به منظور حضور فعال دانشجویان در کتابخانههای دانشگاهی پیشنهاد میشود. روش: رویکرد پژوهش حاضر ترکیبی و از نظر هدف در دسته پژوهشهای کاربردی قرار دارد. جامعة آماری پژوهش، همة استفادهکنندگان کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تهران، شهیدبهشتی و شهیدچمران اهواز بودند که با روش نمونهگیری خوشهای، 255 نفر به عنوان نمونههای مطالعاتی انتخاب و به پرسشنامه پژوهشگر ساخته رضایتمندی کاربران از کتابخانه پاسخ دادند. همچنین روایی و پایایی ابزار پژوهش موردارزیابی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ 0/86، به دست آمد. یافتهها: تحلیل اطلاعات نشان داد که در صورت برآورده شدن ترجیحات دانشجویان، آنها ترجیح میدهند از کتابخانههای دانشگاهی بیشتر استفاده کنند. همچنین در این پژوهش، میانگین و انحراف معیار امتیاز کلی رضایتمندی در گروه کاربران کتابخانه دانشگاه تهران 1.03±3.93، در گروه استفادهکنندگان کتابخانه دانشگاه شهیدبهشتی 1.18±3.15 و در گروه کاربران کتابخانه دانشگاه شهیدچمران اهواز 0.88±3.85 بود و با استفاده از آزمون آماری بین میانگین امتیاز کلی رضایتمندی در سه گروه کاربران کتابخانه تفاوت آماری معناداری مشاهده شد (0.001>p). نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، طراحی کتابخانهها با محوریت کاربران، میتواند ابزاری برای بهبود محیطی باشد که دانشجویان در آن یاد میگیرند. در طراحی کتابخانه میتوان فضاهای آموزشی، فضاهای رسانهای، فضاهای اجتماعی و مانند آن را پیشبینی نمود تا دسترسی به عملکردهای آموزشی، رویدادهای اجتماعی، ملاقات گروهی، و باشگاههای کتاب، سبب افزایش جذابیت کتابخانه، احساس رضایتمندی و امنیت اجتماعی کاربران شود.
اورانوس تاج الدینی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تخریب و آسیبهای عمدی ایجادشده– که نمونهی بارز وندالیسم است- در تجهیزات کتابخانههای دانشگاه شهید باهنر کرمان است. روش: رویکرد این پژوهش کیفی و روش آن تحلیل محتوا است. نمونه مورد بررسی تجهیزات کتابخانهای سالنهای مطالعه در کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان است که از وندالیسم آسیبدیدهبودند. ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی تخریب و آسیبهای عمدی ایجادشده– که نمونهی بارز وندالیسم است- در تجهیزات کتابخانههای دانشگاه شهید باهنر کرمان است. روش: رویکرد این پژوهش کیفی و روش آن تحلیل محتوا است. نمونه مورد بررسی تجهیزات کتابخانهای سالنهای مطالعه در کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان است که از وندالیسم آسیبدیدهبودند. نمونه موردبررسی با نمونهگیری یگانه و به روش کل مجموعه انتخاب شد. یافتهها: محتوای دستنوشتههای وندالیسمی تجهیزات سالنهای مطالعه کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان در چهار مقوله اصلی مشتمل بر بیان احساسات، شعارهای سیاسی، انتقادات و پیشنهادها و یادگاریها قابل دستهبندی است. هرکدام از این مقولههای اصلی شامل مقولههای فرعی مختص به خود هستند. بررسی محتوای این مقولهها نشان از این دارد که قصد تخریب و منفی در بروز این اعمال وجود ندارد و کاربران کتابخانه به این اموال عمومی بهعنوان روزنهای جهت ارتباط و اطلاعرسانی نگریستهاند. از دیگر یافتههای این پژوهش میتوان به این مورد اشاره کرد که وندالیسم کتابخانهای در بین دانشجویان مذکر رایجتر است. نتیجهگیری: مسئولین کتابخانهها باید مجراهای ارتباطی گستردهتری را جهت تعامل با کاربران تدارک ببینند، در ضمن کتابخانه و مسئولین آن میتوانند بهعنوان پل ارتباطی موارد مربوط را به واحدهای دیگر دانشگاه و نیز مسئولین مربوط منتقل کنند.
