کتابخانه های عمومی
علی اکبر خاصه؛ یسری رحمانی؛ فرامرز سهیلی
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین میزان سواد کپی رایت (حق مؤلف) کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه است.
روش پژوهش: پژوهش حاضراز نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری را کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه تشکیل می دهند (170 نفر) که براساس فرمول کوکران 118 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین میزان سواد کپی رایت (حق مؤلف) کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه است.
روش پژوهش: پژوهش حاضراز نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری را کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه تشکیل می دهند (170 نفر) که براساس فرمول کوکران 118 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد ارزیابی میزان سواد حقمؤلف کتابداران تودوروا و همکاران (2017) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون مجذور کا، آزمون تی یکنمونه ای و تی دونمونهای مستقل و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که میزان آشنایی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه با مسائل مرتبط با حقمؤلف در سطح پایینی قرار دارد. همچنین بین میزان آشنایی کتابداران با مسائل مرتبط با حقمؤلف در جنسیتها، رشتههای تحصیلی و سطح تحصیلات تفاوت معنیداری وجود ندارد. میزان آگاهی کتابداران از سیاستها و رویههای حقمؤلف کشور و کتابخانههای خود در سطح پایینی قرار دارد. در نهایت، یافتهها نشان داد که اکثریت بالای کتابداران بر لزوم شمول مباحث مرتبط با حقمؤلف در برنامههای درسی دانشگاهی و آموزش آن بهویژه در مقطع کارشناسی اتفاق نظر دارند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش، میتوان گفت جای مسائل مربوط به حقمؤلف و قوانین مربوط به آن در چارت درسی دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاهها خالی است. همچنین، مدیران کتابخانههای عمومی در استان کرمانشاه باید در این زمینه برای کتابداران سازمان خود برنامهریزی بهتری داشته باشند.
کتابخانه های عمومی
اورانوس تاج الدینی؛ فهمیمه بابالحوائجی؛ ناصر کمال الدینی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی مشکلات و موانع دسترسی معلولین به اطلاعات کتابخانهای و نیز ارائه یک الگوی مناسب برای دسترسی ایشان به اطلاعات از طریق کتابخانههای عمومی میباشد.
روش: این پژوهش به صورت آمیخته و با ترکیب روشهای تحلیل محتوا (رویکرد کیفی) و تحلیل عاملی (رویکرد کمی) انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی مشکلات و موانع دسترسی معلولین به اطلاعات کتابخانهای و نیز ارائه یک الگوی مناسب برای دسترسی ایشان به اطلاعات از طریق کتابخانههای عمومی میباشد.
روش: این پژوهش به صورت آمیخته و با ترکیب روشهای تحلیل محتوا (رویکرد کیفی) و تحلیل عاملی (رویکرد کمی) انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه نیمهساختاریافته اطلاعات مورد نظر استخراج و با بررسی و کدگذاری آنها عوامل تأثیرگذار حاصل شد. در مرحله انتهایی با تنظیم یک پرسشنامه بر اساس عوامل استخراجیافته از مصاحبههای نیمهساختاریافته، به صورت الکترونیکی بین معلولین توزیع و در انتها 159 پرسش نامه تکمیل و دریافت شد. تحلیل و ارزیابی نیز با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS انجام گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که پاسخدهندگان سه پارامتر دسترسپذیری، کتابداران وتجهیزات را در دسترسی معلولین به کتابخانهها بسیار مهم میدانند بهطوری که در نتایج تحلیلی در نرمافزار Smart PLS در حالت استاندارد برای متغیرهای مدل یعنی دسترسپذیری مقدار 849/0، نقش کتابداران به میزان 709/0 و تجهیزات نیز 53/0 بهدست آمد. همچنین شاخص نیکویی (GOF) که بیانگر ارزیابی نهایی و کلی از مدل است مقدار مقدار 41/0 حاصل شد. از آنجا که مقدار مناسب این فاکتور 36/0 و بالاتر است لذا مدل پژوهش از نظر برازش خوب ارزیابی می شود.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش پنج متغیر تأثیرگذار در دسترسی معلولین به اطلاعات کتابخانهای را تأیید میکند. عوامل آشکارشده بر اساس درجه اهمیت از بیشتر به کمتر عبارتاند از: دسترسپذیری به کتابخانه، نقش کتابداران تجهیزات، قوانین و منابع میباشند لذا با در نظر گرفتن این متغیرها میتوان تا حدود زیادی مشکلات دسترسی معلولین کشور را به اطلاعات کتابخانهای مرتفع نمود.
کتابخانه های عمومی
صدیقه رئیسی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ فاطمه نوشین فرد؛ زهرا اباذری
چکیده
روند رو به رشد افزایش اطلاعات در دنیای کنونی، لزوم توجه و دقت بیش از پیش کتابخانههای عمومی را به فرایند مجموعهسازی منابع دوچندان کرده است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مجموعهسازی کتابخانههای عمومی با رویکرد نظریه زمینهای است. این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد کیفی و به صورت روش نظریه زمینهای انجام شده است. جامعه مورد ...
بیشتر
روند رو به رشد افزایش اطلاعات در دنیای کنونی، لزوم توجه و دقت بیش از پیش کتابخانههای عمومی را به فرایند مجموعهسازی منابع دوچندان کرده است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مجموعهسازی کتابخانههای عمومی با رویکرد نظریه زمینهای است. این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد کیفی و به صورت روش نظریه زمینهای انجام شده است. جامعه مورد مطالعه رسیدن به اشباع نظری 10 نفر (از 15 نفر) از خبرگان و اساتید رشته علم اطلاعات و دانششناسی بودند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جهت تحلیل مصاحبهها از روش تحلیلی «استراوس و کوربین» که شامل سه مرحله کُدگذاری باز، محوری و انتخابی بود استفاده گردید.یافتههای پژوهش نشان داد که 5 مقوله اصلی و 15 مؤلفه فرعی به عنوان ابعاد و مؤلفههای الگوی مجموعهسازی در کتابخانههای عمومی مفهومسازی شد. پنج مقوله اصلی شامل شرایط علی (عوامل ساختاری و مدیریتی، فرهنگ و عوامل قومیتی و عوامل مالی)، شرایط مداخلهگر (نیازهای کاربران، کتابداران و متخصصان)، شرایط زمینهای (فضای حاکم بر ذهنیت سیاست گذاران، عامل یکسان نگری و خطای هالهای سیاست گذاران، مدیریت هزینه)، راهبردهای الگوی مجموعهسازی منابع (انعکاس صدای کاربران و عدالت در تأمین منابع، آموزش و عدم تمرکز ساختاری و مالی) بود. پیامدهای استفاده از الگوی مجموعه-سازی منابع در کتابخانههای عمومی منجر به رضایت کاربران، مسؤلین، کتابداران، افزایش بهرهوری نهاد کتابخانههای عمومی کشور و همچنین محبوبیت و شهرت این نهاد خواهد شد. بر پایه یافتههای بدست آمده میتوان نتیجه گرفت کهلزوم استفاده مداوم از نظرات کاربران و کتابداران، بهرهگیری از فناوریهای نوین اطلاعاتی، اصلاح قوانین ساختاری در رابطه با تأمین منابع در کنار توجه ویژه به فراهمآوری منابع مبتنی بر فرهنگ، قومیت و مذهب کاربران از جمله ضروریات مجموعهسازی در کتابخانه های عمومی کشور است.
