علمی پژوهشی
شناسایی و سطح بندی عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی مدیریت دانش با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM)، مطالعه موردی: شرکت آب‌جنوب‌شرق اهواز

هادی الهایی؛ زهره چراغی؛ منصور کوهی رستمی

دوره 13، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22055/slis.2021.31752.1669

چکیده
  هدف: هدف از اجرای پژوهش حاضر، شناخت و اولویت بندی عوامل مؤثر بر پیاده­سازی مدیریت دانش در شرکت بهره برداری تولید و انتقال آب­جنوب شرق خوزستان بوده است.روش­شناسی: پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی- تحلیلی می­باشد. جامعه­ی پژوهش را، 10 نفر از خبرگان (5 نفر از اساتید دانشگاهی حوزه پژوهش) و مدیران شرکت (5 نفر ...  بیشتر

علمی پژوهشی کتابخانه های عمومی
تاثیر عوامل شاداب سازی کتابخانه‌ بر جذب کاربران: بررسی دیدگاه کاربران کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه

محسن جعفری؛ امین زارع؛ محمود مرادی

دوره 13، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 17-36

https://doi.org/10.22055/slis.2020.28263.1559

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل شاداب‌سازی کتابخانه‌های عمومی بر جذب کاربران در بین مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه بود. روش ­شناسی: پژوهش از نوع پژوهش­های کاربردی است که به شیوه توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مشتمل بر 24087 نفر که شامل 9884 مرد و 14203 زن از اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی شکاف بین انتظارات و سودمندی ادراک شده کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی از قابلیت‏های سامانه مدیریت کتابخانه‏های عمومی کشور (سامان) براساس نظریه انتظار - تایید

مرضیه گلابیان مقدم؛ ایرج رداد؛ حسن بهزادی

دوره 13، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 37-50

https://doi.org/10.22055/slis.2018.18007.1227

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان شکاف بین انتظارات کتابداران از قابلیت‏های سامانه سامان و سودمندی ادارک شده از جانب آن‏ها بر اساس نظریه انتظار- تأیید است.روش ­شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، پیمایشی با رویکرد توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کتابداران شاغل در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان ...  بیشتر

علمی پژوهشی مدیریت دانش
ایجاد و بهبود شبکه تبادل دانش ضمنی در آموزش عالی

اصغر زمانی

دوره 13، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 51-69

https://doi.org/10.22055/slis.2021.34442.1773

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف ارایه الگویی برای ایجاد و بهبود شبکه تبادل دانش ضمنی در آموزش عالی کشور انجام شده است. روش ­شناسی: این مطالعه با روش ترکیبی انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه‏های نیمه ساختاریافته  بود که بر اساس نمونه‏گیری نظری، مشارکت کنندگان از میان خبرگان تجربی آموزش عالی، خبرگان نظری و خبرگان ...  بیشتر

علمی پژوهشی
رابطۀ عوامل جمعیت‎شناختی و رفتار برنامه‌ریزی نشده کاربران کتابخانه‌های دانشگاهی

هادی هراتی؛ فهیمه باب‌الحوائجی؛ نجلا حریری

دوره 13، شماره 4 ، دی 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.27555.1539

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین عوامل جمعیت‎شناختی و رفتار برنامه‌ریزی نشده کاربران در استفاده از منابع و خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و به‌منظور تعیین پایایی پرسشنامه ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی نقش میانجی کیفیت بر رابطه بین ویژگی های کاربران و استفاده از سیستم اتوماسیون اداری دانشگاه علوم پزشکی لرستان

محمدرضا فرهادپور؛ سیمین رضائی

دوره 13، شماره 4 ، دی 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.22443.1349

چکیده
  هدف: هدف بررسی رابطه بین ویژگیهای کاربران و استفاده از سیستم اتوماسیون اداری با توجه به نقش میانجی کیفیت سیستم است.روش: مطالعه کاربردی و روش پیمایشی تحلیلی است.جامعه پژوهش کاربران سیستم به تعداد10082نفر بود. با استفاده از جدول مورگان 384 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه پایا ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بازدارنده های فراسازمانی رشد ظرفیت پدیدۀ نظریه‌پردازی در دانشگاه های ایران: موردکاوی دانشگاه تربیت مدرس

محمد حسن زاده؛ بهروز رسولی؛ المیرا کریمی

دوره 13، شماره 4 ، دی 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.30152.1625

چکیده
  هدف: نظر به اهمیت نظریه‌پردازی در مسیر توسعه و پیشرفت علمی، در اسناد بالادستی در پیوند با علم، فناوری، و نوآوری در ایران توجه خاصی به آن شده است. ولی به نظر می‌رسد علیرغم توجه به این پدیده در ایران، هنوز نظریه‌پردازی نتوانسته است رشد و پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد. هدف از این پژوهش واکاوی موانع فراسازمانی کلیدی رشد ظرفیت نظریه‌پردازی ...  بیشتر

علمی پژوهشی
عوامل توانمندسازی کتابداران جهت ایجاد و انتقال دانش (مطالعه موردی دانشگاه-های علوم پزشکی ایران و تهران)

لاله فروتن راد؛ هاجر زارعی؛ عصمت مومنی؛ سید جواد مرتضوی امیری

دوره 13، شماره 4 ، دی 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.31157.1656

چکیده
  چکیده: مقدمه: ایجاد دانش در سازمان و تبدیل و انتقال آن، به میزان مهارت و توانایی نیروی انسانی ماهر بستگی دارد. موفقیت توانمندسازی کارکنان نیز به عوامل و موانعی بستگی دارند.هدف: پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کتابداران، جهت ایجاد و انتقال دانش در میان کتابداران دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران، پرداخته است.روش: این ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی رفتار اطلاعاتی کاربران کتابخانه‌های عمومی در شبکه‌ی جهانی وب: یک مطالعه پدیدارشناسانه

فرامرز سهیلی؛ سرگل رحیمی

دوره 13، شماره 4 ، دی 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2019.29868.1617

چکیده
  هدف: افزایش روز افزون اطلاعات و پی بردن به ارزش و اهمیت آن در زندگی شخصی و حرفه‏ای افراد، معضل چگونگی دسترسی به اطلاعات را برای آنها به دنبال داشته و دسترسی به اطلاعات مورد نیازشان مهارت‏های خاصی را طلب می‏نماید. هدف از پژوهش حاضر بررسی رفتار اطلاعاتی کاربران کتابخانه‌های عمومی شهرستان سقز در شبکه جهانی وب می‌باشد.روش: این پژوهش ...  بیشتر