علمی پژوهشی علم سنجی
طراحی و آزمون مدل بهره‌وری علمی مبتنی بر نظرهای خبرگان در جامعه نویسندگان پراستناد جهان

مریم کشوری؛ فریده عصاره؛ فرامرز سهیلی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 فروردین 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2021.31955.1677

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل بهره‌وری علمی نویسندگان پراستناد جهان بر اساس نظرهای خبرگان است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر به روش آمیخته (کمّی و کیفی) انجام شده است؛ جامعه‌های آماری پژوهش 12 نفر از خبرگان داخلی و خارجی (که عمده فعالیت‌های علمی‌شان مربوط به بهره‌وری علمی بوده) و 235 نفر از نویسندگان پراستناد جهان هستند. داده‌های پژوهش‌ با ...  بیشتر

علمی پژوهشی علم سنجی
بررسی رابطه بین نمرات دگرسنجی مقالات پراستناد حوزه فیزیک ذرات و استنادات دریافتی در پایگاه های اطلاعاتی

علی بیرانوند؛ محمد قناعتیان؛ هادی الهایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اردیبهشت 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2021.36442.1819

چکیده
  هدف. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین نمرات دگرسنجی مربوط به مقالات پراستناد حوزه فیزیک ذرات در پایگاه دایمنشنز با تعداد استنادات دریافتی در پایگاه اطلاعاتی کلاریویت آنالیتیک و دایمنشنز است.روش‌پژوهش. پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و با رویکرد دگرسنجی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 5702 عنوان مقاله حوزه فیزیک ...  بیشتر

علمی پژوهشی مدیریت دانش
ارائه مدل ساختاری-تفسیری عوامل تأثیرگذار بر اشتراک دانش در محیط‌های دانشگاهی.

علی بیرانوند؛ ساره رحمانیان؛ علی رضا محمدی نژادگنجی؛ مسعود ایروانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آذر 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2021.38824.1861

چکیده
  هدف. شناسایی مدل عوامل تأثیرگذار بر اشتراک دانش در محیط‌های دانشگاهی همواره از اهمیت و جایگاه خاصی در میان تحقیقات حوزه مدیریت دانش برخوردار بوده است. هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری-تفسیری عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در محیط‌های دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه پیام‌نور می‌باشد. روش. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر ...  بیشتر

علمی پژوهشی علم سنجی
نقدهای کتاب نمایه‌شده در وب آو ساینس (2009-2018): مقایسة برونداد ایران با کشورهای خاورمیانه

علی اکبر خاصه؛ فرامرز سهیلی؛ حیدر مختاری؛ شاهدخت پایدار

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 دی 1400

https://doi.org/10.22055/slis.2022.36414.1815

چکیده
  هدف: با وجود اهمیت زیاد نقدوبررسی‌های کتاب، به ویژه در علوم انسانی و اجتماعی، چندان توجهی از منظر علم‌سنجی به آنها نشده است. هدف این مطالعه بررسی مدارک نقدوبررسی کتاب منتشرشده از سوی پژوهشگران کشورهای خاورمیانه و نمایه‌شده در پایگاه وب-آوساینس در بازة زمانی 2009-2018 با تأکید بر کشور ایران بود. روش‌شناسی: این مطالعة کاربردی نوعی پیمایش ...  بیشتر

مقاله مروری مدیریت دانش
مروری بر نوآوری و ارزش آفرینی در اکوسیستم داده باز

ام البنین (طلیعه ) فیض بخش؛ فهیمه باب الحوائجی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 تیر 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.37887.1848

چکیده
  هدف: مرور نوآوری و ارزش آفرینی در اکوسیستم داده باز از طریق مطالعه پژوهش هایی است که موضوعات مرتبط با داده باز و نوآوری مبتنی بر داده باز و ایجاد ارزش از داده را مورد هدف قرار داده اند. روش پژوهش : مطالعه حاضر از نوع مطالعات مروری است. به منظور جمع آوری داده های متناسب با هدف پژوهش ، ابتدا کلیدواژه‌های اکوسیستم داده باز، نوآوری داده ...  بیشتر