کتابخانه های عمومی
گلنسا گلینی مقدم؛ زهره ریاضی؛ رضا ملکی
چکیده
هدف: هدف پژوهش بررسی وضعیت استقرار کتابخانه های عمومی شهر ساوه براساس معیارها و زیرمعیارهای مکان یابی و پیشنهاد مناطق بهینه احداث کتابخانه عمومی جدید با کمک سامانه اطلاعات جغرافیایی است. روششناسی:از روش فراتحلیل تحقیقات گذشته برای ارزشگذاری و وزندهی معیارها و زیرمعیارهای مکانیابی کتابخانه ها استفاده شده که از40 پژوهش انجام ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش بررسی وضعیت استقرار کتابخانه های عمومی شهر ساوه براساس معیارها و زیرمعیارهای مکان یابی و پیشنهاد مناطق بهینه احداث کتابخانه عمومی جدید با کمک سامانه اطلاعات جغرافیایی است. روششناسی:از روش فراتحلیل تحقیقات گذشته برای ارزشگذاری و وزندهی معیارها و زیرمعیارهای مکانیابی کتابخانه ها استفاده شده که از40 پژوهش انجام شده در خصوص مکانیابی 4 معیار اصلی سازگاری، آسایش، مطلوبیت و کارایی دارای بیشترین تکرار و اولویت بودند. همچنین با استفاده ازمدل وزن دهی سلسله مراتبی(AHP) و نرم افزار Expert Choice امتیاز های داده شده به هریک از معیارها و زیرمعیارها استخراج گردید. پس از جمع آوری دادههای مکانی شهر ساوه و ایجاد پایگاه اطلاعاتی در محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی براساس معیارهاو زیرمعیارهای تعیین شده، نقشههای جداگانه تهیه و مورد ارزیابی قرار گرفت و با جمعبندی لایه ها و وزن آنها، وضعیت انطباق هر یک از کتابخانهها مشخص شدو نقشه نهایی موقعیت-های مناسب برای احداث کتابخانههای جدید پیشنهاد گردید.یافتهها: از مقایسه زوجی معیارها، معیار آسایش بیشترین اهمیت و وزن را در بین معیارهای اصلی با وزن 358/0 به خود اختصاص داده است و به ترتیب معیار سازگاری(وزن 270/)0، معیار کارایی (وزن 247/0) و معیار مطلوبیت با وزن 125/0در اولویت های بعدی قرار گرفتند. دسترسی به مراکز جمعیتی در بین زیرمعیارهای آسایش با وزن 546/0 بیشترین اهمیت را به خود اختصاص داده است. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها توزیع کتابخانههای عمومی در شهر ساوه نامتوازن و هنگام احداث توجهی به معیارهای مکان یابی نشده و از نظر سرانه فضای فیزیکی متناسب با جمعیت شهر نمی باشد. همچنین کتابخانه شهیدهاشمینژاد از نظر معیار آسایش در محدوده ناسازگار قرار دارد و سه کتابخانه دیگر سلمان ساوجی، ولی عصر(عج) و علامه عسگری در پهنه نسبتا سازگار و کاملا سازگار جای میگیرند.
کتابخانه های عمومی
مهدی درم نثاری؛ فهیمه باب الحوائجی؛ زهرا اباذری؛ نجلا حریری؛ فاطمه نوشین فرد
چکیده
هدف اصلی پژوهش، تحلیل نقش راهبردی کتابخانههای عمومی در ژئوپلیتیک اطلاعات ایران است. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی)است. گردآوری اطلاعات بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. جامعة آماری در بخش کیفی، 13 نفر از خبرگان و اساتید دانشگاه است که با روش هدفمند مبتنی ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش، تحلیل نقش راهبردی کتابخانههای عمومی در ژئوپلیتیک اطلاعات ایران است. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی)است. گردآوری اطلاعات بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. جامعة آماری در بخش کیفی، 13 نفر از خبرگان و اساتید دانشگاه است که با روش هدفمند مبتنی بر معیار انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی انجام یافت. جامعه بخش کمّی پژوهش شامل مدیرانکل و معاونان اداراتکل کتابخانههای عمومی کشور وکتابداران استان های دارای کتابخانه اصلی و مرکزی در پنج خوشه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز کشور شامل 10 استان بود و 201 پرسشنامه کامل پس از پاسخگویی دریافت شده و تحلیل یافته ها از طریق تحلیل عاملی انجام پذیرفت.یافتهها نشان میدهدکتابخانهها تلویحاً از جهت تقویت هویت فرهنگی و ارتقای آگاهیهای عمومی، خصوصاً از منظر تقویت هویت ایرانی-اسلامی، به عنوان یکی از سه مولفه اصلی جغرافیای سیاسی نقش دارند . همچنین بر اساس یافتهها، تامین متمرکزمنابع توسط نهاد کتابخانه ها که کاربران نقش آشکار و اثرگذاری در فرایند انتخاب ندارند با رویکرد جریان آزاد اطلاعات در تناقض است. برلزوم توجه سیاستگذاران ملی به نقش کتابخانههای عمومی به عنوان یک فضای گفتمانی عمومی در انتقال فرهنگ و اطلاعات و پایگاهی برای تقویت قدرت دفاع نرم، آموزش و تبیین نقش مشخص به کتابداران، توسعه زیرساختهای فناورانه کتابخانهها، تامین منابع بر اساس نیازهاو خواست مخاطب، پایش هدفمند فعالیتها و افزایش خدمات گیرندگان از کتابخانههای عمومی تاکیدشد.نتیجهگیری: بمنظور نقشآفرینی کتابخانهها در ژئوپلیتیک اطلاعات ایران بایدجامعه کاربران بیشتری درمعرض بهرهمندی از خدمات کتابخانههاقرار گیرند. همچنین،سیاستگذاران ملی به نقش این مراکز بعنوان فضای گفتمانی عمومی وپایگاهی برای تقویت هویت ملی وقدرت دفاعی نرم برنامه ریزی کنند.
کتابخانه های عمومی
رحیم شهبازی؛ عزیز هدایتی؛ مصطفی سفیدی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تعهد سازمانی با نقش واسطهای رضایت شغلی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و و از نظر رویکرد کمی و از نوع توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران (421) نهاد کتابخانههای عمومی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تعهد سازمانی با نقش واسطهای رضایت شغلی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و و از نظر رویکرد کمی و از نوع توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کلیه کتابداران (421) نهاد کتابخانههای عمومی استان آ. شرقی در سال 1399 بودند. حجم نمونه با توجه به جامعه آماری و بر اساس نوع پژوهش 201 نفر بود. دادهها با کمک پرسشنامههای هوش هیجانی سیبریا شرینگ (1998، تعهد سازمانی آلن و مییر (1990) و رضایت شغلی اسمیت وکندال (1969) جمع آوری شدند. پایایی این پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید و به ترتیـب 81/0، 79/0 و 83/0 محاسبه شد. یافتهها: یافتهها نشانگر رابطه معنیداری بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی (β=0.29, t=5/42) کتابداران است. در ضمن، بر اساس یافتهها بین هوش هیجانی با رضایت شغلی (β=0.33, t=5/80) و رضایت شغلی با تعهد سازمانی کتابداران (β=0.38, t=7/07) رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین، نتایج آزمون مدلسازی معادلات ساختاری نیز نشان داد که مدل مفهومی ارائه شده در خصوص رابطه هوش هیجانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی کتابداران از نیکویی برازش برخوردار است (RMSEA=0.001، CFI=932، GFI=0.938). نتیجهگیری و بحث: رضایت شغلی کتابداران نه تنها به طور مستقیم بر تعهد سازمانی آنان موثر است، بلکه دارای نقش واسطه ای بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی است. به دلیل تاثیر هوش هیجانی بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی افراد توصیه می شود که هنگام استخدام کتابداران در کتابخانه های عمومی به این موضوع توجه گردد.
