ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول با استفاده از مدل لایب‌کوال

مریم حسن نژاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2021.37399.1840

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر، سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول با بهره‌گیری از ابزار لایب‌کوال، تعیین وضعیت مؤلفه‌های آن از دیدگاه کاربران و تعیین مؤلفه‌های مستلزم ارتقاء است. روش‌شناسی: پژوهش از نوع پیمایش توصیفی است. جامعه پژوهش شامل سه هزار دانشجو کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه و عضو کتابخانه است. نمونه ...  بیشتر

رفتار اطلاع یابی
سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در محیط الکترونیکی : مطالعه موردی دانشگاه شهید چمران اهواز

فرامرز سهیلی؛ علی اکبر خاصه؛ حجت الله عسکری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.39921.1871

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در محیط الکترونیکی در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد.روش‌شناسی: این پژوهش با روش آمیخته انجام شده است. بخش کمی پژوهش از نوع مطالعات توصیفی – پیمایشی و بخش کیفی به روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران ...  بیشتر

نقش کتابخانه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز در توسعه پایدار استان خوزستان

شهناز خادمی زاده؛ سمیه آورند؛ مرضیه مهرابیان؛ منصوره هاتفی کیا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 فروردین 1403

https://doi.org/10.22055/slis.2024.37110.1827

چکیده
  هدف: کتابخانه‌های دانشگاهی به عنوان نهادی که در ارتباط مستقیم با دانش و پیشرفت علم هستند، نقش مهمی در دستیابی کشور به توسعه پایدار دارند. این پژوهش با هدف مطالعه نقش کتابخانه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز در توسعه پایدار استان خوزستان انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش از منظر هدف از نوع مطالعات کاربردی و توسعه‌ای است و از منظر روش ...  بیشتر

کتابخانه های دانشگاهی
خدمت در دوره چالش: تحلیلی بر خدمات و فعالیت‌های کتابخانه‌های دانشگاهی در رویارویی با کووید 19

رضا رجبعلی بگلو؛ سمیه سادات آخشیک؛ ناهید رستمی

دوره 14، ویژه نامه بحران کرونا و علم اطلاعات (کووید-19) ، آذر 1401، ، صفحه 73-95

https://doi.org/10.22055/slis.2023.34323.1766

چکیده
  هدف پژوهش: هدف از تأسیس کتابخانه‌های دانشگاه نیل به هدف‌های دانشگاه یعنی حفظ، اشاعه، و ارتقای دانش است و بررسی نقش این کتابخانه‌ها هنگام بحران اهمیت زیادی دارد. با توجه به عمر کوتاه بحران کووید-19پژوهش‌های اندک شماری در ارتباط با این چالش در کتابخانه‌ها ‌انجام شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوه رویارویی کتابخانه‌های دانشگاهی ...  بیشتر

رابطۀ عوامل جمعیت‎شناختی و رفتار برنامه‌ریزی نشده کاربران کتابخانه‌های دانشگاهی

هادی هراتی؛ فهیمه باب‌الحوائجی؛ نجلا حریری

دوره 13، شماره 4 ، دی 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.27555.1539

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین عوامل جمعیت‎شناختی و رفتار برنامه‌ریزی نشده کاربران در استفاده از منابع و خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و به‌منظور تعیین پایایی پرسشنامه ...  بیشتر

وب‌سایت موبایلی در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران: ارزیابی کیفیت خدمات

علی اکبر خاصه؛ لیلا زمانی؛ فرامرز سهیلی

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.27140.1528

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات در وب‌سایت موبایلی برخی از کتابخانه‌های دانشگاهی ایران است. روش تحقیق: این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمّی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را کتابخانه‌های دانشگاه‌های زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و دانشگاه‌های آزاد اسلامی تشکیل داده است که به روش نمونه‌گیری هدفمند از هر گروه تعداد ...  بیشتر

شناسایی شاخص‌های عملکرد مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی و تأثیر آن بر فرسودگی شغلی