علمی پژوهشی علم سنجی
بررسی تاثیر نمرات دگرسنجی پایگاههای آلتمریکس و مندلی بر میزان استناد ات دریافتی از اسکوپوس ( مورد مطالعه: حوزه وب معنایی )

علی بیرانوند؛ هادی الهایی؛ علی شجاعی فرد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 شهریور 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.40782.1884

چکیده
  هدف: این پژوهش به بررسی تأثیر نمرات آلتمتریکس شبکه علمی- استنادی مندلی بر شاخص‌های علم‌سنجی پایگاه‌ اسکوپوس و گوگل اسکالر پرداخته‌ است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و با رویکرد دگرسنجه صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل آثار 271 رکورد تولید شده نویسندگان ایرانی حوزه وب‌معنایی است که در بازه زمانی ...  بیشتر

علمی پژوهشی کتابخانه های عمومی
سواد حق مؤلف در بین کتابداران: موردپژوهی کتابداران کتابخانه-های عمومی استان کرمانشاه

علی اکبر خاصه؛ یسری رحمانی؛ فرامرز سهیلی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آبان 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.33407.1725

چکیده
  هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین میزان سواد کپی رایت (حق مؤلف) کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه است. روش پژوهش: پژوهش حاضراز نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری را کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه تشکیل می دهند (170 نفر) که براساس فرمول کوکران 118 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...  بیشتر

علمی پژوهشی رفتار اطلاع یابی
شناسایی عوامل عدم استفاده زنان خانه‌دار از کتابخانه‌های عمومی: مطالعه موردی روستاهای استان کردستان

فرامرز سهیلی؛ شراره محمودی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آبان 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.38666.1858

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل عدم استفاده زنان خانه‌دار روستاهای استان کردستان از کتابخانه‌های عمومی می‌باشد. روش: پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و با روش گراندد تئوری انجام شده است. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه با 25 نفر از زنان خانه‌دار روستاهای استان کردستان به دست آمد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های کدگذاری، در ...  بیشتر

علمی پژوهشی رفتار اطلاع یابی
سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در محیط الکترونیکی : مطالعه موردی دانشگاه شهید چمران اهواز

فرامرز سهیلی؛ علی اکبر خاصه؛ حجت الله عسکری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2022.39921.1871

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در محیط الکترونیکی در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد.روش‌شناسی: این پژوهش با روش آمیخته انجام شده است. بخش کمی پژوهش از نوع مطالعات توصیفی – پیمایشی و بخش کیفی به روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران ...  بیشتر

علمی پژوهشی رفتار اطلاع یابی
ارزش دهی کاربران به فرآیند جستجو و بازیابی اطلاعات مطالعه موردی:دانشجویان دکتری دانشگاه محقق اردبیلی

لیلا محمدپور؛ نجلا حریری؛ فهیمه باب الحوائجی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 دی 1401

https://doi.org/10.22055/slis.2023.41865.1909

چکیده
  هدف: هدف از انجام این مطالعه شناسایی الگوهای رفتار جستجو و بازیابی اطلاعات دانشجویان دکتری دانشگاه محقق اردبیلی بر اساس ارزش دهی آنها به فرآیند جستجو وبازیابی اطلاعات است..روش شناسی:پژوهش حاضر از نوع کاربردی که به روش کمی و کیفی اجرا شده است.جامعه پژوهش متشکل از 48 دانشجو بود که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها در دو مرحله ...  بیشتر

علمی پژوهشی شماره انگلیسی
خوشه‌بندی منابع دیجیتالی در راستای مجموعه‌گستری و بهبود خدمات آرشیو و کتابخانه دیجیتالی

شهناز خادمی زاده؛ فائزه السادات طباطبایی امیری؛ محمدرضا نصیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 فروردین 1403

https://doi.org/10.22055/slis.2024.40034.1874

چکیده
  هدف:پژوهش حاضربدنبال این هدف است که باتوجه به موضوعات مورد جستجوی کاربران،انواع مختلف منابع دیجیتالی اعم کتابخانه درموضوعات متنوع راخوشه‌بندی نمایدتاگامی درجهت بهبودمجموعه‌سازی ومجموعه‌گستری وبهبود کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتالی برداشته شود. روش‌شناسی:پژوهش یک مطالعه تحلیلی ازنوع مقطعی بودکه درطول دوره 10ساله‌ی راه‌اندازی ...  بیشتر