کتابخانه های عمومی
بتول زکی نژاد؛ محمدرضا فرهادپور
چکیده
هدف: بررسی رابطه بین سودمندی مورد انتظار، آمادگی سازمانی، فشارهای محیطی و ویژگی دسترسی سازگاری فناوری اطلاعات در بین کتابداران کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد است.روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی با روش پیمایشی تحلیلی است. جامعه پژوهش 175 نفر از کتابداران و کارمندان کتابخانه های عمومی استان کهگلیویه و بویراحمد است که براساس ...
بیشتر
هدف: بررسی رابطه بین سودمندی مورد انتظار، آمادگی سازمانی، فشارهای محیطی و ویژگی دسترسی سازگاری فناوری اطلاعات در بین کتابداران کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد است.روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی با روش پیمایشی تحلیلی است. جامعه پژوهش 175 نفر از کتابداران و کارمندان کتابخانه های عمومی استان کهگلیویه و بویراحمد است که براساس جدول کرجسی و مورگان 120 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محققساخته )براساس مطالعه ایکووو و همکاران ) ، هیسو و همکاران، ) و اولیویرا و مارتینز ) با اعمال تغییرات استفاده شد. روایی پرسشنامه روایی محتوایی - صوری و پایایی )همسانی درونی با آلفای کرونباخ( آن 83 / 0 = به دست آمده است. داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل تک نمونه ای و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سودمندی مورد انتظار با سازگاری فناوری اطلاعات رابطه معنیداری ندارد ) 061 / 0 = ولی فشارهای محیطی ) 505 / 0 = ، آمادگی سازمانی ) 506 / 0 = ، ویژگی دسترسی ) 708 / 0 = با سازگاری فناوری اطلاعات رابطه مثبت و معنیداری ) 000 / 0 = دارند. نتیجهگیری: با توجه به وضعیت متغیرهای پژوهش پیشنهاد میشود آمادگی کتابخانه ها در ابعاد مختلف از جمله زیرساختهای فناوری،کتابداران، کاربران و غیره مورد توجه قرار گیرد.
کتابخانه های عمومی
بهرنگ صفری؛ سید علی اصغر رضوی؛ میترا قیاسی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تأثیرگذاری مهارتهای کوانتومی بر مهندسی دانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور انجام شده است.روش شناسی: از نظر هدف، کاربردی، از نظر رویکرد، آمیخته است. جهت تحلیل داده از روش تحلیل مضمون استفاده گردید . نمونهگیری بخش کیفی به صورت غیر احتمالاتی و هدفمند انجام پذیرفت و ابعاد مهارتهای کوانتومی و مهندسی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تأثیرگذاری مهارتهای کوانتومی بر مهندسی دانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور انجام شده است.روش شناسی: از نظر هدف، کاربردی، از نظر رویکرد، آمیخته است. جهت تحلیل داده از روش تحلیل مضمون استفاده گردید . نمونهگیری بخش کیفی به صورت غیر احتمالاتی و هدفمند انجام پذیرفت و ابعاد مهارتهای کوانتومی و مهندسی دانش از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 نفر از خبرگان در نهاد کتابخانههای عمومی کشور شناسایی شد. بخش کمّی، نظرات 375 نفر از مدیران ، مسئولین ، کارکنان ستادی و کتابداران کتابخانههای عمومی سراسر کشور براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقهای ، بررسی شد. برای ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه ها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید.یافتهها: براساس مطالعه متون، مصاحبه اکتشافی از خبرگان ، برای مهارتهای کوانتومی، 3 بعد تفکر خلاق، تفکر سیستمی و تفکر اقتضایی و موقعیت گرایی و برای مهندسی دانش 5 بعد کیفیت دانش و مناسب بودن خروجی مهندسی دانش، طراحی ساختار حوزه مهندسی دانش، آزمایش برای تایید اعتبار قوانین سازماندهی دانش، مستند سازی و نگهداری دانش شناسایی شدند. همچنین یافتههای تحلیل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار PLS نشان دهنده تأثیرمعنادار مهارتهای کوانتومی بر مهندسی دانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده است.نتیجه : مهارتهای کوانتومی به دنبال کشف دانش و راه حلهای خلاقانه در جهت توسعه سازمان است. کارکنان با مهارتهای کوانتومی بالا، تلاش بیشتری در جهت شناسایی فرصتها و بهرهبرداری از آنها داشته و همواره به دنبال دانش و ایدههای نو جهت رسیدن به چشم اندازهای سازمانی خود است و با آمادگی پذیرش تغییر به دنبال یافتن راه حلها و ابزارهای اطلاعاتی جهت اثربخشی در امورات سازمان بوده که این عوامل، توسعه مهندسی دانش را به دنبال خواهد داشت.
کتابخانه های عمومی
فریبرز درودی؛ عادل سلیمانی نژاد؛ فاطمه حمزه ریسه
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی وضعیت امکانسنجی پیادهسازی معماری اطلاعات در کتابخانههای عمومی شهر کرمان (وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور ) میباشد. روش پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات توصیفی در یک نمونه آماری 62 نفری از کارمندان شاغل در 9 کتابخانه عمومی شهر کرمان انجام شد. به علت محدود بودن حجم جامعه، نمونهگیری انجام نشده و تمام ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی وضعیت امکانسنجی پیادهسازی معماری اطلاعات در کتابخانههای عمومی شهر کرمان (وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور ) میباشد. روش پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات توصیفی در یک نمونه آماری 62 نفری از کارمندان شاغل در 9 کتابخانه عمومی شهر کرمان انجام شد. به علت محدود بودن حجم جامعه، نمونهگیری انجام نشده و تمام افراد به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند .جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته دارای اعتبار و روایی (88/0 و 90/0) بدست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که آزمون شاپیرو و یلک نشان داد دادههای تحقیق از توزیع نرمال برخوردار بوده اند. دادههای آماری با استفاده از نرمافزار spss ویراست 21 در دو سطح توصیف و استنباط مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در سطح توصیف با استفاده از جداول توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار و در سطح استنباط با استفاده از آزمون t تک نمونهای به تایید و رد فرضیات اقدام شد . نتایج نشان داد هیچ یک از لایههای معماری اطلاعات در کتابخانههای عمومی شهر کرمان جهت پیادهسازی معماری اطلاعات در وضع مطلوب قرار ندارند. همچنین جهت پیادهسازی معماری اطلاعات با استفاده از روش شباهت به گزینه ایدهآل(تاپسیس) در میان کتابخانههای عمومی شهر کرمان مشخصههای مختلف از جمله (مهارتهای کتابداران، امکانات و تجهیزات فنی موجود در کتابخانه، زیرساختهای مخابراتی و وضعیت بودجه کتابخانه) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد کتابخانه شهید مطهری با ضریب نزدیکی 737/0 در مقایسه با سایر کتابخانهها در اولویت اول قرارداشته و میتوان آن را به عنوان اولین کتابخانه عمومی در کرمان برای پیادهسازی معماری اطلاعات پیشنهاد نمود، کتابخانه ملی مرکزی با ضریب نزدیکی 704/0 در جایگاه دوم و کتابخانه شهید بهشتی با ضریب نزدیکی 627/0 در جایگاه سوم قرار گرفته است
کتابخانه های عمومی
صالح رحیمی؛ زینب سعادتنیا
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش تعیین رابطه بین سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی با میزان مطالعه کاربران کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه است.روش شناسی: پژوهش از نوع مطالعات همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. ابزار پژوهش پرسشنامه، جامعهآماری این پژوهش شامل اعضای فعال کتابخانه های عمومی استان و روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. جهت ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش تعیین رابطه بین سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی با میزان مطالعه کاربران کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه است.روش شناسی: پژوهش از نوع مطالعات همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. ابزار پژوهش پرسشنامه، جامعهآماری این پژوهش شامل اعضای فعال کتابخانه های عمومی استان و روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. جهت بررسی دادهها از آزمونهای استنباطی و نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل استفاده گردید.یافته ها: یافتهها نشان داد که سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی و تمامی متغیرهای آنها بر میزان مطالعه کاربران کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه تأثیردارد، به عبارتی میتوان میزان مطالعه کاربران کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه را بر اساس سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی پیش بینی نمود.بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر بیانگر این است، افرادی که سرمایه فرهنگی و اجتماعی آنان در سطح بالایی قرار دارد، زمان بیشری از وقت خود را صرف مطالعه خواهند کرد. لذا، توجه به مولفه های سرمایه فرهنگی و اجتماعی در جامعه، باعث افزایش میزان مطالعه خواهد گردید. در این راستا، کتابخانه های عمومی می توانند به عنوان مراکز اعتلای توسعه فرهنگی- اجتماعی عمل کرده و با برگزاری جلسات، کارگاهها و همایشهای مرتبط با مطالعه در تقویت سرمایه های فرهنگی و اجتماعی جامعه نقش داشته باشند.