کبری رئوفی؛ نصرت ریاحی نیا؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 66-80

https://doi.org/10.22055/slis.2018.18393.1248

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر  با هدف بررسی رابطۀ عملکرد مدیران کتابخانه­های دانشگاهی و تأثیر آن بر فرسودگی کتابداران انجام شد.            روش­شناسی: روش پژوهش، توصیفی از نوعِ همبستگی و جامعۀ آماری کلیۀ کتابداران کتابخانه­های 10  دانشگاه  دولتی سطح شهر تهران زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1393 به ...  بیشتر

کتابخانه های عمومی
رویکرد کاربرمحور در طراحی کتابخانه‌های دانشگاهی (موردپژوهی: کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های جامع در شهر تهران و اهواز)

محمدتقی نظرپور؛ سعید نوروزیان ملکی؛ قنبر احمدی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 31-50

https://doi.org/10.22055/slis.2020.32969.1714

چکیده
  هدف: در پژوهش حاضر به مقایسه معیارهای مؤثر در ارتقای رضایت‌مندی استفاده‌کنندگان کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های جامع وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهرهای تهران و اهواز پرداخته شده و راهکارهای طراحی به منظور حضور فعال دانشجویان در کتابخانه‌های دانشگاهی پیشنهاد می‌شود. روش: رویکرد پژوهش حاضر ترکیبی و از نظر هدف در دسته ...  بیشتر

بررسی کیفی تخریب تجهیزات کتابخانه‌های دانشگاهی: وندالیسم کتابخانه‌ای

اورانوس تاج الدینی

دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1397، ، صفحه 81-102

https://doi.org/10.22055/slis.2017.18311.1243

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی تخریب و آسیب­های عمدی ایجادشده– که نمونه‌ی بارز وندالیسم است- در تجهیزات کتابخانه­های دانشگاه  شهید باهنر کرمان است. روش: رویکرد این پژوهش کیفی و روش آن تحلیل محتوا است. نمونه مورد بررسی تجهیزات کتابخانه­ای سالن‌های مطالعه در کتابخانه مرکزی دانشگاه ‌شهید باهنر کرمان است که از وندالیسم آسیب‌دیده‌بودند. ...  بیشتر

بررسی آمادگی سازمانی برای استقرار ‌نظام‌‌آراستگی در کتابخانه‌های وابسته ‌به‌ دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی -جندی شاپور اهواز

زهرا محمدیان؛ فریبا نظری؛ علی حسین قاسمی

دوره 9، شماره 20 ، مرداد 1396، ، صفحه 105-122

https://doi.org/10.22055/slis.2017.13193

چکیده
  هدف: هدف پژوهش، بررسی آمادگی سازمانی برای استقرار نظام­آراستگی در کتابخانه­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد.  روش: روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کتابداران شاغل در کتابخانه­های مورد بررسی (47 نفر) بودند. ابزار جمع­آوری اطلاعات بر پایه پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل داده‌ها ...  بیشتر

بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانه‌ای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران

آتوسا آبیاری؛ زاهد بیگدلی

دوره 5، 11، بهار و تابستان ، مرداد 1392، ، صفحه 17-36

چکیده
  چکیده هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سطح سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب کتابخانه­ای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است. روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش کلیه  دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران می­باشند که از بین آنها 335 نفر به عنوان نمونه صورت تصادفی انتخاب ...  بیشتر

بررسی امکان به کارگیری مدل بازاریابی 4Pدر کتابخانه های دانشگاهی: مطالعه موردی کتابخانه‌های دانشگاه شهید چمران

پیمان جلیل پور؛ آتوسا کوچک

دوره 3، 7، بهار و تابستان ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 85-102

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان به­کارگیری مدل بازاریابی 4P در کتابخانه­های دانشگاه شهید چمران انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روش اجرای آن پیمایشی است. در این پژوهش، برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه مبتنی بر پژوهش بصیریان جهرمی (1387) استفاده شد.جامعه پژوهش، شامل 38 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانه­های دانشگاه شهید چمران ...  بیشتر