علمی پژوهشی علم سنجی
مطالعه کتاب‌سنجی انتشارات سلب اعتبار شده جهان در علوم مهندسی، پایه و انسانی و اجتماعی: روند زمانی، دسته‌های موضوعی و شبکه‌های همکاری علمی

شهناز خادمی زاده؛ سارا دخش؛ رقیه قضاوی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 تیر 1403

https://doi.org/10.22055/slis.2024.45930.1949

چکیده
  هدف: مطالعه حاضر به تحلیل انتشارات سلب اعتبارشده جهان مستخرج از پایگاه وب آو ساینس، به تفکیک علوم مهندسی، پایه و انسانی و اجتماعی از سال 1992 تا 2021 پرداخته است. روش‌شناسی: در این پژوهش با روش کتاب‌سنجی و رویکرد علم‌سنجی از شاخص‌های مختلفی مانند تعداد و رتبه انتشارات، تعداد استنادات و موارد دیگر چون شاخص‌های مرکزیت در تحلیل شبکه همکاری ...  بیشتر

علمی پژوهشی کتابخانه های عمومی
ارائه الگوی دسترسی به اطلاعات برای معلولین از طریق کتابخانه‌های عمومی

اورانوس تاج الدینی؛ فهمیمه باب‌الحوائجی؛ ناصر کمال الدینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 دی 1403

https://doi.org/10.22055/slis.2025.42669.1921

چکیده
  هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی مشکلات و موانع دسترسی معلولین به اطلاعات کتابخانه‌ای و نیز ارائه یک الگوی مناسب برای دسترسی ایشان به اطلاعات از طریق کتابخانه‌های عمومی می‌باشد. روش: این پژوهش به صورت آمیخته و با ترکیب روش‌های تحلیل محتوا (رویکرد کیفی) و تحلیل عاملی (رویکرد کمی) انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه ...  بیشتر

علمی پژوهشی مدیریت دانش
شناسایی سطح بلوغ مدیریت دانش در شرکت ساخت و ساز کیسون براساس مدل بهره‌وری آسیایی .

سجاد تابع جماعت؛ حسن احمدی؛ بهنود برمایه ور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1403

https://doi.org/10.22055/slis.2022.41729.1906

چکیده
  هدف: در این مطالعه به منظور شناسایی سطح بلوغ مدیریت دانشدر شرکت کیسون، از مدل پیشنهادی سازمان بهره‌وری آسیایی و ماتریس اهمیت- عملکرد استفاده شده است تا با رویکردی ترکیبی درک بهتری از میزان بلوغ مدیریت دانش در شرکت کیسون صورت پذیرد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کاربردی و به شیوه پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل ...  بیشتر

علمی پژوهشی
بررسی انطباق موضوعات به کار رفته در فهرستگان نسخه‌های خطی ایران (فنخا) با طبقه‌بندی‌های علوم و نقش آن در رده‌بندی نسخه‌های خطی

شهناز خادمی زاده؛ طیبه حاج باقریان؛ فائزه السادات طباطبایی امیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 اسفند 1403

https://doi.org/10.22055/slis.2025.39883.1870

چکیده
  هدف: بررسی میزان قرابت موضوعات مطرح درطبقه‌بندی‌های علوم بافنخا،شناسایی موضوعاتی که درطبقه‌بندی‌ها مطرح بوده وفنخا نیز به آن توجه دارد یا در دسته‌بندی فنخامغفول مانده‌اند یا برخلاف تعدادکم تألیف‌ها،به‌عنوان شاخه‌ای مستقل معرفی شده‌اندبه‌منظور استفاده ازطبقه‌بندی‌های علوم دانشمندان مسلمان جهت پیشنهاد چارچوبی برای سازماندهی ...  بیشتر