کتابخانه های عمومی
مهدی رحمانی؛ فاطمه فهیم نیا؛ سپیده فهیمی فر
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی ریسکهای خدمات کتابخانههای عمومی ایران بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهشهای ترکیبی بود. در پژوهش حاضر از فنهای فراترکیب (کیفی)، محاسبه ضریب کاپا و تکنیک دلفی (کمی) استفاده شد. قلمرو پژوهش شامل کلیه مقالات منتشر شده در بازه زمانی 1990 تا 2020 به زبانهای فارسی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی ریسکهای خدمات کتابخانههای عمومی ایران بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهشهای ترکیبی بود. در پژوهش حاضر از فنهای فراترکیب (کیفی)، محاسبه ضریب کاپا و تکنیک دلفی (کمی) استفاده شد. قلمرو پژوهش شامل کلیه مقالات منتشر شده در بازه زمانی 1990 تا 2020 به زبانهای فارسی و انگلیسی بود. در تکنیک دلفی جامعه پژوهش شامل تمامی متخصصان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابخانههای عمومی، مدیریت و فناوری اطلاعات که پیشتر سابقه همکاری با کتابخانهها را داشته باشند؛ بود. برای تعیین تعداد دقیق افراد جامعه کلیه پژوهشگرانی که در حوزههای موضوعی ارائه شده در جدول فوق اقدام به انجام پژوهش کردهاند شناسایی شدند. سپس تعداد 24 نفر از افراد بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها: بر اساس منابع منتشر شده تعداد 69 ریسک در 8 دسته شناسایی شدند. بر اساس نظرات متخصصان مهمترین چالش پیش روی کتابخانهها که بالاترین امتیاز را از نظر متخصصان ایرانی دریافت کرده است مربوط از بین رفتن محتوای کتابخانه، ناتوانی در خرید منابع جدید و یا قطع اشتراک منابع کتابخانه به دلیل کمبود بودجه، مسائل اقتصادی، سانسور، ویروسی شدن، تحریم و ...که میتوانند چالش مهمی پیش روی کتابخانههای عمومی باشند. چالشهای عدم تبلیغ و تشویق نهادهای فرهنگی برای هدایت جامعه به کتابخانههای عمومی و افزایش رقبای کتابخانه (موتورهای جستجو پایگاههای اطلاعاتی، کافی نتها و ...) در ارائه اطلاعات مورد نیاز مشتریان (با توجه به اینکه رقبا میتوانند مطالب را بهصورتی کاربرپسندتر در اختیار مشتریان قرار دهند) نیز در رتبه دوم قرار دارند و میتوانند منجر به ایجاد خطر برای کتابخانههای عمومی شوند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به رشد سریع منابع اطلاعاتی و تنوع در منابع اطلاعاتی کتابخانه برای بازیابی اطلاعات مورد نیاز مشتریان باید چندین راه را انتخاب نماید و با استفاده از روشهای امانت بین کتابخانهای، اشتراک مشترک پایگاههای اطلاعاتی و امکان ارسال منابع بازیابی شده از طریق ایمیل برای مشتریان به نیازهای اطلاعاتی آنها پاسخ گوید. همچنین شیوه انتخاب منابع نهاد کتابخانههای عمومی کشور بهصورت متمرکز است و کتابخانه تأثیر مستقیمی در انتخاب منابع ندارد. بنابراین نحوه انتخاب منابع باید بازنگری شود و راههای انتخاب کتاب توسط جامعه مخاطب گسترش یابد، یعنی کاربران برای انتخاب کتابهای مورد نیازشان از طریق شبکههای اجتماعی، صندوق نظرات و پیشنهادهای وب سایت کتابخانه بتوانند اقدام کنند.
کتابخانه های عمومی
محمد زارعی محمودآبادی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، ارزیابی عملکرد جامع و متوازن کتابخانه های عمومی استان یزد با استفاده از مدل ترکیبی کارت امتیازی متوازن (BSC) و روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) و همچنین شناسایی مهمترین شاخص های ارزیابی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش پژوهش پیمایشی-توصیفی است. جامعه پژوهش، کتابخانه های عمومی استان یزد است که با ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، ارزیابی عملکرد جامع و متوازن کتابخانه های عمومی استان یزد با استفاده از مدل ترکیبی کارت امتیازی متوازن (BSC) و روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) و همچنین شناسایی مهمترین شاخص های ارزیابی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش پژوهش پیمایشی-توصیفی است. جامعه پژوهش، کتابخانه های عمومی استان یزد است که با هدف ارزیابی متوازن، بر مبنای 4 شاخص اصلی کارت امتیازی متوازن و 14معیار فرعی ارزیابی شدند. مدل ارائه شده شامل مراحل تعریف مسئله، محاسبات فازی و رتبه بندی شهرستان های استان یزد از لحاظ عملکرد کتابخانه های عمومی میباشد. ساختار سلسله مراتبی مدل مشتمل بر4 سطح هدف، معیارها، عوامل و گزینه ها است. بهمنظور انتخاب معیارها، عوامل و تعیین اهمیت نسبی هر یک، از نظرات کارشناسان و محققین، جمع بندی نتایج پرسشنامه ای و بررسی کتابخانه ای استفاده شد. داده های ارزیابی از طریق ابزار پرسشنامه محققساخته جمعآوری شدند. این دادهها بر اساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی و با کمک ماکروهای نرم افزارهای Excelو Super-Decision تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: نتایج به دست آمده نشان می دهد که معیار اصلی فرآیندهای داخلی با وزن نهایی 295/0 و عامل کاهش هزینه های اضافی با وزن نسبی 360/0، بالاترین اهمیت در ارزیابی عملکرد کتابخانه های عمومی را دارند و شهرستان های یزد و میبد بهترتیب با وزن نهایی 227/0 و 169/0 در این بین بهترین عملکرد را دارند.نتیجه گیری: با توجه به اینکه در محیط واقعی، تصمیم گیرنده با شرایط ریسک و عدم قطعیت روبه روست و همچنین بهمنظور ارزیابی جامع و متوازن عملکرد و با هدف فراهم کردن دید جامعی برای مدیران کتابخانه ها، باید از رویکردهای نوین، نوآورانه و چندوجهی در ارزیابی عملکرد کتابخانه ها استفاده کرد.
کتابخانه های عمومی
ندا پورخلیل؛ مریم کشوری
چکیده
هدف: در پژوهش حاضر سعی شده است به تحلیل وضعیت استراتژیک کتابخانههای عمومی کشور در شرایط تعطیلی خدمات حضوری کتابخانه ناشی از شیوع ویروش کووید-19 پرداخته شود. روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، در زمره تحقیقات توصیفی-پیمایشی و بر حسب ماهیت دادهها، از نوع تحقیقات کمّی است. جامعه ...