زهرا محمدیان؛ فریبا نظری؛ علی حسین قاسمی
چکیده
هدف: هدف پژوهش، بررسی آمادگی سازمانی برای استقرار نظامآراستگی در کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کتابداران شاغل در کتابخانههای مورد بررسی (47 نفر) بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات بر پایه پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل دادهها ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش، بررسی آمادگی سازمانی برای استقرار نظامآراستگی در کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کتابداران شاغل در کتابخانههای مورد بررسی (47 نفر) بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات بر پایه پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و از نرمافزار SPSS انجام شد. یافته ها: یافتهها نشان داد، در بین عامل آمادگی سازمانی، متغیر اثرگذار فردی با بالاترین میانگین 19/18 و متغیر اثرگذار سیستمی با میانگین 15/15 کمترین میزان آمادگی را داشتند. همچنین در بین عامل نظامآراستگی، متغیر نظم و ترتیب و آراستگی با بالاترین میانگین 79/18و متغیر انضباط و فرهنگسازی با میانگین 60/13 کمترین میزان آمادگی را داشتند. نتیجه گیری: میزان آمادگی سازمانی کتابخانههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جهت استقرار نظامآراستگی سازمانی در وضعیت نسبتاً مطلوبی میباشد و میتوان آن را اجرا کرد.
آتوسا آبیاری؛ زاهد بیگدلی
دوره 5، 11، بهار و تابستان ، مرداد 1392، ، صفحه 17-36
چکیده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سطح سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب کتابخانهای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است.
روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران میباشند که از بین آنها 335 نفر به عنوان نمونه صورت تصادفی انتخاب ...
بیشتر
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سطح سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب کتابخانهای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است.
روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران میباشند که از بین آنها 335 نفر به عنوان نمونه صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه طراحی شده مبتنی بر استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی و مقیاس اضطراب کتابخانهای باستیک، استفاده شد.
یافته ها: وضعیت سواد اطلاعاتی جامعه پژوهش در حد مطلوبی نشان داده شد. میزان اضطراب کتابخانهای در جامعه پژوهش کمتر از حد متوسط بود. اضطراب کتابخانهای به صورت معناداری در دانشجویان زن نسبت به مرد (02/0p<) و دانشجویان کارشناسی ارشد نسبت به دکترا بالاتر بود (001/0p<). در عین حال، سواد اطلاعاتی بهطور معناداری در دانشجویان دکترا نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد بالاتر نشان داده شد (01/0p<).
نتیجهگیری: بین اضطراب کتابخانهای و مهارت استفاده از رایانه رابطهای منفی و معنادار وجود داشت؛ اما، بین سطح سواد اطلاعاتی و میزان مهارت در استفاده از رایانه و زبان انگلیسی، رابطه مثبت و معنادار بود. سطح سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب کتابخانهای، رابطۀ معنادار و منفی داشتند.
پیمان جلیل پور؛ آتوسا کوچک
دوره 3، 7، بهار و تابستان ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 85-102
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان بهکارگیری مدل بازاریابی 4P در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روش اجرای آن پیمایشی است. در این پژوهش، برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مبتنی بر پژوهش بصیریان جهرمی (1387) استفاده شد.جامعه پژوهش، شامل 38 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان بهکارگیری مدل بازاریابی 4P در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روش اجرای آن پیمایشی است. در این پژوهش، برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مبتنی بر پژوهش بصیریان جهرمی (1387) استفاده شد.جامعه پژوهش، شامل 38 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران در سال 1390 بودند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون فریدمن استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان آشنایی مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران با مفهوم بازاریابی در کتابخانهها در سطح «نسبتاً متوسط» است. نیمی از مدیران و کتابداران این کتابخانهها با ضرورت وجود واحدی مجزّا تحت عنوان واحد بازاریابی در کتابخانههای دانشگاهی اعلام مخالفت نمودند. در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران، توجّه به ارائهی «محصول»، توجّه به «بها»، توجّه به «فعّالیّتهای تشویقی و ترغیبی» و در نهایت، توجّه به «مکان» به ترتیب اولویتهای اوّل تا چهارم را به خود اختصاص دادند. در مجموع، این نتایج گویای امکانپذیر بودن استفاده از مدل بازاریابی 4P در این کتابخانههاست.