بیشتر
هدف: در پژوهش حاضر سعی شده است به تحلیل وضعیت استراتژیک کتابخانههای عمومی کشور در شرایط تعطیلی خدمات حضوری کتابخانه ناشی از شیوع ویروش کووید-19 پرداخته شود. روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، در زمره تحقیقات توصیفی-پیمایشی و بر حسب ماهیت دادهها، از نوع تحقیقات کمّی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی کشور بوده است. ر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 382 نمونه کفایت میکند، با این حال، به دلیل تنوع و تفاوت در شرایطی مانند سطح امکانات و خدمات کتابخانههای عمومی در استانها وجود دارد، سعی شد دادههای بیشتری جمعآوری شود. برای نمونه-گیری از روش سهمیهبندی استانها استفاده شد، در نهایت تعداد 625 پرسشنامه بازگشت داده شده است. در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی و میانگین)، آزمون فریدمن، و تحلیل سوات استفاده شده است. نتایج: امکان جستجوی کتاب از طریق سامانه اینترنتی مدیریت یکپارچه کتابخانههای عمومی کشور، عدم ارائه اینترنت رایگان به کاربران در زمان تعطیلی، فرصت بیشتر برای مطالعه با توجه به قرنطینه خانگی افراد، و در نظر گرفتن کتاب به عنوان حامل ویروس، به ترتیب، مهمترین نقاط قوت، ضعف، فرصت، و تهدید تعطیلی خدمات حضوری کتابخانههاست. همچنین پس از تهیه ماتریس داخلی و خارجی، بر اساس ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (21/2) و نمره ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (379/2)، مشخص گردید که موقعیت راهبردی کتابخانههای عمومی کشور در منطقه راهبردی «استراتژی تدافعی» قرار دارد و بر همین اساس راهبردهایی ارائه شد.یافتهها: با توجه به اینکه کتابخانههای عمومی در منطقه راهبردی «استراتژی تدافعی» قرار دارند لازم است با حذف امور غیرمرتبط، ادغام برخی فعالیتها، و تمرکز بر هدف اصلی کتابخانهها، به بهبود وضعیت بپردازند.
کتابخانه های عمومی
زهرا خواجه علی جهانتیغی؛ مریم امیدخدا
چکیده
هدف: این مقاله با هدف شناسایی خدمات مبتنی بر سلامت کتابخانه های عمومی ایران در دوره پسا کرونا نگاشته شده است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع کاربردی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. جامعه این پژوهش شامل متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی کتابخانههای عمومی، همچنین متخصصین بهداشت و پرستاران عضو فعال و کتابخوان، متشکل ...
بیشتر
هدف: این مقاله با هدف شناسایی خدمات مبتنی بر سلامت کتابخانه های عمومی ایران در دوره پسا کرونا نگاشته شده است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع کاربردی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. جامعه این پژوهش شامل متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی کتابخانههای عمومی، همچنین متخصصین بهداشت و پرستاران عضو فعال و کتابخوان، متشکل از 15 مسئول کتابخانه، 10 کتابدار، 7عضو فعال کتابخوان متخصص بهداشت، پزشک و پرستار بودند، و پرسشنامه بین تمامی این جامعه آماری توزیع گردید. تجزیه و تحلیل بر اساس تکنیک دلفی انجام شده است. روش تحقیق کیفی و با استفاده از فن دلفی است. در این پژوهش با هدف شناسایی خدمات مبتنی بر سلامت کتابخانه های عمومی در دوره پسا کرونا، از رویکرد کیفی و تکنیک دلفی درچهار دوره استفاده شد.یافته ها: یافتههای حاصله از تکنیک دلفی نشان داد که از میان 25 گویۀ مربوط به شناسایی خدمات مبتنی بر سلامت کتابخانه های عمومی ایران در دوره پسا کرونا ، درصد فراوانی تجمعی چهارده گویۀ از نظر متخصصان موردمطالعه در پانل دلفی بیشتر از70 درصد بوده است. نتیجهگیری: با توجه به 14خدمت کتابخانه ای مبتنی بر سلامت بدست آمده، ارائه این خدمات در دوران پساکرونا میتواند راهگشای متولیان و مسئولین حوزه سلامت کشور و نظام اطلاع رسانی پزشکی کشور در راستای ارتقاء سواد بهداشتی باشد. همچنین کمک به رویارویی با این بیماری و جلوگیری از خطر بازگشت احتمالی آن در سطح جامعه خواهد نمود.. به طور کلی میتوان گفت با توجه به کارکردهای کتابخانه های عمومی در ارائه خدمات اطلاعات سلامت، این کتابخانه ها میتوانند نقش موثری در اطلاع رسانی دوران کرونا و پس از آن ایفا نمایند.
کتابخانه های عمومی
مهرداد باورصاد امیدیان؛ فاطمه نوشین فرد؛ محمدرضا فرهادپور
چکیده
هدف: هدف پژوهش شناسایی و رتبهبندی شاخصهای همکنشپذیری سیستمهای اطلاعاتی دانشگاهی ایران و ارائه مدل پیشنهادی است.روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع کیفی است. در این مطالعه ابتدا تنوع سیستمهای اطلاعاتی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شناسایی شد. سپس با استفاده از مطالعات کتابخانهای، جستجو ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش شناسایی و رتبهبندی شاخصهای همکنشپذیری سیستمهای اطلاعاتی دانشگاهی ایران و ارائه مدل پیشنهادی است.روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع کیفی است. در این مطالعه ابتدا تنوع سیستمهای اطلاعاتی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شناسایی شد. سپس با استفاده از مطالعات کتابخانهای، جستجو در اینترنت و پایگاههای اطلاعات علمی مختلف پیشینههای مرتبط با موضوع هم کنش پذیری سیستمهای اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه با مرور پیشینه های تحقیق شاخص های مهمی که در مطالعات پیشین بررسی شده بودند استخراج گردیدند. شاخص های استخراجی با روش دلفی در سه راند ارزیابی شد. گردآوری دادهها با ابزار چک لیست انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه متخصصان کلیدی و خبرگان حوزه سیستمهای اطلاعاتی و مدیران فناوری اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی بودند. حجم نمونه 25 نفر از صاحبنظران و خبرگان در این حوزه بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با نرم افزارهای اکسل، اکسپرت چویس و اس.پی.اس.اس 23 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد که شاخص های هم کنش پذیری سیستم های اطلاعاتی دانشگاهی ایران در سه دسته شاخص های فنی، معنایی و فرآیندی قرار میگیرند. رتبه بندی در سطح زیرمعیارها نشان داد که زیرمعیار قابلیت تعامل و تبادل داده با سیستم های اطلاعاتی (فنی)، قابلیت کدینگ علائم آموزشی و دانشگاهی (معنایی) و سازوکار اطلاع رسانی در مورد ارائه و به روز رسانی در رتبه اول قرار دارند.تیجه گیری: توجه به بهبود و ارتقای شاخص های هم کنش پذیری سیستم های اطلاعاتی دانشگاهی موجب تسهیل در همکاری سیستم ها با یکدیگر و بالارفتن بهره وری، اثربخشی، کارایی و بهبود فعالیت های کاری دانشگاهی میشود.
کتابخانه های عمومی
گلنسا گلینی مقدم؛ فریده عصاره؛ رحمت اله فتاحی
چکیده
هدف: هدف از اجرای این پژوهش، سنجش دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی ایران در باره تناسب برنامهها و فعالیتهای اتحادیه اروپا مرتبط با کتابخانههای عمومی است.روش شناسی: در این مطالعه پیمایشی، 378 نفر به عنوان نمونه از کل جامعه کتابداران کتابخانههای عمومی سراسر کشور، به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به پرسشهای پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف از اجرای این پژوهش، سنجش دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی ایران در باره تناسب برنامهها و فعالیتهای اتحادیه اروپا مرتبط با کتابخانههای عمومی است.روش شناسی: در این مطالعه پیمایشی، 378 نفر به عنوان نمونه از کل جامعه کتابداران کتابخانههای عمومی سراسر کشور، به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به پرسشهای پرسشنامه پژوهشگر-ساخته، که روایی محتوایی و پایایی آن تائید شده بود پاسخ دادند. ابعاد مورد توجه پرسشنامه، که برپایه بررسی متون تخصصی شناسایی و تدوین شده بود، شامل پنج حوزه 1. ساختار، تشکیلات، سیاستها و مدیریت، 2. مجموعهسازی و گزینش منابع، 3. مخاطب شناسی و نیازسنجی، 4. خدمات و اشاعه اطلاعات، و 5. آموزش بود.یافته ها: 7/60 درصد از پاسخ دهندگان خانم و 3/39 درصد از پاسخدهندگان از آقایان کتابدار بودند. بالغ بر 96 درصد از پاسخدهندگان دارای تحصیلات بالاتر از کارشناسی و حداقل 31 سال سن داشتند. توزیع شرکتکنندگان از لحاظ سابقه کاری در ردههای 5-10 سال و 16-25 سال بودند. کتابداران ایرانی بر این باور بودند که تا اندازه زیادی، امکان بهرهگیری از برنامههایی شبیه برنامههای کتابخانههای عمومی اتحادیه اروپا در ایران وجود دارد.نتیجه گیری: از دیدگاه کتابداران، حوزه های "آموزش"، "خدمات و اشاعه اطلاعات" "مجموعهسازی و گزینش منابع"، "مخاطبشناسی و نیازسنجی"، قابل اجرا ارزیابی شدند اما در یک حوزه یعنی "ساختار، تشکیلات، سیاستها و مدیریت" هر چند قابل اجرا اما دشوار ارزیابی شد زیرا در مجموع میانگین کمتری نسبت به بقیه حوزه ها کسب کرده است. بهره گیری از این برنامه ها و تجربه ها میتواند به توسعه خدمات در کتابخانه های عمومی ایران کمک کند.
کتابخانه های عمومی
اصغر زمانی؛ مهتاب پورآتشی؛ زهره چراغی؛ هما فضلی یزد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل روند جذب و چالشهای اشتغال دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی به منظور ارایه راهکارهای سیاستی برای پاسخگویی به نیاز نظام آموزش عالی انجام شده است.
روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهش کاربردی به شمار می رود و روش آن ، از نوع روش کیفی در بخش مصاحبه ها و توصیفی– تحلیلـی در بخش اسناد و آمار می باشد ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل روند جذب و چالشهای اشتغال دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی به منظور ارایه راهکارهای سیاستی برای پاسخگویی به نیاز نظام آموزش عالی انجام شده است.
روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهش کاربردی به شمار می رود و روش آن ، از نوع روش کیفی در بخش مصاحبه ها و توصیفی– تحلیلـی در بخش اسناد و آمار می باشد . به منظور بررسی روند جذب دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی از داده های آماری موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی طی سالهای91-1390 تا 97-1396 استفاده شد. و به منظور جمع آوری اطلاعات بخش کیفی اقدام به مصاحبه نیمه ساختاریافته هدفمند با 14 دانش آموخته کارشناسی ارشد و دکترای رشته علم اطلاعات و دانش شناسی گردید. برای تحلیل داده های بخش آمار از روش تحلیل توصیفی و همچنین برای تحلیل بخش مصاحبه های نیمه ساختاریافته از تحلیل تماتیک به عنوان راهبرد پژوهش استفاده شده است.
یافتهها: یافته های آماری در رابطه با تعداد دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی نشان می دهد که بیشترین تعداد دانشجویان مربوط به سال تحصیلی 91-1390 می باشد و روند جذب و تعداد دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی طی سالهای متعدد مورد بررسی همواره کاهشی بوده است. یافته های بخش کیفی و مصاحبه ها نیز بیانگر این است که چالشهای اشتغال دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به سه مقوله کلی 1- عوامل فردی 2- عوامل درون نظام آموزش عالی 3- عوامل عوامل برون دانشگاهی، تقسیم بندی می شود.
نتیجهگیری: برای رفع چالشهای اشتغال دانش آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی پیشنهاد می گردد اقدامات اساسی را طی سه مرحله قبل از دانشجویی و حین فرایند جذب دانشجو با تاکید برانگیزه و نگرش اولیه متقاضیان ، در زمان دانشجویی با تاکید بر مهارت ورزی آنان و آموزش محتوای مورد نیاز بازار کار و پسا دانشجویی یا دانش آموختگی با تاکید بر ارتباط صنعت و دانشگاه را مد نظر قرار داد.
کتابخانه های عمومی
علی اکبر خاصه؛ شهلا یوسف پور؛ فرامرز سهیلی؛ مهری شهبازی
چکیده
هدف: در این پژوهش سعی شده رابطه بین شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی کتابداران در کتابخانهها، با فرسودگی، استرس و انگیزش شغلی مورد توجه قرار گیرد.
روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پیمایشی- همبستگی بوده و جامعۀ آماری آن 170 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش سعی شده رابطه بین شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی کتابداران در کتابخانهها، با فرسودگی، استرس و انگیزش شغلی مورد توجه قرار گیرد.
روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پیمایشی- همبستگی بوده و جامعۀ آماری آن 170 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد اختلالات اسکلتی- عضلانی نوردیک، فرسودگی شغلی ماسلاچ، استرس شغلی Hse و انگیزش شغلی مازلو بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی رگرسیون لجستیک و آزمون مجذور کا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که بیشترین شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی به ترتیب در نواحی کمر، پشت، گردن، باسن و کمترین اختلالات در نواحی زانو، شانه، مچ دست و آرنج گزارش شده است. بهعلاوه رابطهی بین فرسودگی شغلی و شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در ناحیهی گردن، پشت، باسن، شانه، آرنج و مچ دست، بین استرس شغلی و شیوع این اختلالات در ناحیهی باسن و بین انگیزش شغلی و شیوع این اختلالات در ناحیهی گردن، پشت و شانه همبستگی معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: اختلالات اسکلتی– عضلانی دارای فراوانی بالایی در بین کارکنان کتابخانههای عمومی است. در این راستا انجام برنامههای مداخلهای ارگونومی در محیط کار امری ضروری بنظر میرسد. و میتوان به آموزش کارکنان در رابطه با اصول ارگونومیک کار در محیط کار به عنوان قسمتی از این برنامهها اشاره کرد.
کتابخانه های عمومی
مینا رضایی دینانی؛ سارا سهراب زاده
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی دیدگاه مدیران نسبت به وضعیت مؤلفههای الگوی سایبرنتیک در کتابخانههای عمومی استان اصفهان انجام شده است.روششناسی: پژوهش به روش پیمایشی- تحلیلی انجام شد. جامعهی آماری پژوهش شامل مسئولان کتابخانههای عمومی اصفهان بود که از 176 نفر، 126 نفر پرسشنامه را تکمیل نمودند. گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش با ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی دیدگاه مدیران نسبت به وضعیت مؤلفههای الگوی سایبرنتیک در کتابخانههای عمومی استان اصفهان انجام شده است.روششناسی: پژوهش به روش پیمایشی- تحلیلی انجام شد. جامعهی آماری پژوهش شامل مسئولان کتابخانههای عمومی اصفهان بود که از 176 نفر، 126 نفر پرسشنامه را تکمیل نمودند. گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساخته و بر اساس دیدگاه بیرن بائوم انجام گرفت. این پرسشنامه 7 مؤلفهی تعاملات، توازن، سلسلهمراتب، رهبری، نظارت و کنترل، تصمیمگیری و پیوندهای سست و سخت دارد. جهت بررسی پایایی، ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 753/0 محاسبه شد که حاکی از پایا بودن پرسشنامه بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و در نرمافزار 21 SPSS انجام گرفت.یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مؤلفههای الگوی سایبرنتیک در مدیریت کتابخانههای عمومی اصفهان در حد بالایی مورد توجه قرار میگیرد. همچنین یافتهها نشان داد که به ترتیب، مؤلفههای کنترل و نظارت، تعاملات، رهبری، پیوندهای سست و سخت، توازن در مدیریت، تصمیمگیری و سلسلهمراتب در رتبههای اول تا هفتم قرار دارند. نتیجهگیری: توجه مدیران کتابخانههای عمومی استان اصفهان به مؤلفههای الگوی سایبرنتیک حاکی از آن است که مدیران در حد مطلوبی نسبت به کارکردها، ساختار، اهداف، وظایف و خدمات کتابخانههای خود آگاهی دارند. با توجه به نتایج پژوهش، بهتر است زمینه تعامل بیشتر و مؤثرتر کارکنان با مدیریت فراهم شود و با تقسیمبندی وظایف، قانونمداری و رعایت سلسلهمراتب، سطح رضایت کارکنان و عملکرد سازمانی بیش از وضع موجود ارتقا یابد و برای تحول و تکامل سازمان گام برداشته شود.
کتابخانه های عمومی
محسن جعفری؛ امین زارع؛ محمود مرادی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل شادابسازی کتابخانههای عمومی بر جذب کاربران در بین مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بود.
روش شناسی: پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است که به شیوه توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مشتمل بر 24087 نفر که شامل 9884 مرد و 14203 زن از اعضای فعال کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل شادابسازی کتابخانههای عمومی بر جذب کاربران در بین مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بود.
روش شناسی: پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است که به شیوه توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مشتمل بر 24087 نفر که شامل 9884 مرد و 14203 زن از اعضای فعال کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه است. حجم نمونه مورد نیاز براساس فرمول کوکران و با سطح خطای 5 درصد، 378 نفر بدست آمد. دادهها از طریق نرمافزار spss[1] تجزیهوتحلیل شده و با استفاده از آزمون رگرسیون خطی چندگانه و رگرسیون خطی ساده فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار گرفت.
یافته ها: میانگین نمره تمامی متغیرها بیشتر از حد متوسط بود و بزرگترین مقدار میانگین به متغیر پیرایش محیطی و کمترین مقدار میانگین به متغیر فضای محیطی تعلق گرفت. در میان پنج عنصر (بعد) شاداب سازی به ترتیب عنصر رفاهی با بالاترین درصد (5/24 درصد) و پس از آن آرایش محیطی (14 درصد)، سپس پیرایش محیطی (10 درصد)، عناصر محیطی (6/9 درصد) ودر آخر فضای محیطی (5/8 درصد)، تغییرات متغیر وابسته (میزان جذب مراجعین) را پیشبینی میکنند. همچنین یافتههای استنباطی پژوهش حاکی از آن بود که پیرایش محیطی، آرایش محیطی، فضای محیطی، بخش رفاهی محیطی و عناصر محیطی بر میزان جذب کاربران تأثیرگذار است.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که عوامل شادابسازی کتابخانههای عمومی بر افزایش جذب مخاطب در بین کاربران کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه تأثیر گذار است و در بین عوامل شادابسازی عنصر بخش رفاهی بیشترین اهمیت را دارد.
کتابخانه های عمومی
ابوالفضل اسدنیا؛ مهرداد چشمه سهرابی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت معماری کتابخانههای عمومی با ماهیت و کارکرد کتابخانه از دیدگاه کتابداران به عنوان کسانی که بیشترین ارتباط را با ساختمان کتابخانه دارند، است.روش: رویکردی که برای انجام این پژوهش انتخاب شد، کیفی است، چرا که ماهیت و مسئله پژوهش، تشریح اوضاعی است که به دلیل نبود پیشینه پژوهش در این زمینه، در قالب پژوهش ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت معماری کتابخانههای عمومی با ماهیت و کارکرد کتابخانه از دیدگاه کتابداران به عنوان کسانی که بیشترین ارتباط را با ساختمان کتابخانه دارند، است.روش: رویکردی که برای انجام این پژوهش انتخاب شد، کیفی است، چرا که ماهیت و مسئله پژوهش، تشریح اوضاعی است که به دلیل نبود پیشینه پژوهش در این زمینه، در قالب پژوهش کمی قابلبررسی نیست. در پژوهش حاضر، پژوهشگران درصدد هستند نگرش کتابداران را درباره معماری کتابخانهها کشف کنند بنابراین از روش نظریه مبنایی استفاده شد و به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه ساختار نیافته بهره برده شد. شرکت کنندگان در پژوهش، 13 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی رفسنجان بودند. مصاحبهها در کتابخانه محل خدمت هر یک از مصاحبه شوندگان انجام گرفت و هر مصاحبهها بین 20 تا 30 دقیقه به طول انجامید.یافته: با توجه به تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با کتابداران، در بحث معماری کتابخانههای عمومی، یک کد منتخب به نام «اصول معماری کتابخانههای عمومی»، دو کد محوری «استانداردسازی» و «نشانه و نمادسازی محیطی» و 15 کد باز همچون متناسب سازی قبل از اختصاص ساختمانهای موجود به کتابخانه، مشورت با کتابداران برای ساخت کتابخانه جدید، جداسازی سالن و مخزن مطالعه، عقب بودن به لحاظ استانداردها در کتابخانههای جدید التاسیس، اختصاص فضا برای کودکان، مناسب نبودن برای معلولین، واقع شدن در محیط دور از شهر در بُعد استانداردسازی و هماهنگی بنا با محیط، اهمیت زیبایی ظاهری در جذب مخاطب، نمادسازی، نشانهگذاری، شاداب سازی، نمای معمولی و ساده، ساخت کتابخانههای جدید با معماری تک و منحصر به فرد و گذاشتن صندوق برگشت کتاب در ورودی کتابخانه شد.اصالت: با توجه به اینکه هر ساختمانی با هدفی بنا شده و ساختمانهایی در رسیدن به هدفشان موفق هستند که عناصر و اجزای تشکیلدهنده آنها به بهترین نحو ممکن با یکدیگر ترکیبشده و به نوعی بازتابدهنده نیازهای مخاطب خود باشند، درک نظر کتابداران به عنوان افرادی که بیشترین تعامل را با ساختمان کتابخانهها دارند، بسیار راهگشا میتواند؛ باشد.
کتابخانه های عمومی
علیرضا عقیقی؛ هانیه منطقی
چکیده
Abstract Background and Objectives: As a bottom-up leadership style, leader humility has received considerable attention from researchers. The purpose of this study is to investigate the relationship between humble leadership and employee innovation behavior with the emphasis on the ...
بیشتر
Abstract Background and Objectives: As a bottom-up leadership style, leader humility has received considerable attention from researchers. The purpose of this study is to investigate the relationship between humble leadership and employee innovation behavior with the emphasis on the mediating role of positive psychological capital among the employees of public libraries in Hamadan province, Iran.Methodology: The present study was descriptive and correlational. The total statistical population of this research involved 187 employees of public libraries in Hamadan province, from which a sample size of 123 people was selected using the simple random sampling based on the Morgan table. For collecting data, three standard questionnaires of innovation behavior, positive psychological capital and humble leadership were used. Besides, the proposed model was analyzed using structural equation modeling with Smart PLS2 software.Findings: The results showed that our theoretical model can properly be used in the process of employee innovation behavior formation, and all the direct relations between variables in the model are significant. Furthermore, the results of modeling the structural equations showed that, in a humble leadership explaining 83 percent of positive psychological capital, humble leadership accounts for 78 percent of the employee innovation behavior; positive psychological capital clarifies 17 percent of employee innovation behavior; and humble leadership explains 15 percent of employee innovation behavior through positive psychological capital.Discussion: This study provided some insights for organizations in implementing humble leadership and motivating employee innovation behavior. Humility has been understood as the core trait of servant leadership, level-five leadership and participative leadership. However, humble leadership as a new type of independent leadership style has yet to be thoroughly investigated. By confirming the mediating role of PsyCap, the research further uncovers why followers under humble leader behaviors are more likely to engage in employee innovation behavior. Moreover, this study offers additional insight into the fact that followers may differ in the degree to which they are receptive to leader’s effect.
کتابخانه های عمومی
پروین نجف پور مقدم؛ زینب محمدی؛ افسانه ریسی فر
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی سواد اطلاعاتی و انگیزه پیشرفت تحصیلی از طریق خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شده است..
روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری تمامی دانشجویان کارشناسی دانشکده پرستاری ایلام در سال تحصیلی 97-98 است که تعداد ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی سواد اطلاعاتی و انگیزه پیشرفت تحصیلی از طریق خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شده است..
روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری تمامی دانشجویان کارشناسی دانشکده پرستاری ایلام در سال تحصیلی 97-98 است که تعداد 300 نفر میباشند. از این تعداد بر اساس جدول کرجسی- مورگان، تعداد 170 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. پس از حذف پرسشنامههای ناقص تعداد 147 پرسشنامه مورد تأیید و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای سواد اطلاعاتی خلیل دزفولی (1397)، خودکارآمدی تحصیلی اوون و فرامن (1988) و مقیاس انگیزه پیشرفت هرمنس (1977) بود.
یافته ها: یافتهها نشان داد تمامی مسیرهای مستقیم رابطه سواد اطلاعاتی با انگیزه پیشرفت تحصیلی، رابطه سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی تحصیلی و رابطه خودکارآمدی تحصیلی با انگیزه پیشرفت تحصیلی معنیدار و مثبت است. علاوهبراین، نتیجه آزمون فرضیه غیر مستقیم نیز نشان داد که سواد اطلاعاتی از طریق خودکارآمدی تحصیلی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه تأثیر گذار است.
نتیجه گیری: سواد اطلاعاتی مهارت مهمی است که در جامعه اطلاعاتی به عنوان ابزار توانمندی افراد عنوان شده است و بر مهارتهای دیگری از جمله خودکارآمدی تحصیلی و به تبعآن انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیر گذار است. دانشجویان پرستاری به دلیل ماهیت شغلی که در آینده بهدست خواهند آورد نیاز است مهارت سواد اطلاعاتی را کسب کنند تا از طریق این مهارت حس اعتماد بهنفس آنان تقویت شود و انگیزه پیشرفت در وجود آنان افزایش تا در آینده پرستارانی موفق در جامعه داشته باشیم.
کتابخانه های عمومی
علیرضا عقیقی؛ نرگس زمانی
چکیده
هدف: نقش بی بدیل نیروی انسانی بهعنوان مهمترین منبع سازمانهای امروزی در خلق ارزش و بالطبع رضایت ذینفعان سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رضایت شغلی با سلامت روانی کارمندان زن کتابخانههای عمومی استان همدان انجام گردید.
روششناسی: این پژوهش، کاربردی و به صورت همبستگی روی 187 نفر از کارمندان کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: نقش بی بدیل نیروی انسانی بهعنوان مهمترین منبع سازمانهای امروزی در خلق ارزش و بالطبع رضایت ذینفعان سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رضایت شغلی با سلامت روانی کارمندان زن کتابخانههای عمومی استان همدان انجام گردید.
روششناسی: این پژوهش، کاربردی و به صورت همبستگی روی 187 نفر از کارمندان کتابخانههای عمومی استان همدان و به شیوه سرشماری انجام شد. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای رضایت شغلی وار و همکاران (1979) و سلامت روانی گلدبرگ و همکاران (1979) بودند. دادهها با استفاده از نسخه 21 نرم افزار SPSS، تحلیل و فرضیههای تحقیق به وسیله آزمونهای ماتریس همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام بررسی شدند.
یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد بین رضایت شغلی و خرده مقیاسهای آن با مشکلات روانی رابطه معکوس وجود دارد. بنابراین با اهمیت دادن به رضایت شغلی و تفاوتهای فردی کارمندان در محیط کار میتوان سلامت روانی آنها را بهبود داده و به رشد و توسعه جامعه کمک نمود.
نتیجهگیری: موضوع سلامت روانی و همبستههای آن در کارکنان ادارات و سازمانها، یکی از اهداف مهم مدیران و پژوهشگران جهت بهبود سلامت جامعه و افزایش بهرهوری است. ارزش این مقاله به ارائه پیشنهادات کاربردی در راستای ارتقای سلامت روانی کارکنان ادارات و سازمانهاست.
کتابخانه های عمومی
محمدتقی نظرپور؛ سعید نوروزیان ملکی؛ قنبر احمدی
چکیده
هدف: در پژوهش حاضر به مقایسه معیارهای مؤثر در ارتقای رضایتمندی استفادهکنندگان کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهرهای تهران و اهواز پرداخته شده و راهکارهای طراحی به منظور حضور فعال دانشجویان در کتابخانههای دانشگاهی پیشنهاد میشود. روش: رویکرد پژوهش حاضر ترکیبی و از نظر هدف در دسته ...
بیشتر
هدف: در پژوهش حاضر به مقایسه معیارهای مؤثر در ارتقای رضایتمندی استفادهکنندگان کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهرهای تهران و اهواز پرداخته شده و راهکارهای طراحی به منظور حضور فعال دانشجویان در کتابخانههای دانشگاهی پیشنهاد میشود. روش: رویکرد پژوهش حاضر ترکیبی و از نظر هدف در دسته پژوهشهای کاربردی قرار دارد. جامعة آماری پژوهش، همة استفادهکنندگان کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تهران، شهیدبهشتی و شهیدچمران اهواز بودند که با روش نمونهگیری خوشهای، 255 نفر به عنوان نمونههای مطالعاتی انتخاب و به پرسشنامه پژوهشگر ساخته رضایتمندی کاربران از کتابخانه پاسخ دادند. همچنین روایی و پایایی ابزار پژوهش موردارزیابی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ 0/86، به دست آمد. یافتهها: تحلیل اطلاعات نشان داد که در صورت برآورده شدن ترجیحات دانشجویان، آنها ترجیح میدهند از کتابخانههای دانشگاهی بیشتر استفاده کنند. همچنین در این پژوهش، میانگین و انحراف معیار امتیاز کلی رضایتمندی در گروه کاربران کتابخانه دانشگاه تهران 1.03±3.93، در گروه استفادهکنندگان کتابخانه دانشگاه شهیدبهشتی 1.18±3.15 و در گروه کاربران کتابخانه دانشگاه شهیدچمران اهواز 0.88±3.85 بود و با استفاده از آزمون آماری بین میانگین امتیاز کلی رضایتمندی در سه گروه کاربران کتابخانه تفاوت آماری معناداری مشاهده شد (0.001>p). نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، طراحی کتابخانهها با محوریت کاربران، میتواند ابزاری برای بهبود محیطی باشد که دانشجویان در آن یاد میگیرند. در طراحی کتابخانه میتوان فضاهای آموزشی، فضاهای رسانهای، فضاهای اجتماعی و مانند آن را پیشبینی نمود تا دسترسی به عملکردهای آموزشی، رویدادهای اجتماعی، ملاقات گروهی، و باشگاههای کتاب، سبب افزایش جذابیت کتابخانه، احساس رضایتمندی و امنیت اجتماعی کاربران شود.